Gå til innhold

Returett av privatselger

ppplll

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpsloven gjelder vel bare mellom to næringsdrivende, og forbrukerkjøsloven mellom privatperson og næringsdrivende.

Men siden du ikke er fornøyd med varen, må det vel være en slags mangel? Altså er ikke varen som beskrevet? Da kan du vel heve kjøpet. Se på Finn.no sine regler for kjøp og salg mellom privarpersoner.

Finner ingenting som står om at jeg har returett... er bare ikke fornøyd med varen jeg fikk. var ikke det jeg trodde det var.. Har man ikke returrett på alt man kjøper på internett innen en spessiel tid

Man har 14 dagers returrett, men det gjelder som jeg skrev, kun mellom kjøper (deg) og nettbutikk (f.eks komplett) - altså ikke privatperson. (Regelen heter at man har 14 dagers returrett om varen er kjøpt utenfor selgers faste tilholdssted. Og omfanger nettkjøp, telefonsalg, kjøp av f.eks avisabb. på gaten.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis vedkommende du kjøpte varen fra driver næringsvirksomhet har du angrerett (14 dager). Mange større firmaer tilbyr også såkalt "åpent kjøp" - returrett. Dette er mye bedre enn de rettighetene man har i loven, og betyr i praksis at du kan bytte varen og få pengene igjen innenfor en tidsfrist.

Kjøpte du derimot fra en privatperson er det ingen slik rettighet knyttet opp mot kjøpet.

Lenke til kommentar

Kjøpsloven gjelder vel bare mellom to næringsdrivende, og forbrukerkjøsloven mellom privatperson og næringsdrivende.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kjøpsloven

Men siden du ikke er fornøyd med varen, må det vel være en slags mangel? Altså er ikke varen som beskrevet? Da kan du vel heve kjøpet. Se på Finn.no sine regler for kjøp og salg mellom privarpersoner.

Tviler på at det var noe galt med varen, den var bare annerledes enn han trodde.

Lenke til kommentar

Eller si "jeg vil benytte meg av angreretten" og håpe at vedkommende går fem på :ph34r:

Problemet er at hvis vedkommende kjenner til loven, så stenger du enhver mulighet for litt goodwill :)

Så du kan jo prøve deg på litt goodwill først, og så hinte om angreretten om det ikke går, men jeg tviler ærlig talt på at det vil funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...