squareyourass Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Dette er noe jeg lurer på! Jeg kan bare ikke fatte hvorfor noen folk, helt oppriktig tror på en eller flere guder, gjenfødelse eller andre overnaturlige ting? Det er for meg helt fjernt da det er på alle uten om én måte som jeg kan finne på motbevist. Denne måten er at det faktisk finnes en gud som er såpass douchebag til å se på oss mennesker sloss og ødelegge hverandre. Og hvis Gud virkelig finnes? HVORFOR stopper han/hun/det ikke da alle kriger og konflikter her i verden? Jeg kan strekke meg til å forstå at folk sier seg religiøse. For det er mange retningslinjer i de hellige skriftene som er okay å følge. Så de som er ikke ekstremt religiøse, men såpass mye at man går i kriken på juleaften og følger de religiøse reglene sånn nogen lunde, skjønner jeg litt. Men dere som er ekstremt religiøse. Feks kristne, siden jeg har mer kunnskap til det som står i bibelen enn andre hellige skrifter. HVORDAN kan man tro at verden ble skapt av Gud på en uke, når det er motbevist? Dr George Smoot III fikk Nobels fysikkpris for å forskning som beviser the big bang theory. Så mitt virkelige spørsmål: Er det virkelig noen som på ordentlig tror på at Moses splitta rødehavet, at Jesus gikk på vannet, gjorde blod om til vin og han han fôr opp til himmelen? Tror noen alle de tåpelige historiene som står i det første testamentet? For meg har historiene i FT like mye i seg som Per, Pål og Espen Askeladd. Lenke til kommentar
bChaos Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Var visst noen som fant ut at de ville ha noe å tro på Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Det har ikke blitt helt motbevist, men den naturlige ideen om hvordan jorden har blitt skapt har blitt endret fra at Gud skapte den til "the big bang". Mennesker er født meg synd, da adam og eva spiste eplet i hagen. Dåp fjerner denne synden. De som ikke tror på gud kommer ikke til himmelen, derfor så ville jeg tro at han ikke stopper det hele. Man viser også styrke om man tror på gud og følger dens regler. Så da blir det ikke en "tro" om gud hadde bare kommet å stoppet alle kriger/sultkatastrofer osv Men Kristene kan også klage (eller myndighetene) les om "Sodoma og Gomrra" der straffet gud de (legger nok ti l mer senere og jeg er ikke kristen) Lenke til kommentar
bolleboi Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 religion er skapt for å kontrollere mennesker(og det fungerer til en viss grad) 6 Lenke til kommentar
squareyourass Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Det har ikke blitt helt motbevist, men den naturlige ideen om hvordan jorden har blitt skapt har blitt endret fra at Gud skapte den til "the big bang". Mennesker er født meg synd, da adam og eva spiste eplet i hagen. Dåp fjerner denne synden. De som ikke tror på gud kommer ikke til himmelen, derfor så ville jeg tro at han ikke stopper det hele. Man viser også styrke om man tror på gud og følger dens regler. Så da blir det ikke en "tro" om gud hadde bare kommet å stoppet alle kriger/sultkatastrofer osv Men Kristene kan også klage (eller myndighetene) les om "Sodoma og Gomrra" der straffet gud de (legger nok ti l mer senere og jeg er ikke kristen) At mennesket er født med synd er noe av det dummeste jeg har hørt! Adam og Eva var IKKE de.to første menneskene på jorda. Det er en evolusjon som gjør at det ikke bare plutselig ble to mennesker. Derfor ingen synd. Jeg synes hele grunnlaget for de tre religionene kristendom, islam og jødedom er helt på.bærtur. jeg forstår ikke at det går an å tro på alt det som står. Endret 31. desember 2011 av squareyourass Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Det har ikke blitt helt motbevist, men den naturlige ideen om hvordan jorden har blitt skapt har blitt endret fra at Gud skapte den til "the big bang". Mennesker er født meg synd, da adam og eva spiste eplet i hagen. Dåp fjerner denne synden. De som ikke tror på gud kommer ikke til himmelen, derfor så ville jeg tro at han ikke stopper det hele. Man viser også styrke om man tror på gud og følger dens regler. Så da blir det ikke en "tro" om gud hadde bare kommet å stoppet alle kriger/sultkatastrofer osv Men Kristene kan også klage (eller myndighetene) les om "Sodoma og Gomrra" der straffet gud de (legger nok ti l mer senere og jeg er ikke kristen) At mennesket er født med synd er noe av det dummeste jeg har hørt! Adam og Eva var IKKE de.to første menneskene på jorda. Det er en evolusjon som gjør at det ikke bare plutselig ble to mennesker. Derfor ingen synd. Jeg synes hele grunnlaget for de tre religionene kristendom, islam og jødedom er helt på.bærtur. jeg forstår ikke at det går an å tro på alt det som står. mente i kristendomenns trosretning Lenke til kommentar
squareyourass Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 Det har ikke blitt helt motbevist, men den naturlige ideen om hvordan jorden har blitt skapt har blitt endret fra at Gud skapte den til "the big bang". Mennesker er født meg synd, da adam og eva spiste eplet i hagen. Dåp fjerner denne synden. De som ikke tror på gud kommer ikke til himmelen, derfor så ville jeg tro at han ikke stopper det hele. Man viser også styrke om man tror på gud og følger dens regler. Så da blir det ikke en "tro" om gud hadde bare kommet å stoppet alle kriger/sultkatastrofer osv Men Kristene kan også klage (eller myndighetene) les om "Sodoma og Gomrra" der straffet gud de (legger nok ti l mer senere og jeg er ikke kristen) At mennesket er født med synd er noe av det dummeste jeg har hørt! Adam og Eva var IKKE de.to første menneskene på jorda. Det er en evolusjon som gjør at det ikke bare plutselig ble to mennesker. Derfor ingen synd. Jeg synes hele grunnlaget for de tre religionene kristendom, islam og jødedom er helt på.bærtur. jeg forstår ikke at det går an å tro på alt det som står. mente i kristendomenns trosretning Ja, men da skjønner jeg ikke hvordan noen har funnet opp hele konseptet "gud". For meg er eneste muligheten for at den finnes en Gud, at det faktisk finnes overnaturlighet. Men da kan jo all overtro og tro være det rette. Det kan jo hende gresk mytologi er mer rett enn kristendommen for alt vi vet. Å underkaste seg en religion for kam tolkes som svakt fordi personen ikke vil ta egne valg og dermed lar gamle regler gjøre det istedet. Jeg sier ikke at det må være sånn. Jeg forstår de som.er religiøse pga tradisjon i famile og blant venner. Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 I disse moderne dager vil jeg påstå at alle religiøse er det fordi foreldrene deres var det, og /eller fordi religionen er en stor del av kulturen deres. Videre er det fordi de vil tro at vi og alt annet er mer enn bare stjernestøv, de vil møte avdøde venner og familie igjen når de selv dør, ha noe som liksom støtter dem gjennom hverdagen, og så videre. Religion finnes fordi vi har mennesker som enten ikke har muligheten til å lære gjennom vitenskap (grunnleggende behov står foran), eller bastant holder fast på sin tro. 1 Lenke til kommentar
theGunner76 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Alle religioner er forklaringsmodeller på noe man observerer, men ikke kan forklare. I utgangspunktet er det ikke noe galt med dette, bortsett fra man har glemt hvor egosentrisk mennesket er og hvor redd vi er for det som er fremmed. Når to forklaringsmodeller møtes vil mennesket forsvare sin egen - ofte til det ekstreme. I senere tid ble/blir religion brukt til å kontrollere det etiske og moralske i et ellers så umoralskt menneske. Tenk hvor mange mennesker som hadde blitt drept for 5-600 år siden om de visste at det det ikke finnes et helvette? Kirken har hatt sine positive sider opp gjennom årene og nå, når dens funksjon har avtatt - avtar også deres posisjon... heldigvis Endret 31. desember 2011 av theGunner76 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Religion er rett og slett en videreføring av det gamle stammeleder/høvding domene som trengte noe større å holde folkene samlet under. Les forøvrig Jared Diamond sin fortreffelige bok "Våpen, stål og pest" som forklarer kleptokratiet til religion ganske så bra... For oppover all tid har kirken holdt med de som har makten, der de som hadde makten var mer enn villige til å bruke kirken og religion til å holde folk undertrykket. Glorifiserte uttrykk som "For kunge, Gud og fedreland" er vel et produkt av dette... Samme med tyskernes "Got mit uns" og engelsk mennenes "God with us" på beltespennene under siste verdens krig, de hadde noe å dø for liksom...' Religion ble rett og slett brukt som et "lim" for å samle nasjoner... Et kleptokrati der almuen ble holdt nede av en maktelite og ofte vill ledet av kirken for å opprettholde balansen i landet... Var ikke for ingenting at kommunistene var så harde mot kirken i 1918, da kirken også var en del av makt apparatet som undertrykket folket og som var meget vellvillige ovenfor urettferdigheten de så i russland og støttet den som hadde makten... Hadde de ikke blitt slått ned på så hadde garantert velsignet Lenin og gutta hans når de kom til makten også, det er slik kirken alltid har bedrevet sine forettningeri de aller fleste land... Så religion blomstret kraftig opp da stammer gikk fra stamme ledere/høvdinger, til statsministre og nasjoner, for makten trengte et lim rett og slett... Det var jo slik kristendommen fikk sitt gjennombrudd også, da den romerske keiseren mer eller mindre frivillig (?) lagde stats religion av kristendom... Hadde ikke det skjedd hadde nok denne dødskulten som kaller seg kristendom dødd ut av seg selv forhåpentligvis og vi hadde ikke hørt om ondet... 3 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Religion er rett og slett en videreføring av det gamle stammeleder/høvding domene som trengte noe større å holde folkene samlet under. Les forøvrig Jared Diamond sin fortreffelige bok "Våpen, stål og pest" som forklarer kleptokratiet til religion ganske så bra... For oppover all tid har kirken holdt med de som har makten, der de som hadde makten var mer enn villige til å bruke kirken og religion til å holde folk undertrykket. Glorifiserte uttrykk som "For kunge, Gud og fedreland" er vel et produkt av dette... Samme med tyskernes "Got mit uns" og engelsk mennenes "God with us" på beltespennene under siste verdens krig, de hadde noe å dø for liksom...' Religion ble rett og slett brukt som et "lim" for å samle nasjoner... Et kleptokrati der almuen ble holdt nede av en maktelite og ofte vill ledet av kirken for å opprettholde balansen i landet... Var ikke for ingenting at kommunistene var så harde mot kirken i 1918, da kirken også var en del av makt apparatet som undertrykket folket og som var meget vellvillige ovenfor urettferdigheten de så i russland og støttet den som hadde makten... Hadde de ikke blitt slått ned på så hadde garantert velsignet Lenin og gutta hans når de kom til makten også, det er slik kirken alltid har bedrevet sine forettningeri de aller fleste land... Så religion blomstret kraftig opp da stammer gikk fra stamme ledere/høvdinger, til statsministre og nasjoner, for makten trengte et lim rett og slett... Det var jo slik kristendommen fikk sitt gjennombrudd også, da den romerske keiseren mer eller mindre frivillig (?) lagde stats religion av kristendom... Hadde ikke det skjedd hadde nok denne dødskulten som kaller seg kristendom dødd ut av seg selv forhåpentligvis og vi hadde ikke hørt om ondet... Det er innlegg slikt som dette som gjør at ateister lider av vrangforestillinger. Her beskriver du en ide som er skrevet ned av mange på mer eller mindre liknende måte. Liknende historier som Cargo Cult osv. Her tar du rett og slett andre's verk, skriver det ned og ubevisst signerer det som "tenkende ateist", mens i virkeligheten har du bare lest dette, du har lest det og ikke noe mer. Hvor er evnen til å tenke? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Hvor er evnen til å tenke? Spør deg om det samme jeg, som tror fullt og fast på noen ubekreftede historier fra en ignorant ørken stamme... Hvor er din evne til å tenke? Jeg vidre formidlet bare tankene til Jared Diamond, som jeg faktisk finner fasinerende... Men nice try på herske teknikk... Du har ikke noe annet, har du vel? Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) RWS, ikke undervurder det jeg sier, det er like farlig å gjenposte smarte mennesker's verk som det er å poste ett mindre smart verk. Jeg blir ikke imponert over noen før de klarer å tenke selv. Apropos min egen situasjon så har jeg tenkt langt og lenge på mange ting, og jeg bruker ikke ignorante ørken stammer for å konkludere, min egen konklusjon baseres på ERFARING, jeg følger erfaring og sannheten hvor enn den leder meg. Jeg er ikke ferdig på noen måte, men jeg vet sannelig hvor jeg skal lete. Som sagt, jeg blir ikke imponert av å poste andres verk. Like farlig, like dumt, like grunnløst og like patetisk som å poste fra en hvilken som helst religion. Om du har egne tanker å dele, da skal jeg lytte til deg. Endret 31. desember 2011 av LonelyMan Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 RWS, ikke undervurder det jeg sier, det er like farlig å gjenposte smarte mennesker's verk som det er å poste ett mindre smart verk. Jeg blir ikke imponert over noen før de klarer å tenke selv. Apropos min egen situasjon så har jeg tenkt langt og lenge på mange ting, og jeg bruker ikke ignorante ørken stammer for å konkludere, min egen konklusjon baseres på ERFARING, jeg følger erfaring og sannheten hvor enn den leder meg. Jeg er ikke ferdig på noen måte, men jeg vet sannelig hvor jeg skal lete. Som sagt, jeg blir ikke imponert av å poste andres verk. Like farlig, like dumt, like grunnløst og like patetisk som å poste fra en hvilken som helst religion. Om du har egne tanker å dele, da skal jeg lytte til deg. Hva om han vill utale seg på denne måten, klarer ikke å skrive bedre selv eller at samfunnet tror at han er smart (dette pga vell skrevet) Lenke til kommentar
maiahi Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) RWS, ikke undervurder det jeg sier, det er like farlig å gjenposte smarte mennesker's verk som det er å poste ett mindre smart verk. Jeg blir ikke imponert over noen før de klarer å tenke selv. Apropos min egen situasjon så har jeg tenkt langt og lenge på mange ting, og jeg bruker ikke ignorante ørken stammer for å konkludere, min egen konklusjon baseres på ERFARING, jeg følger erfaring og sannheten hvor enn den leder meg. Jeg er ikke ferdig på noen måte, men jeg vet sannelig hvor jeg skal lete. Som sagt, jeg blir ikke imponert av å poste andres verk. Like farlig, like dumt, like grunnløst og like patetisk som å poste fra en hvilken som helst religion. Om du har egne tanker å dele, da skal jeg lytte til deg. Jeg er delvis enig. Om noe et "smart menneske" har sagt er relevant i diskusjonen, ser jeg ingen grunn til ikke å ta det med. Jeg ville, derimot, ha sagt det som et sitat. Angående tema er vel de fleste religioner for å holde folket i kustus, selv med dårlig håndhevning av loven, torde de færreste gjøre noe på grunn av redselen for helvette. For å ikke opptre hyklerisk, vil jeg sitere Stephen Hawking som uttalte seg om Gud: "One can not prove that God does not exist, but science makes him unnecessary" Altså, han har ingen grunn til å finnes ettersom han aldri har "gjordt" noe som ikke kan forklares ved hjelp av fysikkens lover, iallefall av det vi vet per dags dato. Endret 31. desember 2011 av maiahi Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 RWS, ikke undervurder det jeg sier, det er like farlig å gjenposte smarte mennesker's verk som det er å poste ett mindre smart verk. Bullshit. Slutt å tro at du er noe smartere enn andre er mitt råd til deg... Jeg blir ikke imponert over noen før de klarer å tenke selv. Apropos min egen situasjon så har jeg tenkt langt og lenge på mange ting, og jeg bruker ikke ignorante ørken stammer for å konkludere, min egen konklusjon baseres på ERFARING, jeg følger erfaring og sannheten hvor enn den leder meg. Jeg er ikke ferdig på noen måte, men jeg vet sannelig hvor jeg skal lete. Fint du unnskylder deg selv i å gjenbruke håpløse argumenter... Skikkelig smart gjort det.... For hva hadde din erfaring vært om du ikke hadde hatt bibelen å støtte deg til? Ikke stort... Som sagt, jeg blir ikke imponert av å poste andres verk. Like farlig, like dumt, like grunnløst og like patetisk som å poste fra en hvilken som helst religion. Om du har egne tanker å dele, da skal jeg lytte til deg. Har en masse tanker på hvordan religion kan ha kommet til ja, dette var en av de tankene, eller deler av den... Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Om du har tanker om det, så del de gjerne. Lenke til kommentar
Grandmaster Gamer Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Religion er en bi-virkning som har kommet fram pga all det jævelige som vi mennesker gjør mot hverandre, helt siden mennesket kom til eksistens. Et eksempel er å lese denne tråden fra topp til bunn, så kan man merke at det er allerede konflikter mellom forskjellige troende. For å forstå religion så må man studere religion, historie,krig, mennesker, tid, gravitasjon og astronomi. Med et åpet sinn, og ikke bare studere om 1 ting eller 1 religion, men alle religioner og alt som er relatert til religion. Religion: Før i tiden så fantes det ingen religioner, men det fantes barbarer som dreper og kriger pga ressursmangler. Disse barbarer lever et liv tilnærmest dyr/umenneskelig iforhold til dagens moderne menneske. Dyr har ingen religioner, ingen tro, alle religioner er menneskeskapt. Dvs uten menneske så ville det aldri ha vært religioner, Gud, tro ol. Historie: For ca 5000 år siden så var det vanlig at mektige konger, keiserer osv, som kalte dem selv for Gud. Fordi de hadde mulighten til å ta og gi liv. Mange bygde monumenter som bevis på sin styrke og stilling. Spesielt var egypterne som pleide å kalle seg selv for Pharao (Gud). En ting er helt sikkert, ingen slipper unna alderdom, og sykdom uansett hvem du er, hva du kaller deg for. Jødene er klar over dette og har derfor god læring om hygieneskikk for å forebygge sykdommer som kommer av ved dårlig hygiene, og muslimene lærer deretter. Krig Egypterne var kjent for å undertrykke andre folkeslag som bodde i området og tar krigsfangene til slaver, og utnytter slavene til å bygge monumenter for dem med umenskelige forhold. I ca 500 år før Jesus tiden så var det en konge i Canaan (inkl Jerusalem) området nord for der Egypterne bodde som skrev en bok som handler om at Gud skapte mennesker og all levende organismer. Det er Gud som skaper mennesker, ikke mennesker som skaper Gud. Dermed ble Guds-ideologien hvor Gud skapte verden født, og denne ideen finnes i Jødedommen, Kristendommen og Islam som er de 3 største religionene i dag. Men ideen var ikke så populær blant Egypterne på den tiden, og dermed ble det konflikter. Men nå ble det ikke bare konflikter mellom 2 land, men mellom forskjellige troende. VIKTIG Å MERKE: det fantes Pharao som hadde samme syn som kongen av Canaan, og kalte derfor solen for Gud, solguden RA. Men dette var ikke så populær blant prestene til Egypterne. Mennesker: Mennesker er "det tenkende - menneske". Grunnen til at vi tenker er fordi vi ble født inn i dette samfunnet som vi kjenner til i dag, vi har mange av tingene klare og forberedt for oss, slik at vi behøver ikke å anstrenge tankene våre på mindre viktige ting. Men heller fokusere på ting som interesserer oss, slik at vi kan bli bedre enn det vi allerede er, slik at vi blir en fullverdig person. Tid Feks hvis du er sulten så kan du ringe pizzabud, og pizzabudet kommer til deg med ferdig laget pizza. Du behøver dermed ikke å bruke tiden til å tenke på små ting som krever tid som jakting, ha riktig jaktutstyr, og lære deg nødvendige jakte strategier, lære deg å lage pizza ut av jakt offeret, for å kunne overleve. Du sparer mye tid ved å ringe til pizzabudet, og tid er det som gir oss muligheten til å oppnå innovativt tenkning. Oppsummering: Religion er en forklaring på hva som er god og hva som er ond. En bibliotek som forklarer hvordan vi skal leve for å oppnå et mål. Hvordan man skal behandle troende, og ikke troende. Religion er til for å hjelpe mennesker som behøver hjelp. Men det finnes folk som utnytter religion for å hjernvaske og villede andre. Religion er menneskeskapt. Mennesker kan tenke og tid gir oss rom til å tenke. For å forstå tid, så må man forstå gravitasjon og bevegelser. For å forstå gravitasjon så må man forstå astronomi. Formularen E = mc2 (energi, masse, og hastighet) til Dr Albert Einstein forklarer det meste angående tid. Endret 1. januar 2012 av Grandmaster Gamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå