parleur Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Hei! Har en Opel Corsa 95. Er kjempegrei å kjøre og har ikke hatt noe problem med den. Men i det siste har oljelampa starta å blinke når jeg svinger ganske kraftig til høyre. Også nærlysene slår seg av, når oljelampa blinker. Jeg håper det ikke er noe alvorlig. Det jeg tror er at kansje det begynner å bli lite motorolje, men det mest rare er da at Dekk1 byttet motorolje i sommer. Kan det hende at ett proff verksted fyller på svært lite motorolje? Håper på svar så skal jeg sjekke opp mot dette i kveld Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Hva med å peile oljen? 2 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Er det lite olje er det alvorlig, du skal ikke kjøre bilen om oljelampen lyser. Er ikke værre enn å peile som fikse foreslår. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Du har en bil der oljetrykkføleren er kobla opp mot kjørelysene. Dette for å sikre at du har automatisk kjørelys og så lenge motoren går skal du ha oljetrykk. Årsaken til at den har begynt å lyse i svingene er at du hart lite olje og i høyresvinger legger olja seg helt til venstre i sumpen og pumpa suger luft. Peil, etterfyll og kjør. Og husk og peile olje gjevnlig. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 En bil, og da spessielt en som har noen år og km bak seg, bruker somregel litt olje. Du bør peile oljen din jevnlig, og etterfylle om nødvendig(pass på å etterfylle lik olje som har blitt fylt på fra før) Når det er såpass lite olje kan du risikere motorras, så ting som dette er VELDIG viktig å sjekke! Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Var det samma på en -96 Golf 1.8L jeg hadde. Peila olje ca 1 gang i uka til å begynne med, men kom frem til det at når jeg kjørte litt hardt i en høyresving ved lavt nivå, peip bilen og lampa tente. Slokna jo når jeg retta opp bilen, men da visste jeg at jeg kunne klemme på akkurat 1L med olje og ved peiling etter påfyll, var nivået akkurat under toppstreken. Gjorde dette sånn ca hvert halvår Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Men det er ikke en utpreget skånsom metode å bruke oljetrykk-lampen som indikator for når det er nødvendig med mer olje... Mange nyere biler er velsignet med oljenivå-kontroll i en eller annen form, og på noen biler erstatter dette peilepinnen helt, så da kan/må man bruke dette som indikasjon. Men når derimot oljetrykk-lampen lyser er det allerede for sent, det betyr at der og da har ikke motoren akseptabel smøring, og selv bare noen sekunder med kjøring uten smøring/oljetrykk kan ha dramatisk innvirkning på slitasje. Så dersom man er opptatt av å ha en motor i god stand kan det være greit å være inneforstått med at oljetrykk-lampen ikke er et forvarsel, krisen har allerede oppstått når den tennes. Bruk heller peilepinnen, og etterfyll før det går så langt at lampen blinker. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 På min bil er det slik at om oljelampen lyser orangsj så er det på tide og fylle, lyser den rødt er det kritisk. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Ja Dj_Evelen, da har du et system som går under det jeg nevnte om nivåkontroll i en eller annen form, og kan bruke dette som erstatning eller supplement for peilepinne. (Noen vil ikke stole på slike systemer, men det er en annen diskusjon og ikke poenget mitt her.) Man må skille mellom nivå-kontroll og trykk-kontroll, og nivå-kontroll utføres normalt ikke mens man kjører, finnes som regel ikke på gamle biler, og er ikke koblet til kjørelys. Uansett, har man nivå-kontroll så kan man gjerne kjøre til den lyser (eller indikerer behov for olje), men for trykk-kontroll som den trådstarter har, og som rent teknisk lyser/blinker av grunner Perpyro har forklart, så er det ikke en god vane å vente til lampen lyser. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Husker en test av forskjellige bilers oljebrytere, på 90-tallet en gang. Husker ikke om det var VG, NAF/Motor som kom med testen, men uansett så testet de hvor mye olje det i praksis var igjen i motoren når oljetrykkslampen lyste. Det var endel forskjeller, men felles for alle var vel at den først slo inn når det var helt på grensen til havari. Lurer på om det ikke var på en BMW de mente at den lyste så sent at motor sannsynligvis ville ha skjært seg før du fikk varselet. Sånn sett er det en fin ting at fler og fler biler kommer med bedre systemer. Skjønt, det eneste sikre er vel å gidde å peile oljen. Selv nye kjøretøy kan finne på å bruke en god slump olje (ref. bla.a. div VAG-maskiner med feil i boringen siste årene), og ingen varslingssystemer er feilfrie Lenke til kommentar
parleur Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 Tusen takk for mange svar! Har nå peilet olje, og pinnen var nesten helt tørr helt til litt olje på tuppen. Hadde blitt en katastrofe for motoren å kjøre litt til med nesten ingen motorolje. Men det som forundrer meg enda er at den sluker så mye av oljen selv når det har blitt byttet for 3 måneder siden! Da har jeg lært å fylle på med 10w-40 mineral motorolje i ny og ne for å holde oppe med forbruket Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Er det 10w-40 mineralolje den motoren skal ha. Trodde slik olje for det meste var for store amrikanske motorer med tåleransene såder. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Har bare hørt at the første tallet skal være lavest mulig og det siste høyest... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Finn ut hva de har brukt på service også bruker du det samme. På små tighte motorer er det som oftest ingenting i veien for å bruke tynn helsyntetisk olje. Begynner motoren å bli slitt og bruker olje er det like greit å kjøre på det du har etterfylt, og har man gamle V8ere fra USA er det 10w 40 mineralsk som er tingen sommer som vinter. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Noe du godt kan gjøre Parleur, er jo å sjekke om motoren er tørr utenpå. Høyt oljeforbruk kan like gjerne være olje som lekker ut, som at den blir forbrent i motoren. Generelt så lønner det seg bare å bruke den oljetypen produsenten anbefaler, dvs tilsvarende det som står i instruksjonsboken. Uansett får du peile litt oftere fremover, så du slipper å ødelegge den unødvendig. Siden du nevner BMW Fikse, så er dette en av bilmerkene som har gått helt bort fra peilepinne, så der er man nå pent nødt til å stole på nivå-indikatoren og elektronikken. Personlig syns jeg forøvrig ikke noe om det. Som et supplement og for daglig overvåkning er det supert, men syns det er knotete og tungvindt feks ifm oljeskift. Skulle gjerne sett de gode gamle pinnene tilbake både på motor og girkasse! Og som du sier noen biler bruker en god del olje uten at de nødvendigvis er veldig gamle, om jeg ikke husker feil oppgir bla BMW og VAG at inntil 1 liter olje på 100 mil er innenfor grensen for akseptabelt forbruk. Det finnes også andre grunner for å sjekke oljen oftere på enkelte motorer. Feks har bla enkelte Toyota, Saab, og VAG sine 1,8 turbo motorer høy havari-rate fordi de er utsatt for at oljen kokser seg slik at olje-trykket forsvinner (såkalt "Oil-Sludge") og motoren dør brutalt og nådeløst. "Løsningen" fra VAG er å sette inn et dobbelt så stort oljefilter for å øke oljemengden med noen desiliter opp til fortsatt beskjedne 4 liter. På en slik motor er det dermed et poeng i seg selv å holde mengden høyest mulig og til en hver tid ha 4 liter i sirkulasjon selv om peilepinne og nivåvarsel tillater å kjøre med bare 3 liter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå