Gå til innhold

Et supplement til min 550d

Anbefalte innlegg

Ja nå begynner jeg å bli smårar.

Jeg er på jakt etter et kompaktkamera som både jeg og samboeren kan bruke i situasjoner hvor vi ikke har med speilrefleksen.(Samboeren har ikke tålmodighet til å knote med diverse innstillinger når han skal knipse et bilde). Jeg har lagt lista på MAX 3500, og det er utrolig irriterende siden Fujifilm x10 sprenger budsjettet. Så da har jeg kikket litt på Canon G12,Olympus XZ-1,Canon Powershot s95 og s100. Men jeg blir ikke klok.

Jeg har nettopp kranglet meg til en retur på et Ixus 300 HS fra i fjor som jeg synes tar "rompe" bilder, dvs kornete og uskarpe. Så da prøver å jeg å gjøre et grundig forarbeid før jeg går til innkjøp.

Kriterier:

- Skarpe bilder

- Lyssterkt

- Ålreit batterikapasitet

- OK filmkvalitet til hjemmebruk

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S95 eller nye S100 er eneste alternativ for virkelig lomme-vennlige kamera.

Samme sensorstørrelse som i G12, men minus ND filter som er innebygget i G12. Sammenlignbar kvalitet på bilder. S100 har blitt noen hakk finere på høy ISO.

Har eid S95 i ett år og det var et trivelig bekjentskap.

MEN har du lyst på X10 så er dette mer enn et par hakk opp fra S95 både med objektiv og kvalitet. Det får relativt begeistrede anmeldelser:

http://www.ronmartblog.com/2011/12/review-fujifilm-x10-2011-point-shoot-of.html

Et kamera som kan konkurrere med X10 i bildekvaliet er NEX 5 (med APS-C sensor) som nå selges til 3000,- men det er endel større med 18-55 linsen OG det har mye høyere lukker-lyd (søk på "shutter sound" på Youtube).

Spar heller litt til og gå for X10 du. Differansen på ca 1500,- opp fra budsjettet ditt er vel ikke mer enn et par fulle bensinfyllinger koster nå tildags ;)

Lenke til kommentar

Var nettopp i samme dilemma som deg med tanke på et nr.2 kamera og etter mye om og men så ble det NEX-5N m/18-55mm

Joda, kameraet er ikke direkte lommevennlig med det objektivet men det er vesentlig lettere å dra med seg enn speilrefleks.

Jeg vurderte også S100, men jeg følte dette ble litt for dårlig med tanke på bilder i mørkere omgivelser. G12 likte jeg ikke i det hele tatt. Følte dette var veldig plastikk... (men sikkert bra ellers...)

Vurderte også Panasonic Lumix GF3 m/14-42mm.

I det store og det hele ble jeg mest fascinert over de gode ISO egenskapene til NEX-5N som gjør at det faktisk kan brukes etter at solen har gått ned.

Det er på ingen måte noen 5D MK II m/L-optikk killer, men et veldig flott nr.2 kamera.

Nå sprenger jo NEX-5N budsjettet ditt med ca. 1000-1.500,- men sannheten er at dette kameraet (ifg. rykter og litt uhøytidelig personlig testing) matcher eller overgår ISO egenskapene til en 550D.

Er vel så vidt meg bekjent ingen kameraer i den klassen som kan matche NEX-5N på ISO egenskapene, noe vertfall JEG anser som et meget viktig argument.

For en av de største svakhetene til kompaktkameraer er jo nettopp egenskapene i dårlig belysning.

Ifg. denne testen, så knuser NEX-5N sine konkurrenter med tanke på ISO støy og dem måtte faktisk dra frem Nikon D7000 til slutt, som forøvrig er rått parti.

http://www.akam.no/artikler/sony_nex-5n/101642/3

Lenke til kommentar

Tok med NEX'en på jobb i dag, og tok noen testbilder på veien.

Alle bildene er tatt med ISO 3200 og håndholdt.

Ikke noen "riktig" test detta. Bare noen bilder tatt med NEX-5N. :)

Bildene er ikke redigerte. Kun beskjært og forminsket:

post-30214-0-20594000-1325483035_thumb.jpg

post-30214-0-53408200-1325483039_thumb.jpg

post-30214-0-66988100-1325483045_thumb.jpg

post-30214-0-43827100-1325483051_thumb.jpg

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Se her ja...

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har vært litt gira på S100, mest pga størrelsen, men hørte den hadde så fryktelig dårlig batterilevetid.

NEX-5N har jeg også kikket litt.

Men tenkte jeg skulle holde meg til budsjett for en gangs skyld. Meeeen, utrolig hva en kan strekke seg til :)

Var innom Japan Photo i romjula og kjente litt på G12, men den fikk jeg ikke noe go'feeling på.

Pokker ta speilrefleks, en blir jo så kresen :D

Lenke til kommentar

Batterilevetiden på S95 var det ikke noe å si på - av det jeg leser så er det heller ingen problem med S100 dersom man slår av GPS'en. Dvs tilsvarende diverse mobiler som sluker strøm når GPS'en er på.

Ellers tips om å titte på bilder fra kamera som er interessante på dpreview.com sitt forum. Der finner du mange bilder tatt av både amatører og proffer.

Impulskjøpte faktisk NEX-5 i romjula (halv skatt i desember er farlig), siden fornuften sa meg at APS-C sensor størrelse til den prisen må være godt kjøp, selv med forrige generasjon NEX (og S100 er jo delvis ikke å få tak i, i likhet med X10). Eneste ulempen på den er det store standardobjektivet og høy lukkerlyd, så ittno for ubemerket fotografering av personer (der vil jeg si S95/S100 er konge).

En mulighet jeg tenker meg etterhvert er NEX + adapter + Voigtlander linser. Pass bare på å kjøpe svart NEX så det står i stil til retro-liser :)

http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/544-voigtlander12f56nex

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&message=36126745&changemode=1

...men linsene koster jo fort like mye som kameraet... så tiden vil vise...

Vær obs på at NEX-5 og 3 også har fått manuell "focus peaking" i firmware v 4.0 (siste versjon er 5.0, men den var 3.0 på kameraet fra butikken).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...