Gå til innhold

Sony NEX-5N - Mitt førsteinntrykk

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen timer siden Sony NEX-5N m/18-55mm objektiv, og for dere som lurer, så sitter jeg igjen med følgende førsteinntrykk etter en del småtesting og knoting hjemme i stuen:

Det første som slår meg er at minnekort og etui er totalt fraværende, og at den medfølgende ledningen til laderen er latterlig liten. Ca 30-40cm. Ikke bra! Byttet ut denne med en jeg hadde fra før og det gikk selfølgelig fint. Unødvendig å spare på slikt synes jeg.

Et tiny minnekort synes jeg dem kunne lagt med samt et etui/bæreveske, men nei.

Fra første sekund så blir jeg bombardert med hjelpemenyer og popup's som vil geleide meg på riktig vei og forklare meg hver smitt og smule. Enormt slitsomt, men dette lar seg slå av under innstillinger.(Heldigvis, hvis ikke så hadde jeg faktisk levert det tilbake, seriøst!) Man må bruke noen minutter på ordne sine egne snarveier til innstillinger, for å gå ned i menyen hver gang for å bytte ISO verdi er jo håpløst.

Når man har kommet seg gjennom alt dette, så begynner det positive å skje. Alt fungerer latterlig enkelt med snarveier på plass. Ingen bruk for bruksanvisning da det meste er selvforklarende (selv på engelsk)

Førsteinntrykket av bildekvaliteten så langt med bilder stort sett tatt innendørs med relativt høy ISO og lukkertider rundt 1/20 er veldig bra!

Nå synes jeg ikke ISO egenskapene var like bra som først forventet, da man tydelig begynner å se støy fra 1600 og oppover. Bildene blir veldig fine, men støyen synes.

Så den kan overhodet ikke måle seg med en 5D Mark II på dette. Men det var heller ikke forventet og jeg vil tro at dette er det beste man får med tanke på lite bildestøy med høy ISO i denne klassen.

Bildestabilisatoren fungerer veldig bra og håndholdte skudd blir bra rundt 1/15.

Kameraet har en god del finurlige ting som scener og effekter som kan tilføres bildene, men dette er ikke interessant for meg i det hele tatt, så det har jeg ikke en gang sett noe på.

Panorama funksjonen hvor man bare holder knappen nede mens man beveger kameraet mot høyre fungerer utmerket, og langt bedre enn forventet. Har dog ennå ikke funnet ut om denne funksjonen er mulig å gjennomføre med kameraet på høykant...(?)

Ellers så er det vel ikke noe mer å si foreløpig. Konklusjonen er at etter en litt småfrustrerende begynnelse så ble frustrasjonen helt borte etter litt fikling.

Men herregud Sony! Send med en nettledning som rekker fra gulvet og opp på ett standard bord da vertfall! Telentløst!

Kameraet er godt og holde i til å være den størrelsen og jeg bare gleder meg til i morgen, slik at jeg får testet det i dagslys. Jeg tipper bildene blir kanonbra, for det har overasket meg så langt vertfall

Litt flisespikkeri:

Jeg synes menyene er bygget opp på en litt "barnslig" måte. Her er det mye ikoner/smilefjes etc. som tar mye oppmerksomhet. Man får liksom ikke noe inntrykk av at dette er et kamera for entusiaster, men heller til fjortiser.

Dette har dog ingenting å si med tanke på bruken ellers og mye av dette kan slås av/fjernes/endres.

Kommer med en litt grundigere "review" i morgen etter at jeg har testet deg skikkelig i dagslys :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder ledningen, så er jeg tilhenger av de små korte, da de tar liten plass i bagen. Har laderen på gulvet uansett, så da er lengden viktig :)

Når det gjelder minnekort og etui/veske, så er det vel ingen som legger ved det. Hvis du ikke tenker på en liten pose til objektivet da. Der er det litt forskjellig fra produsent til produsent.

Hvis du titter på støy i 100% visning, så er det klart du vil se støy ISO 1600. Men den vil du ikke se på utskrifter (selv A3) og når bildet er skalert ned til skjermstørrelse.

Nå er disse kameraene giret mot de som kommer fra kompaktkamera-verdenen, så det er nok derfor alt av hjelpesystemer og fordummende ting er slått på. Men så lenge det er mulig å slå det av, så er det jo greit.

Har du tittet i manualen? Ser den grei og oversiktlig ut?

Blir spennede å se noen bildeeksempler; håper du kommer med noen i morgen.

Lenke til kommentar

Jeg syns kort ledning til ladere er praktisk, glimerende på reiser etc. Og minnekort og etui er det vel strengt tatt ingen kamera som kommer bundlet med?? ISO kan du sette en knapp til å være, så du behøver ikke å gå inn i menyer.

Da har vi delte meninger om det. Jeg har laderen min på kontorpulten min hjemme og det er ca. 70cm. fra bordplaten og ned på gulvet. Ledningen ble for kort. Men men...

Jeg vet at jeg kan tillordne en snarvei til ISO. Var ikke det jeg mente.

Alle de andre kompaktene jeg har kjøpt har kommet med det minste minnekortet og en slags pose" til å ha kamera i. Dog er dette noen år siden. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder ledningen, så er jeg tilhenger av de små korte, da de tar liten plass i bagen. Har laderen på gulvet uansett, så da er lengden viktig :)

Når det gjelder minnekort og etui/veske, så er det vel ingen som legger ved det. Hvis du ikke tenker på en liten pose til objektivet da. Der er det litt forskjellig fra produsent til produsent.

Hvis du titter på støy i 100% visning, så er det klart du vil se støy ISO 1600. Men den vil du ikke se på utskrifter (selv A3) og når bildet er skalert ned til skjermstørrelse.

Nå er disse kameraene giret mot de som kommer fra kompaktkamera-verdenen, så det er nok derfor alt av hjelpesystemer og fordummende ting er slått på. Men så lenge det er mulig å slå det av, så er det jo greit.

Har du tittet i manualen? Ser den grei og oversiktlig ut?

Blir spennede å se noen bildeeksempler; håper du kommer med noen i morgen.

Manualen er nesten litt for enkel. Slikt JEG vil lese står ikke der. Det står bare litt generelt egentlig.

Mulig det er mer grundig manual på den medfølgende cd'en. Har ikke kikket på den...

Det jeg skrev om støy var ikke ment negativt. Derimot var det ment positivt. :)

Men med tanke på at jeg sammenligner litt med 5D MK II og L-optikk så gjør faktisk dette kameraet det utrolig bra og overasker meg stort.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Ser at bildene du la ut kunne vært mye bedre. Ta samme bilde som sist; dog overeksponert 1 hakk på ISO6400, og dra ned 1EV i postprocess. Da vil du nok se mindre støy enn du gjorde nå, for imo ser bilde bittelitt undereksponert ut(ca 1EV). :)

Så så... var ikke akkurat ment som noen ekte review detta :)

Men man får vertfall en viss indikasjon påhvor bra kameraet faktisk er :)

Lenke til kommentar

Tror det å legge ved minnekort og veske er noe de fleste produsenter har sluttet med. De fleste har vel skjønt at de tjener mer penger hvis de tilbyr dette som ekstra tilbehør.Er vel mer enn fornærmelse for meg som forbruker hvis produsenten slenger med et minnekort på f.eks 32mb x)

Ellers er det jo interessant å lese inntrykket du har av kameraet i forhold til det du er vant til. Selv om jeg skulle være uenig i visse ting. Bra insj.

Endret av vanqui
Lenke til kommentar

Tror det å legge ved minnekort og veske er noe de fleste produsenter har sluttet med. De fleste har vel skjønt at de tjener mer penger hvis de tilbyr dette som ekstra tilbehør.Er vel mer enn fornærmelse for meg som forbruker hvis produsenten slenger med et minnekort på f.eks 32mb x)

Ellers er det jo interessant å lese inntrykket du har av kameraet i forhold til det du er vant til. Selv om jeg skulle være uenig i visse ting. Bra insj.

Men bare for å ikke skape missforståelse her:

Jeg ser at når jeg leser det jeg skriver, så kan det virke som om denne blir direkte sammenlignet med 5D og dyr optikk.

La det være helt klart at NEX-5N IKKE kan hamle opp med 5D'en. Jeg føler at det jeg savner mest når jeg holder NEX'en i hendene er følgende:

1. Lysstyrke!

2. Ergonomien.

3. Valgmulighetene med tanke på utskiftbar optikk.

Føler nærmest jeg er litt handikappet.

Dette er jo som sagt ikke noen direkte sammenligning (for dette hadde jo vært urettferdig).

Men vi snakker om et kamera nr.2 ogda tror jeg ikke man får så mye bedre til prisen/størrelsen. (Uten at jeg har testet noen andre kameraer i samme sjanger. Kun lest tester)

Godt Nytt År alle sammen!

Lenke til kommentar

Jepp, en indikasjon på hvordan støyen er ved feil opptaksteknikk. Det å undereksponere ~1EV gir jo da ikke en riktig fremstilling av ISO-egenskapene.

Men betyr det du sier her at kameraet selv (på auto?) har undereksponert bildene? Har du sjekket at de virkelig er undereksponerte? I såfall kan det forklare at det allerede (etter min vurdering) er godt synlig støy fra ISO 400 - noe jeg fant var en tanke underlig pga sensoren dette kameraet har.

Tor

Lenke til kommentar

Du ser at både veggen og motivet har en farge jeg vil kalle grå, og ikke hvit slik som jeg tror de er i virkeligheten. Hvite overflater har lett for å forvirre lysmålingssensoren, så er ikke overraskende at det ble litt undereksponert. Om BjerkneZ drar eksponeringa opp ca 1EV på f.eks. ISO200 bilde, vil det bli riktig eksponert, men MYE mer støy enn ved en bilde eksponert riktig/litt overeksponert så dratt ned ville hatt. :)

Endret av Hårek
Sletter unødig sitering
Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at minnekort og etui er totalt fraværende, og at den medfølgende ledningen til laderen er latterlig liten. Ca 30-40cm. Ikke bra! Byttet ut denne med en jeg hadde fra før og det gikk selfølgelig fint. Unødvendig å spare på slikt synes jeg.

Grattis med nytt kamera.

Minnekort følger normalt ikke med nye kamera, og etui er nok og sjeldent medfølgende. Ladeledning på 30-40cm er jo direkte latterlig, men følger en trend som har vart noen år nå - de fleste apparater man kjøper i dag har svært ofte upraktisk (kort) medfølgende ledninger. Årsaken er nok kun at det spares der man kan spare i produksjonen, 20cm ledning mindre pr produkt blir noen meter etter etpar måneder.

Tor

Lenke til kommentar

Men bare for å ikke skape missforståelse her:

Jeg ser at når jeg leser det jeg skriver, så kan det virke som om denne blir direkte sammenlignet med 5D og dyr optikk.

La det være helt klart at NEX-5N IKKE kan hamle opp med 5D'en. Jeg føler at det jeg savner mest når jeg holder NEX'en i hendene er følgende:

1. Lysstyrke!

2. Ergonomien.

3. Valgmulighetene med tanke på utskiftbar optikk.

Føler nærmest jeg er litt handikappet.

Dette er jo som sagt ikke noen direkte sammenligning (for dette hadde jo vært urettferdig).

Men vi snakker om et kamera nr.2 ogda tror jeg ikke man får så mye bedre til prisen/størrelsen. (Uten at jeg har testet noen andre kameraer i samme sjanger. Kun lest tester)

Godt Nytt År alle sammen!

Takk for bra oppdatering, Godt Nytt År

Kommentarer:

1. Lyststyrke er jo avhengig av objektiv, eller er det S/N du mener ikke er *god nok*?

2. Vanskelig å få bra på så lite hus?

3. NEX kan jo bruke Canon, Nikon, Leica, osv objektiver via adapter, så utvalget burde være ok :roll:

Hadde vært gøy å sett en sammenligning 5D - NEX-5n med samme motiv (stativ) og med samme Canon objektiv :thumbup:

Edit: Ikke meningen å være negativ, som sagt mange takk for info

Edit2: Enig med GENTorly. Man vinner mye på støy med ETTR, dvs å overeksonere noe og dra ned i etterbehandling. Her er en av mange bra tråder om dette:

LL forum

"To obtain the maximum quality in terms of noise, expose as much as possible your RAW file without clipping the highlights (ETTR), using the lowest real ISO that allows you to achieve that. Only real ISOs are worth using, so intermediate ISOs should be avoided. On the other hand ISOs over ISO1600 don't improve noise on any camera, so they can also be avoided (in fact in Sony sensors, it's hardly worth to go beyond base ISO100). I.e. if you still cannot ETTR at ISO1600, it is not worth pushing ISO any more, just stay at ISO1600 underexposed and push exposure in the RAW developer (that will save highlights at no cost).

When shooting JPEG, ETTR is nonsense, and the only rule is expose correctly your JPEG at the lowest possible ISO. So here ALL ISOs are available (intermediate ISOs or any ultra-high ISO value)

But all that story is about image quality in terms of noise. Imagine that to achieve ETTR in the RAW file (or to expose correctly your JPEG) using the lowest possible ISO, you set such a large aperture that produces insufficient DOF, or such a low shutter speed that you loose sharpness because of motion blur. In those situations you are making your final image worse just because of insisting in reducing noise. Lack of sharpness is worse to an image than some additional noise."

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Du ser at både veggen og motivet har en farge jeg vil kalle grå, og ikke hvit slik som jeg tror de er i virkeligheten. Hvite overflater har lett for å forvirre lysmålingssensoren, så er ikke overraskende at det ble litt undereksponert. Om BjerkneZ drar eksponeringa opp ca 1EV på f.eks. ISO200 bilde, vil det bli riktig eksponert, men MYE mer støy enn ved en bilde eksponert riktig/litt overeksponert så dratt ned ville hatt. :)

Jeg har ikke sjekket EXIF selv så jeg aner ikke hvordan kameraet har eksponert. Men hvis bildene er tatt inne i lampelys så burde vel ikke lysmåleren gi signaler om minuseksponering, heller motsatt (dersom blitsbruk er disablet)?

Tor

Lenke til kommentar

* Du kan endre retningen på Panorama, slik at de tas i portrettmodus. I mine øyne er det en bedre løsning, da de horistontale blir nesten for vide.

* Vil man utvikle seg som fotograf kan man montere nært sagt hvilket som helst objektiv som noensinne er produsert grunnet den korte registeravstanden. Nex er spesielt populært blant entusiaster som liker gode rammesøkerobjektiver (Zeiss, Leica etc), som det er umulig å montere på et speilrefleks. Se f.eks. denne tråden med en rekke helt fantastiske bilder tatt med Nex http://www.fredmiranda.com/forum/topic/969329. Poenget er at systemet ikke er så begrensende som mange hevder, men det passer ikke for alle.

Lenke til kommentar

...snip...

Ahh.. her var det tydelig mye å svare på, så jeg tar det litt kjapt (Er mye å henge fingrene i i dag):

1. Lyststyrke er jo avhengig av objektiv, eller er det S/N du mener ikke er *god nok*?

2. Vanskelig å få bra på så lite hus?

3. NEX kan jo bruke Canon, Nikon, Leica, osv objektiver via adapter, så utvalget burde være ok

1. Ja det er så klart riktig. Men ett lyssterkt objektiv (24mm f/1.8) drar opp prisen med 6.000,- og kamerapakken hadde da kostet litt over 10.000,- Kjempeflott kamera, men det er det ikke verdt i mine øyne.

2. Var det jeg mente ja. Huset blir rett og slett for lite til aktivt bruk. Vertfall så lenge man er vant til semiproft speilrefleks. Ikke kameraet sin skyld iseg selv altså.

3. Joda, men da stiger også kostnadene betraktelig og det er vel begrenset hvor mye man vil betale for et kamera i denne størrelsen, med tanke på det man har fra før.

Endret av Hårek
Sletter unødig sitering
Lenke til kommentar

Flott første inntrykk :thumbup:

har lagt ved ei sammenligning av NIkon D300 og Sony nex 5n på høy iso.

Bildene er tatt innendørs med lys fra vindu.Hvitbalanse sollys på begge kameraene og Nikon AIS 50/1,8 "short nose" er brukt på begge kameraene.blender 2,8 er benyttet.

bildene er tatt i jpeg. Bildene er beskjært til ca 100%.

Hadde vert gøy om du hadde tatt ei sammenligning mot 5Dmk2 :thumbup:post-262553-0-74728400-1325337015_thumb.jpg

post-262553-0-56348100-1325337058_thumb.jpg

post-262553-0-26190900-1325337139_thumb.jpg

post-262553-0-22863400-1325337404_thumb.jpg

post-262553-0-59079100-1325337450_thumb.jpg

post-262553-0-15687000-1325337477_thumb.jpg

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...