Gå til innhold

Ny SSD - why am I not impressed?


johanf

Anbefalte innlegg

Så, da har jeg tatt steget og byttet ut min WD Velociraptor med en Samsung 830 SSD 128 GB som systemdisk. Men, jeg føler ikke jeg får ytelse som forventet.

 

Gjorde en del endringer i BIOS, som å sette alle kontrollere til AHCI, og passa på å sette SSDen i en (grå) 6Gbit/s SATA-kontakt. Dobbeltsjekket med Samsung SSD Magician at SSDen kjører siste firmware og etter installasjon av OS, kjørte jeg en AS SSD-test. Resultatet var skuffende. :(

post-38764-0-26340600-1325274596_thumb.png

 

Så sjekka jeg Device Manager og oppdaterte alle drivere til hovedkortet, et ASUS P5P55D-E LX.

Etter dette finner ikke Samsung SSD Magician disken lengre, for i device manager står den nå som en Samsung SSD 830 Series SCSI Disk Device.

 

Dog, resultatet av neste AS SSD-test ble litt bedre, men likevel ikke i nærheten av 500 MB/sec read/write...

post-38764-0-08420200-1325274769_thumb.png

 

 

Så kommer spørsmålene på rekke og rad her...

Er det noe jeg kan/må/bør gjøre for å få dette til å bli bedre?

- Jeg har prøvd å tweake etter de tipsene som står i SSD tweake guiden her på forumet, men det har ikke gjort noen forskjell.

- De driverne jeg installerte fra ASUS gjorde en masse rare ting, som blandt annet merke SSDen som en SCSI device. Weird shit.

 

Jeg har tenkt å reinstallere igjen, for å se om jeg kan finne bedre drivere til chipset og marvell kontrollere, men før jeg gjør dette, vil jeg forsikre meg om at jeg har gjort det jeg skal for å få dette så bra som mulig.

 

 

Er mine instillinger i BIOS riktige?

Hva er den derre Intel VT-d saken for noe?

Skal IO Level UP stå på SATA 6Gb eller Disabled eller PCI-X?

post-38764-0-30875300-1325275041_thumb.jpg

 

 

HJEEEEELP!!!!!!! :D

 

ALL hjelp mottas med STOR takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar helt feil så har du nådd grensa for din billige SATA 6GBPS kontroller.

Marvell og disse billige bonus skiten de har stappet på hovedkortene er elendige til SSDer, det pluss at lista for ytelse til OS bruk ligger allerede svært høyt på Intel sin egne SATA 3 kontroller gjør at det er vanskelig å lage en billig ekstra kontroller som HK produsentene vil bruke.

 

Der som Marvell feiler helt og holdent er tilgangstider til SSDen din, og den teller mer enn sekvensiell ytelse (Hvor mange Mb per sekund disken kan dytte.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nice - takk for informerende svar, 007CD. :)

 

Vil det si at mine innstillinger i BIOS osv osv er riktige? Har sett litt på hva Intel VT-d er for noe, og den lar jeg bare være disabled. IO Levelup kan jeg egentlig sette til SATA 6GB/s, for jeg tror ikke skjermkortet mitt (GeForce GTX 260) klarer å utnytte hele den bussen uansett...(?)

 

Så, hva burde jeg gå for når det gjelder SATA-kontroller, hvis jeg finner ut at jeg skal oppgradere hovedkortet mitt? Jeg har kanskje nådd grensen på hva jeg kan få ut av et kort på socket 1156?

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Jeg ville uansett hatt den Samsung 830 på Intel ICH portene. Selv om disse bare støtter SATA 3.0 Gb/s så får du utnyttet den viktigste delen av ytelsen til ssden som er 4K les og skriv. At du har lavere sekvensiell les og skriv har liten betydning i opplevd ytelse,

 

Intel kontrolleren er et hav forran den Marvel greia som kastes med på endel hovedkort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, BAT. Når det kommer fra deg, følger jeg rådet jeg får. :)

 

Har reinstallert OS etter at jeg brukte SATA II porten. Har også manuelt lastet ned og installert drivere for chipset (fra Intel istedenfor ASUS) og gjort en del av de tweaks'ene man kan gjøre i Windows 7.

 

Føler meg litt lurt, egentlig. ASUS leverer et hovedkort som har støtte for SATA III, men i praksis er det bare juggel. Man lærer så lenge man lever, og neste gang det skal investeres i datautstyr, skal det gjøres litt research først.

 

edit: Siste AS SSD-test. Det får duge til jeg finner ut at det er på tide å oppgradere til et oppsett med ekte SATA III. :)

 

post-38764-0-40734400-1325358900_thumb.png

Endret av johanf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil få resultater rundt 700 poeng med SATA 6.0 Gb/s på P67/Z68 hovedkort med socket 1155 men tror ikke du vil merke dette i opplevd ytelse.

 

Er du sikker på at du har satt ssden på en av intel 3.0 Gb/s portene? Det skulle stått iaStor istedet for msahci over testen i as ssd når du har rett port og intel rst drivere installert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ganske sikker på det...? Det er den kontakten helt til høyre - blå SATA 3 Gb/s, port #1.

 

post-38764-0-23000800-1325361183_thumb.jpg

 

 

I BIOS har jeg satt kontrolleren til AHCI. Det skal det vel være uansett, skal det ikke?

Er det sånn at jeg må laste ned egne drivere til chipset, foruten de vanlige?

Jeg har et ASUS P55D-E LX hovedkort, som sagt.

 

Brukte Intels egen driverinstallasjons utility for å installere chipset-drivere.

 

Burde jeg brukt denne istedenfor?

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...