cdrom Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg og min kamerat kjøpte en slik hver for å ha det litt gøy i pausene på jobben, men vi kan ikke kjøre sammen! Jeg trodde det var utskiftingsbare krystaller på sender og mottaker på disse bilene, men det er visst fastmontert på kretskortet. Da kommer mitt spørsmål: Er det mulig å skifte frekvens på en av bilene hvis jeg tar noen komponenter fra en eldre bil som går på en annen frekvens? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 det har vel ikke noe å si om det er fastmonter i et kretskort?? riv den av og set på en ny :wink: Lenke til kommentar
manpower Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Hvis det er en nikko bil, så er blir det litt vanskelig. for de er bygd opp fra fabrik. men hvis det er en bil du selv setter sammen, så gjør det alt mye lettere! da skifter du alt selv Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Hvis det er en nikko bil, så er blir det litt vanskelig. for de er bygd opp fra fabrik. men hvis det er en bil du selv setter sammen, så gjør det alt mye lettere! da skifter du alt selv jeg vet.... Krystallen i senderen er av vanlig utskiftbar type (bare loddet fast), den skulle jeg ha klart å byttet. Det er bare det at jeg finner ikke ut hva som tar imot signalet på bilen Begge bilene er av nikko fabrikat så det burde vel la seg gjøre.... Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Tar jeg ikke helt feil er det noen justeringsskruer i både sender og bil. Jeg tror disse er til for å finjustere frekvensen. Så hvis du justerer skruene på mottager og sender på den ene av bilene er det mulig at signalene ikke vil gå i hverandre. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Tar jeg ikke helt feil er det noen justeringsskruer i både sender og bil.Jeg tror disse er til for å finjustere frekvensen. Så hvis du justerer skruene på mottager og sender på den ene av bilene er det mulig at signalene ikke vil gå i hverandre. Tror du har rett :smile: Jeg skal teste den sammen med den andre bilen i morra. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 jeg er ikke helt overbevist,, er det ingen her som vet hva som tar imot signalene og som må byttes ut? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg vet! Du må bytte sender- og mottagerkrystallet på en av bilene for at dere begge skal kjøre samtidig. Sjekk først om du har en radio basert på AM eller FM- området. Det pleier gjerne å stå på radioen (senderen) et sted, og i de fleste tilfelle er også frekvensen oppgitt. Eksempel på AM-frekvens: 26.995MHz. FM: 40.366MHz Finner du disse opplysningene, så kjøp krystaller med en litt annen frekvens. Når du har fått klarhet i dette, kan du henvende deg i en hobbybutikk hvor de selger slikt utstyr. Her for eksempel: http://www.smallsize.no/ Tror ellers at du vil få problemer med å "trimme" radio / mottager som en har foreslått. Det er IKKE enkelt, og muligheten for å trimme denne såpass at du unngår "frekvenskollisjon" tror jeg blir vanskelig. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 jeg er ikke helt overbevist,, er det ingen her som vet hva som tar imot signalene og som må byttes ut? I teorien er det "bare" å bytte en oscillator. En oscillator ser typisk ut som bildet nedenfor. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Jeg vet! Du må bytte sender- og mottagerkrystallet på en av bilene for at dere begge skal kjøre samtidig. Sjekk først om du har en radio basert på AM eller FM- området. Det pleier gjerne å stå på radioen (senderen) et sted, og i de fleste tilfelle er også frekvensen oppgitt. Eksempel på AM-frekvens: 26.995MHz. FM: 40.366MHz Finner du disse opplysningene, så kjøp krystaller med en litt annen frekvens. Når du har fått klarhet i dette, kan du henvende deg i en hobbybutikk hvor de selger slikt utstyr. Her for eksempel:http://www.smallsize.no/ I senderen til bilen jeg vil ha en annen frekvens på sitter en 40.685 krystall. Jeg har en eldre bil av samme type merke som den nye men som er ødelagt, men med hel elektronikk, den har en frekvens på 27.145. Jeg vil flytte over komponentene fra den gamle bilen til den nye , slik at den nye får 27.145mhz frekvens. I senderene ser jeg krystallene og det er bare og bytte de om. I bilen derimot finner jeg ikke ut hva jeg skal bytte om på, det finnes ingen vanlige krystaller. Det er snakk om AM-bånd her! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 jeg er ikke helt overbevist,, er det ingen her som vet hva som tar imot signalene og som må byttes ut? I teorien er det "bare" å bytte en oscillator. En oscillator ser typisk ut som bildet nedenfor. [/quot Det finnes ingen oscillator på printkortet på bilen, det eneste som kan ha noe med frekvensen å gjøre er en skruelingnende skrudings som man kan skru på :-? Denne dingsen har mange syltynne tråder surret rundt seg. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 I senderen til bilen jeg vil ha en annen frekvens på sitter en 40.685 krystall. Jeg har en eldre bil av samme type merke som den nye men som er ødelagt, men med hel elektronikk, den har en frekvens på 27.145. Jeg vil flytte over komponentene fra den gamle bilen til den nye , slik at den nye får 27.145mhz frekvens. I senderene ser jeg krystallene og det er bare og bytte de om. I bilen derimot finner jeg ikke ut hva jeg skal bytte om på, det finnes ingen vanlige krystaller. Det er snakk om AM-bånd her! Du kan ikke bruke krystallen på den gamle bilen din. Ei heller kan du flytte over hele elektronikken fra den gamle bilen over i den nye. Radioen din er så vidt jeg kan skjønne en FM-radio utifra frekvensen du oppgir. Den gamle mottageren er etter hva jeg kan se en AM type. Litt rart at det ikke finnes et krystall i mottageren da? Om dette virkelig er tilfelle, så kan det nok bli litt mer komplisert å bytte frekvens..... Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Du kan ikke bruke krystallen på den gamle bilen din. Ei heller kan du flytte over hele elektronikken fra den gamle bilen over i den nye. Radioen din er så vidt jeg kan skjønne en FM-radio utifra frekvensen du oppgir. Den gamle mottageren er etter hva jeg kan se en AM type. Litt rart at det ikke finnes et krystall i mottageren da? Om dette virkelig er tilfelle, så kan det nok bli litt mer komplisert å bytte frekvens..... Merkelig, jeg troode ikke Nikkobiler gikk på fm-båndet. Jaja, det får bli en annen gang når jeg har tilegnet meg mere kunnskap. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Jeg ser på norwegian modellers har en oversikt over hvilke frekvenser som er am og fm. når det gjelder 40.xxxmhz modellene, så leveres de både i fm og i am. Så jeg tror den nyeste bilen min går på am-båndet. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Aha! Da er jeg nok litt mer "rusten" enn jeg trodde! :oops: Jeg har jo holdt på med modellbilkjøring på "proffnivå" i endel år, og har jo underveis snappet opp litt omkring temaet. Men har gitt meg kjøringa nå. Var ikke klar over at man opererte med 40mHz-frekvenser på AM-båndet også, og da er det jo allikevel muligheter for å bytte elektronikken allikevel da? Kast deg på! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Aha!Da er jeg nok litt mer "rusten" enn jeg trodde! :oops: Jeg har jo holdt på med modellbilkjøring på "proffnivå" i endel år, og har jo underveis snappet opp litt omkring temaet. Men har gitt meg kjøringa nå. Var ikke klar over at man opererte med 40mHz-frekvenser på AM-båndet også, og da er det jo allikevel muligheter for å bytte elektronikken allikevel da? Kast deg på! Jeg skal vel alltids klare å bytte krystallen i senderen, men det blir vel verre i bilen der det ikke er noen krystall og bytte ut. Det skal nevnes at jeg har holdt på med rc-bilbåtfly i endel år nå, så jeg er ikke helt uvitende. Jeg driver også og utdanner meg innenfor elektrofaget, kanskje jeg kan få hjelp av elektronikk læreren? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 jeg er ikke helt overbevist,, er det ingen her som vet hva som tar imot signalene og som må byttes ut? I teorien er det "bare" å bytte en oscillator. En oscillator ser typisk ut som bildet nedenfor. Det finnes ingen oscillator på printkortet på bilen, det eneste som kan ha noe med frekvensen å gjøre er en skruelingnende skrudings som man kan skru på :-? Denne dingsen har mange syltynne tråder surret rundt seg. Følgende blir bare synsing, men et er fult mulig å lage en oscillator vha to spoler, en bipolar transisor og en kondensator (hartley-oscillator). Se forøvrig figur. Det du beskriver som en skrudings med tråder rundt kan være en regulerbar spole. Dette vil si at frekvensen kan reguleres. Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Du kan ikke bruke 27 MHz krystallet fordi det ligger alt for langt ifra 40 Mhz i frekvens. Begge er nokk et am system men inngangskretsene vil sørge for å gjøre kort prosess på 27 MHz signalet. For å få det til å virke må man trimme opp og kanskje bytte inngangskretsene. Det du eventuelt kan gjøre er å finne et annet krystall på 40.XXXX MHz som selfølgelig går med en annen frekvens enn det forige. Du må bytte både i sender å motaker. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Du kan ikke bruke 27 MHz krystallet fordi det ligger alt for langt ifra 40 Mhz i frekvens. Begge er nokk et am system men inngangskretsene vil sørge for å gjøre kort prosess på 27 MHz signalet. For å få det til å virke må man trimme opp og kanskje bytte inngangskretsene. Det du eventuelt kan gjøre er å finne et annet krystall på 40.XXXX MHz som selfølgelig går med en annen frekvens enn det forige. Du må bytte både i sender å motaker. det er så lett så! Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 cdrom: ett spørsmål: hvordan er styringen på de bilene, er de like? altså at det enten er progressiv servo eller magnetservodings (husker ikke betegnelsen, men det er liksom bare tre stillinger på hjulene: høyre, rett frem, og venstre) hvis de har lik styring og lik motorstørrelse og hvis elektronikken i den gamle bilen, og radioen til den, er hel og funker, er det ingenting i veien med å bytte hele printkortet i bilen og bruke den gamle radioen. så lenge du får plass til det gamle utstyret i den nye bilen. klipp av ledningene til motor og styring og flytt hele eletronikken... tada.. en modda nikkobil som funker. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå