Gå til innhold

Hvillken telefon skal jeg kjøpe?

gaffel1

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå kjøpe meg ny telefon med kontantkort, og trenger hjelp til å velge. Jeg vil nå ha en med touchskjerm, men har aldri prød det før, men regner med det går fort å bli vant med det. Telefonen trenger ikke å være kjempebra, skal bruke den mest til å sende meldinger, ringe og høre på litt musikk. Men det som er vitkig er at batteriet er bra. Prisen er ikke så nøye, men vil gjerne kjøpe billig istedenfor å legge i masse penger i en telefon som jeg ikke bruker til så mye. Noen som har noen anbefalinger å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Generelt så bør du starte med å se hvor stor telefon som er passe for deg. Liten telefon er lett å ha i lommen, men mer knotete å skrive på da skjermtaster blir mindre. Jeg foretrekker telefoner med herdet glass (gorillaglass) og det reduserer utvalget enda mer. OS er det nå både ios (iphone), android, ulike nokia os, og win å velge mellom. Her er litt smak og behag. Billigere telefoner gjør ofte at man mister oppgraderingsmuligheter da kun de dyreste blir prioritert. Dette gjelder spesielt android. Merkemessig er det mange å velge mellom, folk har ulike erfaringer. Har selv gode erfaringer med lg, andre hater dem. Samsung og htc er bra. SE har alltid taklet tempforskjelelr dårlig. Batterikontakter krymper slik at telefon slår seg av. Ellers er det ulike behov. Med eller uten hdmi, skal den ha minnekort, skal den funke som ekstern lagringsenhet med klipp og lim av mediafiler, eller skal det gå via eget program osv.

Skal telefonen tåle litt mer så har både samsung, se og motorola mer hardføre alternativer. Tenk også på om du skal ha mobilen de neste 5 årene, da er teknologien viktigere med tanke på fremtidige funksjoner, eller om du skal bytte om ett års tid. Noen liker å kunne bytte batteri selv, da kan man ha ett ekstra i lomma om man trenger eller bytte selv når det blir dårligere. Tenk også på om design eller funksjon er viktigst. Pene telefoner er ikke alltid teknisk på topp, mens de tekniske mesterverkene sjeldent er pene.

Lenke til kommentar

Jeg skal nå kjøpe meg ny telefon med kontantkort, og trenger hjelp til å velge. Jeg vil nå ha en med touchskjerm, men har aldri prød det før, men regner med det går fort å bli vant med det. Telefonen trenger ikke å være kjempebra, skal bruke den mest til å sende meldinger, ringe og høre på litt musikk. Men det som er vitkig er at batteriet er bra. Prisen er ikke så nøye, men vil gjerne kjøpe billig istedenfor å legge i masse penger i en telefon som jeg ikke bruker til så mye. Noen som har noen anbefalinger å komme med?

Det finnes en hel haug med alternativer til deg. Nå vet jeg ikke hvor mye penger du akter å bruke men satser på rundt 2000-2500. Noen er feks Samsung Galaxy Ace, HTC Wildfire S, Huawei U8800, ZTE skate + mange fler. Jeg har ikke prøvd disse telefonene selv men alle sammen har høstet god omtale. Galaxy Ace har jeg ikke sett en anmeldelse på men broren min fikk denne til jul og han har noenlunde samme bruk som deg og han er strålende fornøyd.

Batteriet er litt vanskeligere. De fleste smartmobiler i dag har dårlig batteritid. Dette er en standard for de som bruker touchmobil men de som bruker det for første gang vil nok bli skuffet. De fleste touchtelefoner trenger å lades hver natt om du bruker den litt, ved litt lite bruk holder den nok i 2 døgn.

Sender du masse meldinger tror jeg du vil bli glad i en litt stor skjerm ellers bli gjerne tastene litt små. Det er ikke problem å skrive, heller litt knotete. Skriver du virkelig mye meldinger kunne du sett etter en med utskyvbart tastatur. Sony Ericsson Xperia mini pro, eller en brukt HTC Desire Z. Desire Z er stoppet i produksjon såvidt jeg vet men du finner dem kanskje fint brukt på finn. Skriver du ikke så mange meldinger om dagen skal det gå fint med touch. Er du villig til å bruke 3 lapper kan du gå for Sony Ericsson Xperia Pro som er litt bedre og i tilleg har tastatur.

Skal du ha mye for pengene gå for Huawei U8800 som koster under 2000.

Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet av dere begge over her.

Men jeg har sett litt på denne som er på tilbud til 799.

http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobil-uten-abonnement/HTCEXPLORERBK/htc-explorer-sort

Jeg skjønner at den sikkert ikke er den beste telefonen siden den er såpass billig, men er den helt grei for å kjøpe som første touchtelefon? Så kan jeg heller kjøpe en bedre om ett års tid så jeg kan se hvordan jeg liker touchen før jeg legger mye penger i en slik telefon.

Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet av dere begge over her.

Men jeg har sett litt på denne som er på tilbud til 799.

http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobil-uten-abonnement/HTCEXPLORERBK/htc-explorer-sort

Jeg skjønner at den sikkert ikke er den beste telefonen siden den er såpass billig, men er den helt grei for å kjøpe som første touchtelefon? Så kan jeg heller kjøpe en bedre om ett års tid så jeg kan se hvordan jeg liker touchen før jeg legger mye penger i en slik telefon.

Jeg nevnte den i en annen tråd, vet ikke hvorfor jeg ikke gjorde det her. En god telefon for 799,- med android 2,3. Skulle jeg ha kjøpt en billigtelefon til under 1000 hadde jeg nok kjøpt den. Veldig bra tilbud. Skal du ha litt musikk må du kjøpe minnekort (micro-sd) for telefonen har bare 90 mb ut av boksen. Absolutt godt valg, du vil ikke få den samme gode opplevelsen som du får om du blar opp litt mer men det gir en smakebit.

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kjenner ikke mobilen, men ser at den "kun" har 3.2" skjerm og 600 mhz prosessor. Kan derfor være treg, spesielt i forhold til de tokjernes prosessorene på ca. 1500Mhz. HTC er solid merke.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke mobilen, men ser at den "kun" har 3.2" skjerm og 600 mhz prosessor. Kan derfor være treg, spesielt i forhold til de tokjernes prosessorene på ca. 1500Mhz. HTC er solid merke.

600 Mhz holder om du bare skal høre på musikk, ringe og sende melding. Prisen er det ingenting å si på, grei telefon for pengene.

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Smartmobil og kontant kort er veldig kjedelig :) får ikke utnyttet mobilen skikkelig..

Hvorfor får man ikke utnyttet mobilen skikkelig med kontantkort?

Men mobilen kostet ikke 799 nei, den koster 1599, er det et bra kjøp for den prisen og? Eller bør jeg vurdere en annen?

Lenke til kommentar

Smartmobil og kontant kort er veldig kjedelig :) får ikke utnyttet mobilen skikkelig..

Hvorfor får man ikke utnyttet mobilen skikkelig med kontantkort?

Men mobilen kostet ikke 799 nei, den koster 1599, er det et bra kjøp for den prisen og? Eller bør jeg vurdere en annen?

Han mener vel at å surfe på 3G-nettet kan koste en del (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...