Gå til innhold

[Løst] Aksessere innhold på en disk tidligere mountet i Ubuntu

thotta

Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg fikk problemer med min Ubuntu-maskin etter oppgradering til 11.10 (får ikke startet OS-et grunnet problemer med skjermkort-konfigurasjon).

I maskinen har jeg to disker; en på 30 GB som kjørte OS-et, og en annen på ca 200 GB som var lagringplass for multimedia. Denne var satt til å bli automatisk mountet ved oppstart. Jeg vil gjerne aksessere denne disken.

Jeg har nå startet Ubuntu 11.10 direkte fra en usb-stick. Dette starter fint, men jeg kan liksom ikke finne igjen noe av innholdet på 200 GB-disken. Disken ser ut til å være automatisk mountet ved oppstart, men jeg finner ingen av filene. Jeg finner en mappe der jeg trodde filene lå, men det er ingen filer i den.

Er det noe rundt brukerkontoer som gjør at jeg ikke finner dataene?

PS: Jeg er ganske så noob når det gjelder Ubuntu/Linux.

thotta

Endret av thotta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du benyttet LVM eller tilsvarende når du konfigurerte PCen første gang?

Hvis ikke burde det være rimelig rett fram.

Du kan bruke "sudo fdisk -l" for å liste ut partisjonene på disken.

Deretter er det bare å mounte korrekt partisjon,

på et standardoppsett vil det bli noe ala:

sudo -i

mkdir /mnt/sda1

mount /dev/sda1 /mnt/sda1

mkdir /mnt/sda5

mount /dev/sda5 /mnt/sda5

Hvor sda1 er første primærpartisjon (altså 20GB sys) og sda5 er første utvidede partisjon (ligger inni sda2 og inneholder 200GB).

edit: Du vil da finne filene igjen om du går til /mnt/sda5:

cd /mnt/sda5

ls -lah

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for informativt svar :roll:. Har ikke gjort noe spesielt/uvanlig under installasjon/konfigurasjon, så sånn sett kan jeg nok gå frem på rimelig standard måte tror jeg, ja.

Nå er jo disken på en måte mountet automatisk, når jeg starter booter fra usb-sticken... men kanskje ikke riktig partisjon... det var vel på en måte dette du tenker på i svart her, også.

Skal få testet dette i kveld en gang. Takker :thumbup:

Lenke til kommentar

Ville bare si at denne saken ble løst ved å benytte foreslått fremgangsmåte.

Måtte i tillegg endre eier på disken (blir vel retter sagt på mappen som disken ble mountet til, aka "mount point"). Antar dette var fordi første kommando (sudo -i) endrer bruker til "root", og at det dermed ble root som ble eier av mappen. Brukte kommandoen "chown", se denne linken for detaljer vedr. dette.

Takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...