Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tynnhet og skjønnhet

josan

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne lufte et spørsmål her.

Den siste tiden har jeg hatt litt problemer med mat. Har vel ikke akkurat en spiseforstyrrelse, men det er nok ikke så langt unna heller. Selv om jeg vet det ikke er bra og har lyst til å gjøre noe med det, syns jeg det er vanskelig, og jeg er redd for å gå opp i vekt.

Spørsmålet mitt er egentlig: Hva syns dere er pent når det gjelder kropp? Tynn, slank, formfull etc.? For referanse: Her er eksempler på hva jeg tenker på som tynn (t.v.) og formfull/normal (t.h.), selv om det bare er eksempler - ønsker selvfølgelig ikke å støte noen. Grunnen til at jeg poster dette, er fordi jeg tenkte det kunne være hjelpsomt, for meg selv og andre som meg, å vite hva andre tenker - jeg har jo innsett at mine egne tanker kanskje er litt forvridde.

Endret av josan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du hører på noen som helst som svarer i denne tråden så poster du alder, vekten, høyde og kjønn.

Slik jeg kjenner spiseforstyrrelser så og i forhold til det du selv sier så virker du som du har begynt å utvikle et sykelig forhold til kroppsbildet ditt, og da er det viktig å ta tak i det før det får utvikle seg lengre.

Ofte ligger det underliggende psykologiske kontrollproblemer som man kompenserer med ved hjelp av kroppsbilde, og jo slankere man gjør seg jo mer fet føler man seg, og det er en farlig vei å følge.

Husk at du er anonym på dette forumet så ikke vær redd for å ta opp de tingene som du tror kanskje har gjort at du føler deg slik du gjør.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Føler meg ikke komfortabel med å poste den slags informasjon her, både med tanke på meg selv og på andre (jeg vet at jeg selv sammenlikner meg selv med andre). Min intensjon var ikke å stille en diagnose, men å høre andres tanker - som sagt har jeg hittil bare gått rundt og ruget på mine egne tanker, noe som blir ganske ensidig med tiden.

Lenke til kommentar

BuffyAnneSummers:

Nei, du har rett i det; ettersom jeg har vært bevisst på og samtidig ute av stand til å gjøre noe med utviklingen, har jeg gjort research på konsekvenser osv. Men for min del handler det ikke bare om penhet, men - tror jeg - også om dårlig selvbilde, tvangspregede tankemønstre osv. (klisjeene gjør meg flau), så det er vanskelig å endre på over natten.

Dere andre:

Takk for svar! Er interessert i å høre hva folk mener.

Lenke til kommentar

BuffyAnneSummers:

Nei, du har rett i det; ettersom jeg har vært bevisst på og samtidig ute av stand til å gjøre noe med utviklingen, har jeg gjort research på konsekvenser osv. Men for min del handler det ikke bare om penhet, men - tror jeg - også om dårlig selvbilde, tvangspregede tankemønstre osv. (klisjeene gjør meg flau), så det er vanskelig å endre på over natten.

Det er vanskelig ja, men det som funket for meg da jeg var yngre var å faktisk minne meg på disse konsekvensene daglig, og minne meg selv på at jeg ikke har lyst til å miste håret, få ødelagt hud, få ''pels'' over hele kroppen og være redd for at jeg skal pisse på meg hver eneste gang jeg må nyse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...