Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kamera

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så trenger jeg ett kamera som primært skal brukes til høytider som bryllup, juletider etc.

Siden jeg ikke har noen erfaring med kamera unntatt bruk av mobil kamera så trenger jeg ett som er lett og bruke, tar akseptable bilder, ska kunne brukes til korte filmsekvenser. Om kameraet er lite så er dette ett stort pluss.

Min første tanke går til ett Canon 550D siden jeg egentlig har lyst på ett speilrefleks selv om disse ikke er så små. Har ikke lyst og bruke mer en ca 5000,- på ett kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

550D går du ikke feil med dersom du vil ha et godt og billig speilrefleks, det har vært mange gode tilbud på dette kameraet i det siste. Så hvis du velger dette (eller annet for den saks skyld) prøv å finne råd til en ekstern blits. Minnekort må du og ha. Og ekstra batteri kan være greit å ha med av og til.

Bare husk at å filme med speilrefleks er ofte ikke særlig enkelt sammelignet med dedikerte videokamera.

Tor

Lenke til kommentar

Takker for denne. Tror nok dette kameraet burde fungere.

Dette minnekortet burde fungere? Kingston Secure Digital 32GB SDHC

Class10, SD2.0 specification

Klasse 10 kort holder lenge, både for vieo og foto. Forøvrig enig med TorVidle i at 550D er et bra startkamera. Ut fra det du beskriver tror jeg imidlertid at en modell som Panasonic G3 er vel så egnet hvis du ikke har en spesiell grunn for å velge Canon. Det er ikke speilrefleks, men du kan bytte linser. Bildekvaliteten er nok ikke helt på samme nivå som 550D, men veldig bra og det er litt mindre og har videofunksjon med kontinuerlig autofokus.

Lenke til kommentar

Jeg tror alle de skandinaviske landene har ganske lik forbrukerkjøpslov og ganske lik praksis. Den gjelder sikkert for alle varer kjøpt i Sverige, uansett statsborgerskap til kjøperen, slik den norske gjelder for Svensker. Jeg har ikke satt meg inn i den svenske loven så jeg er ikke skråsikker. Jeg bare siterer det jeg har hørt i slike diskusjoner tidligere.

Lenke til kommentar

Overgang fra mobilkamera til speilrefleks er ganske stor. Bildekvaliteten kan selvsagt bli veldig bra, og det er ikke så vanskelig å lære seg å bruke, men er du sikker på at du er villig til å dra på noe så stort og tungt? Har du brukt speilrefleks før, hvis ikke vil jeg anbefale å prøve å få lånt et før du kjøper.

En annen sak du bør være klar over at Canon 550D ikke fokuserer (automatisk) mens du filmer. Jeg tror mange vil bli vel så fornøyd med et litt mindre speilløst eller et avansert kompaktkamera så lenge det ikke er action/sportsbilder som er målet. Jeg er på ingen måte mot speilrefleks, men prøv å få et inntrykk av hva du "går til" før du kjøper.

Edit: 4200 virker jo som en bra pris på 600D, men er det noe objektiv med i prisen - og i tilfelle hvilket?

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Panasonic GX1 med 14-42mm Powerzoom, fra 6405 kr. Svært lommevennlig og likevel speilrefleks-lignende kvalitet. Videovennlig.

Ellers så har Olympus og Samsung noen bra speilløse kameraer med ok størrelse og pris. Men skal man kjøpe kompakt optikk så kommer man fort opp i samme pris som Panasonicen og mister zoom. Sony har vel ikke noe kompakt optikk ennå? (Med unntak av den dårlige 16-millimeteren og 3. parts manuellfokus-objektiver)

Til bryllup, juletider osv så er sjeldent størrelse så viktig at det er noe vits å betale mye ekstra for det, og hvis foto utvikler seg til en hobby så gidder man uansett å ta med seg speilrefleksen når man har tenkt til å fotografere. Så strengt tatt er det like greit å gå for speilrefleks.

32 GB er forresten vanvittig mye. Det holder i lange baner, selv med råformat, med mindre man går helt av hengslene med fotografering under bryllupet eller planlegger å samle årganger med bilder på kortet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Overgang fra mobilkamera til speilrefleks er ganske stor. Bildekvaliteten kan selvsagt bli veldig bra, og det er ikke så vanskelig å lære seg å bruke, men er du sikker på at du er villig til å dra på noe så stort og tungt? Har du brukt speilrefleks før, hvis ikke vil jeg anbefale å prøve å få lånt et før du kjøper.

En annen sak du bør være klar over at Canon 550D ikke fokuserer (automatisk) mens du filmer. Jeg tror mange vil bli vel så fornøyd med et litt mindre speilløst eller et avansert kompaktkamera så lenge det ikke er action/sportsbilder som er målet. Jeg er på ingen måte mot speilrefleks, men prøv å få et inntrykk av hva du "går til" før du kjøper.

Edit: 4200 virker jo som en bra pris på 600D, men er det noe objektiv med i prisen - og i tilfelle hvilket?

Litt enig med det du skriver her. TS sier at han er ute etter et lite kamera, dette får du ikke med speilrefleks, uansett modell. Vil anbefale TS til å kikke på noen av de speilløse modellene som gir like bra bildekvalitet som speilrefleks og som er ofte langt bedre på video. Speilrefleks krever også mer etterbehandling av bildene, da bildene rett fra kamera kan virke litt kjedelige.

Lenke til kommentar

2 år forbrukerrettigheter har man i EU, inkludert Sverige.

Mens enkelte EU-land, som Sverige, har høyere enn de lovpålagte 2 år, som i Sveriges tilfelle er 3 år.

Måtte google den ja, mente det var blitt redusert til 2år, fant er grei side "pdf" angående rettigheter i Norden :)

Hvis EU en eller annen gang får igjennom forslaget på 2 års forbrukerrettigheter vil sannsynligvis også Norge bli en del av det.

Lenke til kommentar

Det at 550D ikke fokuserer automatisk er synd, gjør 600D det? Link til pris på 600D 18-55IS

Jeg bor egentlig i Sverige men jobber på norske siden med kort vei. Normalt kjøper jeg disse tingene i Norge grunnet 5 års reklamasjonsrett mot 2 år i Sverige. Samtidig er det ikke bare jeg som skal ha den men også damen hjemme som ønsker seg ett speilereflekskamera og hun har nok 0 peiling på kamera. Men så er det nok litt status og dra opp ett "proff" kamera men viktigere er og kjøpe ett godt kamera til den bruken som er.

Nå kommer vi nok også og bruke det mye sammen med båt turer så blir jo også att en snart vill ha større objektiv eller bra zoom så en kan ta bilder på litt avstand.

Og som sagt, maks grensen for hvor mye jeg vil bruke er 5000,- siden det er også en student gave. Størrelsen på kamera er ikke så viktig for det må pakkes ned i en veske uansett.

EDIT: Og der tok tilbudet slutt dessverre men kanskje like bra? Takker for mange bra svar hittil i tråden men fortsatt usikker på hvilket kamera jeg burde kjøpe. Ønsker også innebygget blits.

Endret av Phyx
Lenke til kommentar

]Det at 550D ikke fokuserer automatisk er synd, gjør 600D det?

Nei. Ingen speilrefleks har per i dag noen gode løsninger på dette. Nyere modeller har forbedret den kontrastbaserte autofokusen under videofilming, men de er ikke på langt nær på høyde med kompaktkameraer eller speilløse alternativer. Sonys speilrefleks med halvgjennomtrengelig speil er vel de eneste som har løst dette problemet på en skikkelig måte.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Muligens jeg burde velge ett kamera som ikke er speilrefleks? Ett speil løst kamera bra bra optik med mulighet for bytte av optikk og grei video funksjon? Ser fujifilm kommer med ett nyt kamera HS30 EXRsom er ett superzoom, kunne denne gi bra bilder på en enkel måte? Dog har en ikke mulighet og bytte linse på denne men er det egentlig behov for det med så stor zoom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...