dahuff Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Kunne godt tenke meg en ARM PC som kan sitte å snurre i ett hjørne og ikke gjøre så mye av seg annet enn å kjøre apache eller noe. Til denne prisen kan man gjerne kjøpe to i slengen uten å få dårlig samvittighet. Er ikke så veldig glad i tradisjonelle PC'er som produserer masse varme, støy og tar plass. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) med batteriene er det en pc ja, men det burde også være en liten harddisk til stedet for at det skal fungere.Hvis ikke så vil jeg kun definer det som en terminal . Laptoppen jeg sitter på nå har ikke en harddisk, men SSD. Det er også 2 andre maskiner i huset jeg er i nå som bare har SSD, og en som har en SSD og 5 harddisker (medieserver + GHTPC kombo). Raspberry Pi har mulighet for lagringsmedie i form av SD kort, så den kan ha like mye lagringsplass som denne laptoppen hadde fra tidlig 2009 frem til en uke siden (32GB SSD før, 120GB nå ) Så lenge en maskin klarer kontorprogrammer og lett multimedia, og har tastatur + mus inn, og lyd + video ut kvalifiserer det som en moderne PC i min bok. Jeg bygde en Zotac Zbox for foreldrene mine i våres, den er på størrelse med en 3,5" ekstern harddisk, har ikke intern strømforsyning eller batteri, har en 60GB SSD og 8GB RAM (overkill, jeg vet ), og den er bare kos å bruke som HTPC, da E-350 ikke er noe flaskehals for de bruksområdene. Med litt lavere krav til flyt i bruksopplevelse vil kanskje Raspberry Pi kunne gjøre samme jobb? Endret 31. desember 2011 av GullLars Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) med batteriene er det en pc ja, men det burde også være en liten harddisk til stedet for at det skal fungere. Hvis ikke så vil jeg kun definer det som en terminal . Så om jeg tar ut batteriet av min laptop, så er det ikke en laptop lenger, men en terminal? Får man med en server på kjøpet av en Raspberry Pi, eller får man kun terminalen og man må koble den opp mot en egen server? Jeg har SSD i min datamaskin, noe som egentlig er en forbedret versjon av et SD-kort. Med andre ord så er min laptop like mye PC som en Raspberry Pi om jeg tar ut batteriet og setter i min SSD. Endret 31. desember 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
slacky Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) med batteriene er det en pc ja, men det burde også være en liten harddisk til stedet for at det skal fungere.Hvis ikke så vil jeg kun definer det som en terminal . Enheten alene er ingen maskin. For den vil ikke fungere (såvidt jeg vet). Men "RaspberryPi foundation" sier de vil lansere enheten MED en SD-brikke. Hvor det er preinstallert Ubuntu, for en ekstra penge. Nå er det en datamskin. Datamaskin er allerede definert, så det spiller ingen rolle hvordan du definerer det i ditt hue. En enhet som kalkulerer, og jobber med store mengder digital data. Endret 31. desember 2011 av warpie Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Dersom den kan drives av USB er jeg fristet til å tape en slik bakpå Telenor-routeren (som har USB) med 10cm USB- og nettverkskabel til routeren, legge inn en Linux server distro og kjøre en cron-jobb som sjekker at routeren ikke har krasjet OG TRIGGER ET RELÉ SOM RESTARTER DEN EKLE ROUTEREN! (Den krasjet to dager etter at jeg dro på juleferie, så mye for å ha filserveren tilgjengelig utenfor lokalnettet) Lenke til kommentar
slacky Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Dersom den kan drives av USB er jeg fristet til å tape en slik bakpå Telenor-routeren (som har USB) med 10cm USB- og nettverkskabel til routeren, legge inn en Linux server distro og kjøre en cron-jobb som sjekker at routeren ikke har krasjet OG TRIGGER ET RELÉ SOM RESTARTER DEN EKLE ROUTEREN! (Den krasjet to dager etter at jeg dro på juleferie, så mye for å ha filserveren tilgjengelig utenfor lokalnettet) Som oftest så kresjer ikke routeren helt.. Om det er tilfelle, så kan du bare kjøre 10 pingspørringer fra serveren din, ut mott webbet hvert 5. min.. Om den ikke klarer fetche resultetet så kan en "bot" logge inn i routeren gjennom SSH eller Telnet, og kjøre en "reboot" (som det vanligvis heter). Har selv lagt det opp omtrent slik i forhold til min (DD-wrt)-router. Endret 31. desember 2011 av warpie Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Dersom den kan drives av USB er jeg fristet til å tape en slik bakpå Telenor-routeren (som har USB) med 10cm USB- og nettverkskabel til routeren, legge inn en Linux server distro og kjøre en cron-jobb som sjekker at routeren ikke har krasjet OG TRIGGER ET RELÉ SOM RESTARTER DEN EKLE ROUTEREN! (Den krasjet to dager etter at jeg dro på juleferie, så mye for å ha filserveren tilgjengelig utenfor lokalnettet) For en trist jobb til en maskin som kan spille av HD video, kjøre Quake etc etc. Jeg hadde satt en Arduino til den jobben! Man trenger ikke 700MHz for å prompte en router! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Om den ikke klarer fetche resultetet så kan en "bot" logge inn i routeren gjennom SSH eller Telnet, og kjøre en "reboot" (som det vanligvis heter). Jeg kan se om det gjelder her også neste gang. Jeg hadde satt en Arduino til den jobben! Man trenger ikke 700MHz for å prompte en router! Jeg trenger noe som kjører Debian for jeg er for lat til å lære meg noe nytt. (Og embed-programmering interesserer meg ikke) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg synes fortsatt at du ikke utnytter potensialet her. Du burde ihvertfall ha noe annet ved siden av, slik som en mediaserver eller noe slik. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg har allerede en 18TB filserver i et kott samt en Atom/ION maskin som HTPC og jeg har en annen ARM maskin klar som jeg skal montére på kjøkkenet. Og alle maskinene utenom én kjører GNU/Linux og er på 24/7, så det er lite en slik sak kan tilby meg. Til 200,- syntes jeg ikke det er et så stort tap at potensialet ikke blir utnyttet. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Ubuntu på en slik med Spotify installert på er meget interessant,kan bruke den som en musikk avspiller nede i kjellerstuen,billig blir det jo også. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Spotify blir distribuert i binærform for x86. Du må i så fall kjøre QEMU-virtualisering, noe jeg er usikker på om den har nok CPU-kraft til å gjøre for Spotify. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Hvilken distro kjører de når de demonstrerer traileren og hvilket format er den? Klarer denne å dra de fleste 1080p x264 mkv bitrates og lydformater eller hvilke praktiske begrensninger har den der? Ellers spennende det dere snakker om ift. å bruke enheter som dette til monitorering/agenter. Kunne tenkt meg noe lignende smått som kan holde koll på samt kjøre management mot en god gammel 3000VA Online UPS via RS232/terminalapp (pinout på kabel er propritær men ordnes selv). Noen tips? Tenkte som alternativ å grave frem en gammel laptop til formålet men det er også overkill og tar plass, blir varmt osv. En liten sak med RJ45 for SSH management og RS232 mot UPSen hadde vært perfekt. Endret 31. desember 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 med batteriene er det en pc ja, men det burde også være en liten harddisk til stedet for at det skal fungere.Hvis ikke så vil jeg kun definer det som en terminal . Enheten alene er ingen maskin. For den vil ikke fungere (såvidt jeg vet). Men "RaspberryPi foundation" sier de vil lansere enheten MED en SD-brikke. Hvor det er preinstallert Ubuntu, for en ekstra penge. Nå er det en datamskin. Datamaskin er allerede definert, så det spiller ingen rolle hvordan du definerer det i ditt hue. En enhet som kalkulerer, og jobber med store mengder digital data. En datamaskin er også en regnemaskin , eller kalkulator ( hvis man ser enkelt på det ) . En personlig datamaskin man ha muligheter til å lagre det man jobber med ,også når den slåes av. Hvis den muligheten mangler så er det bare en terminal. En terminal fungerer greit , men den er avhengig av en eller flere eksterne enheter for å fungere . Det var det jeg vil frem til Så lenge alt er plassert på et eneste kort så vil man nok definere det som en pc , men jeg ville ikke ha kalt de for noen komplett pc før man før man kan lagre og ta vare på det man jobber med til man slår den på igjen. Så har mager den et lagringsmediet før den er komplett 1 Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Dersom den kan drives av USB er jeg fristet til å tape en slik bakpå Telenor-routeren (som har USB) med 10cm USB- og nettverkskabel til routeren, legge inn en Linux server distro og kjøre en cron-jobb som sjekker at routeren ikke har krasjet OG TRIGGER ET RELÉ SOM RESTARTER DEN EKLE ROUTEREN! (Den krasjet to dager etter at jeg dro på juleferie, så mye for å ha filserveren tilgjengelig utenfor lokalnettet) Mange routere blir ustabile eller går i heng om du kjører torrent (eller andre p2p) med mange kilder/linker/connections. Også om du kjører flere maskiner med torrent. Kjør helst kun en PC med slikt på og begrens "Global maximum number of connections" Hva med et helt enkelt ukes-ur som kobler ut strømmen noen minutter hver uke ? Endret 31. desember 2011 av morten_b Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Dersom den kan drives av USB er jeg fristet til å tape en slik bakpå Telenor-routeren (som har USB) med 10cm USB- og nettverkskabel til routeren, legge inn en Linux server distro og kjøre en cron-jobb som sjekker at routeren ikke har krasjet OG TRIGGER ET RELÉ SOM RESTARTER DEN EKLE ROUTEREN! (Den krasjet to dager etter at jeg dro på juleferie, så mye for å ha filserveren tilgjengelig utenfor lokalnettet) Hehe. Kanskje legge inn en Tor proxy også, slik at du kommer rundt DLD. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Mange routere blir ustabile eller går i heng om du kjører torrent (eller andre p2p) med mange kilder/linker/connections. Også om du kjører flere maskiner med torrent. Kjør helst kun en PC med slikt på og begrens "Global maximum number of connections" Det kan godt være grunnen. Jeg har hatt Ethernet 100/100 i et par år hvor 10-20k connections ikke var uvanlig, så det kan være mine innstillinger er for hissig for den billige Telenor-routeren. Hva med et helt enkelt ukes-ur som kobler ut strømmen noen minutter hver uke ? Jeg vil helst ikke at den rebooter seg uten behov, og med en reboot i uka er det opptil syv dager jeg må vente før problemet fikser seg selv, altså for lang tid. Jeg har også noen SSH-tunneler som jeg ønsker skal være oppe 24/7/365 uten for mange unødvendige timeouts. Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Det kan godt være grunnen. Jeg har hatt Ethernet 100/100 i et par år hvor 10-20k connections ikke var uvanlig, så det kan være mine innstillinger er for hissig for den billige Telenor-routeren. Alt det du beskrver sier meg at det du egentlig trenger er en skikkelig router som takler litt trafikk. Ta en titt på pfSense som router og du vil finne deg selv i en helt ny verden. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Iteressant, akkurat nå har jeg ikke bruk for den, men kanskje jeg bestille en liten reserve maskin og noe å leke litt med, kan enkelt tas med i lomma og alt. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 hehe så nettopp at en av de 10 beta kortene er oppe på 1320$ sinnssyk ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå