Gå til innhold

Sabrering av champagne, tips og triks?

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en gjeng som skal være sammen på nyttårsaften, og skal stille med champagne til velkomsten. Jeg har sett mye rundt på sabrering av champagne og lurer på om dere har noen gode tips til det, og kanskje en champagne som er lett å sabrere? Jeg aldri har prøvd det før, men har lest meg fram til at det er ikke kraft det går på, men å treffe riktig sted.. Min store frykt er at flaska skal eksplodere i handa på meg, er det noen måte å motvirke det? :- )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La flasken ligge i is blandet med litt salt så den blir ordentlig nedkjølt, og snu den noen minutter før du skal sable den slik at halsen er ordentlig avkjølt. Da er sjansen for at den knuser så og si lik null. I tillegg til at du slipper denne spruten som søler ut 1/3 og ødelegger selve champagnen, da den er såpass kald.

Så har du det grunnleggende. Snu kniven slik at du ikke treffer med den skarpe siden, finn en av de svake sømmene som løper oppover på hver sin side av flasken, og la kniven gli langs en av disse. Kraft er unødvendig, bare pass på at bladet treffer riktig. Bildene i bunnen av denne guiden viser veldig godt hva jeg mener.

Er smart å øve seg med et par flasker først om du ikke har gjort det før. Billig cava er et greit alternativ. Ciderflasker av glass går også om du er i det gjerrige hjørnet. Colaflasker til og med. Viktigste er at du har bevegelsen inne.

Edit: Forresten, sabling er blodharry. Kult på nyttårsaften med gode venner ogsånt, men jeg ville nok ikke gjort flere ganger utover det.

Endret av Jottnegen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...