per-erik Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Hei, Jeg gjorde en merkelig oppdagelse på mitt Sigma 30 f/1.4 i dag. Jeg testet litt for å se på bokhen og oppdaget at det var kun i senter at lysene ble runde. Er det noen som kan forklare hvorfor? Hvis jeg blendet noe ned ble lysene 8 kantede alle sammen, og jeg mistenker at dette fenomenet skyldes buet fokusplan, som dette objektivet er kjent for. Noen som har forslag? edit:glemte å legge ved bildet.. P-E Endret 30. desember 2011 av per-erik Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Du har nok rett, men fenomenet finnes på de aller fleste objektiver, siden det er nærmest umulig å få fokusplanet HELT plant. Eksempelbilde fra Canon EF 85mm f/1.2L USM II (Se helt til høyre eller venstre) Endret 30. desember 2011 av Aetius Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Du har nok rett, men fenomenet finnes på de aller fleste objektiver, siden det er nærmest umulig å få fokusplanet HELT plant. Eksempelbilde fra Canon EF 85mm f/1.2L USM II (Se helt til høyre eller venstre) Takk for svaret. Da er det ikke noe galt med objektivet mitt:-) P-E Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Dette har da lite med buet fokusplan å gjøre. "Cats eye" bokeh kommer av hindringer i objektiv og speilboksen der lysstålene blir "kuttet" ut mot kantene. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Godt poeng. Om det var buet fokusplan som var årsaken ville du neppe fått de skarpe "hjørnene". Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Nei, katteøyebokeh (eller for den del "swirly" bokeh) har ikke noe med buet fokusplan å gjøre. Hele dette bildet er ute av fokus, og kan derfor ikke brukes til å bedømme buet fokusplan. For å kunne bedømme dette - ta heller et bilde av en flate som er i fokus. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 Hei og takk for svar alle sammen. Da lærte jeg noe nytt i dag også;-) P-E Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 er det ikke bare på de(t) laveste blendertallet "problem" med buet fokusplan kan være et problem på dette objektivet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Ja, buet fokusplan er hovedsaklig et problem i området f/1,4-2,0. Så fremt man tar bilder av plane flater som bør være skarpe over hele flaten. Mennesker er heldigvis alri så flate så det fungerer fint til å ta bilder av folk med. Bokeh-fenomenet skyldes som nevnt at veggene i objektivet kutter lyskjeglen. Hvis Sigma ville unngått/redusert fenomenet kunne de konstruert det med større bildesirkel slik at den ikke-runde bokehen hadde havnet utenfor APS-C bildesirkelen. Endret 2. januar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Nå er ikke objektivet alene om å blokkere, men også speilboksen inne i kameraet da lyssirkelen som kommer ut av objektivet er større enn bildebrikken (og speilboksen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå