KarlRoger Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Hva er det som er norsk kultur? Hva er det som gjør at det er norsk? Hva er det i den norske kulturen som det er viktig å ta vare på? Er det viktig fordi det er av den norske kulturen, eller er det viktig fordi det er godt uavhengig av hva slags kultur det hører til? Jeg ser mye prat om at det er viktig å ta vare på vår kultur, at det er viktig å respektere andres kultur, evt. at andres kultur ikke må ta over for vår egen, osv. Men jeg føler meg helt på utsiden av den slags debatt, hvor det virker som om vi diskuterer kultur som om det skulle være noe hellig. Som om det ikke skal argumenteres for hvorfor det skal forsvares og respekteres, det bare er sånn, og nåde den som trosser den normen. Spesielt det med respekt. Hva er kultur? Er det noe mer enn hvordan vi kollektivt oppfører oss, hvordan vi har oppført oss, hva vi har produsert, osv.? Hvis ikke så ser jeg ikke poenget med å diskutere kultur, uten å konkret diskutere innholdet. Jeg har ingenting imot fremmede kulturer, så lenge innholdet fungerer bra. Jeg kommer heller ikke til å forsvare den norske kulturen, på områder der andre kulturer har noe som er bedre. Jeg vil ha den beste kulturen, dvs. den kulturen som har det beste av alt. Det er ikke det samme som den minst dårlige kulturen. Det er en kultur som er i stadig utvikling til det bedre, og som gjerne bygger på elementer fra andre kulturer. Det jeg ser på som mest positivt ved et flerkulturelt samfunn, er at det gir oss flere mulige løsninger og framgangsmåter vi kan sette opp mot hverandre, og finne den beste utifra. Med mindre det gjelder noe mer trivielt, som mat, fritidsaktiviteter og underholdning, hvor vi ikke nødvendigvis ønsker å ta den beste og kvitte oss med resten, men heller vil ha et utvalg som gjør at vi ikke går lei. Er det krise hvis den norske kulturen er ugjenkjennelig om 20 år, eller avhenger det av hva som har skjedd med den? Evt. vil det ikke være norsk kultur hvis det ikke er det samme som det er nå? I så fall viser jeg tilbake til det første spørsmålet. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Den norske kulturen er alt vi er og alt vi har. Multikultur gir oss ikke flere kulturelle elementer å velge mellom. Det gir flere arenaer for konflikt. Mangfold er svakhet. E Pluribus Unum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå