Gå til innhold

Ron Malletts tidsmaskin


mwy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sende laserlys i en spiral skulle altså "vri tiden"? Og dette skulle bekrefte Einsteins teorier? I beste fall: Tja ... :whistle:

 

Han har vært på CNN og mange kjente Tv kanaler med sine teorier. Det er en teoretisk mulighet for å kunne sende atompartikler tilbake i tid, og klarer man å styre dette kan man sende informasjon med partiklene. La oss si at alt man sendte var lottotallene. Man ville jo kunne endre fremtiden slik.

Einstein sier jo at tid og rom henger sammen, og ved å bøye rommet, kan man få effekter på tid. Det burde kunne være mulig å utnytte dette fenomenet på en måte.

På wikipedia siden ser du imidlertid alle som har kritisert ham, og det er vist en god del.

Endret av michaelhe
Lenke til kommentar

Joda, det burde være mulig å krumme romtiden, også i følge Einstein, men jeg tror ikke noe på at "spirallys" er nøkkelen.

 

Det Einstein og flere har foreslått som en mulig tidsportal er såkalte ormehull, snarveier i romtiden. De er foreløpig ikke påvist verken eksperimentelt eller i virkeligheten. Og i følge de nyeste teoriene er de så godt som umulig å observere, da de både er mikroskopiske og at de oppstår og forsvinner i løpet av brøkdelen av et sekund. De mest eksotiske teoriene (som man mest av alt finner i scifi) foreslår at man klarer åfange et ormehull, holde det fast og utvide det slik at folk eller romskip kan passere gjennom det. Det er denne teknologien som benyttes i scifi-seriene Stargate og Stargate Atlantis.

 

Det Einstein foreslo var forresten at det kunne finnes ormehull der inngangen var et svart hull og utgangen et såkalt hvitt hull. Slike ormehull burde være ganske stabile. Svarte hull er nå påvist indirekte via observasjon, men hvite hull har ingen sett snurten av. Og det er vel neppe noen som uten selvmordstanker frivillig prøver å reise inn i et svart hull for å se om dette fenomenet virkelig er inngangen til et ormehull.

 

Det som i følge Einstein og co skal kunne krumme romtiden er gravitasjon (tyngdekraft). Faktisk forklares gravitasjon som krummet romtid i den generelle relativitetsteorien. Gravitasjon krummer altså ikke romtiden, men gravitasjon er krummet romtid.

 

Sett i en sånn sammenheng er det lite trolig at det å sende laserlys i en spiral klarer å krumme romtiden i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Joda, det burde være mulig å krumme romtiden, også i følge Einstein, men jeg tror ikke noe på at "spirallys" er nøkkelen.

 

Det Einstein og flere har foreslått som en mulig tidsportal er såkalte ormehull, snarveier i romtiden. De er foreløpig ikke påvist verken eksperimentelt eller i virkeligheten. Og i følge de nyeste teoriene er de så godt som umulig å observere, da de både er mikroskopiske og at de oppstår og forsvinner i løpet av brøkdelen av et sekund. De mest eksotiske teoriene (som man mest av alt finner i scifi) foreslår at man klarer åfange et ormehull, holde det fast og utvide det slik at folk eller romskip kan passere gjennom det. Det er denne teknologien som benyttes i scifi-seriene Stargate og Stargate Atlantis.

 

Det Einstein foreslo var forresten at det kunne finnes ormehull der inngangen var et svart hull og utgangen et såkalt hvitt hull. Slike ormehull burde være ganske stabile. Svarte hull er nå påvist indirekte via observasjon, men hvite hull har ingen sett snurten av. Og det er vel neppe noen som uten selvmordstanker frivillig prøver å reise inn i et svart hull for å se om dette fenomenet virkelig er inngangen til et ormehull.

 

Det som i følge Einstein og co skal kunne krumme romtiden er gravitasjon (tyngdekraft). Faktisk forklares gravitasjon som krummet romtid i den generelle relativitetsteorien. Gravitasjon krummer altså ikke romtiden, men gravitasjon er krummet romtid.

 

Sett i en sånn sammenheng er det lite trolig at det å sende laserlys i en spiral klarer å krumme romtiden i det hele tatt.

 

Vel, jeg har ingen fysikk utdanning (men mallet er professor), så jeg vet ikke. Forresten, så har jeg hørt at enkelte partikler Cerns LHC kan ha blitt sendt i fremover eller bakover i tid. Vet du om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Forresten, så har jeg hørt at enkelte partikler Cerns LHC kan ha blitt sendt i fremover eller bakover i tid. Vet du om dette stemmer?

Du tenker på OPERA-eksperimentet, det er en egen tråd om dette på forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1378308

 

Hva OPERA-målingene virkelig viser vet man ikke før eksperimentet gjentas av andre, i de kommende månedene vil eksperimentet settes opp både i USA og i Japan. Først hvis begge disse eksperimentene kommer fram til samme resultat kan man få en holdbar konklusjon. Og da gjenstår det å lage en teoretisk forklaring. Men foreløpig er det altså kun eksperimentene fra Sveits/Italia som foreligger. Og selv om ingen har klart å påvise feilen, så kan OPERA-resultatet fortsatt skyldes en eller annen dum målefeil.

Lenke til kommentar
Forresten, så har jeg hørt at enkelte partikler Cerns LHC kan ha blitt sendt i fremover eller bakover i tid. Vet du om dette stemmer?

Du tenker på OPERA-eksperimentet, det er en egen tråd om dette på forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1378308

 

Hva OPERA-målingene virkelig viser vet man ikke før eksperimentet gjentas av andre, i de kommende månedene vil eksperimentet settes opp både i USA og i Japan. Først hvis begge disse eksperimentene kommer fram til samme resultat kan man få en holdbar konklusjon. Og da gjenstår det å lage en teoretisk forklaring. Men foreløpig er det altså kun eksperimentene fra Sveits/Italia som foreligger. Og selv om ingen har klart å påvise feilen, så kan OPERA-resultatet fortsatt skyldes en eller annen dum målefeil.

 

Ja neutrino-eksperimentet har til og med jeg fått med meg. Men jeg mener at det var spekulert om tidsreiser før dette i forbindelse med andre reaksjoner slik som mikroskopiske sorte hull. Men jeg klarer ikke finne noen link på dette fordi neutrino eksperimentet har fullstendig satt det i skyggen på nettet.

Men vi kan jo si at om man kan få partikler ved LHC til å å gå fortere enn lyset, så ville man jo kunne bruke LHC som tidsmaskin. Man måtte bare kode partiklene slik at informasjon kan fås fra dem. Vet ikke om dette er mulig:) Men jeg kan jo spekulere.

Lenke til kommentar
Forresten, så har jeg hørt at enkelte partikler Cerns LHC kan ha blitt sendt i fremover eller bakover i tid. Vet du om dette stemmer?

Du tenker på OPERA-eksperimentet, det er en egen tråd om dette på forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1378308

 

Hva OPERA-målingene virkelig viser vet man ikke før eksperimentet gjentas av andre, i de kommende månedene vil eksperimentet settes opp både i USA og i Japan. Først hvis begge disse eksperimentene kommer fram til samme resultat kan man få en holdbar konklusjon. Og da gjenstår det å lage en teoretisk forklaring. Men foreløpig er det altså kun eksperimentene fra Sveits/Italia som foreligger. Og selv om ingen har klart å påvise feilen, så kan OPERA-resultatet fortsatt skyldes en eller annen dum målefeil.

Skal det ikke gå å sirkle et punkt med enorm gravitasjon som et sort hull i noen timer og hjemme hadde tiden gått etter vår gravitasjon og kommet tilbake flere år etter du tok av for få timer siden? I teorien mener jeg og ser glatt bort fra reisetiden til nærmeste hull. Sikkert kommet til meg fra en Brian Greene-film og virker ørlite mer safe enn ormehull(inn som spaghetti ut som hva da?)

Endret av dr. Lupus
Lenke til kommentar

Med en gang jeg tenker på problemstillingen om årsak-virkning, og at mengden energi i universet skal være konstant, virker tidsreiser veldig usannsynlige.

energien er ikke konstant i hver av de tre bevegelsesdimensjonene alene, men når man ser på alle tre samtidig så kan energien være/virke konstant. hvorfor kan ikke da energien være konstant når man ser på 4 dimensjoner også, hvor tid er den fjerde dimensjon?

 

 

til TS, tror jeg skjønner litt av hypotesen hans, men hvordan kan man få til at legemer som plasseres inni denne spiralen beveger seg bakover eller fremover i tid? ville ikke effekten bare bli som om legemet selv hadde en fart tilnærmet lysets hastighet, at tiden vil gå "saktere" eller "fortere"?

Lenke til kommentar

Med en gang jeg tenker på problemstillingen om årsak-virkning, og at mengden energi i universet skal være konstant, virker tidsreiser veldig usannsynlige.

energien er ikke konstant i hver av de tre bevegelsesdimensjonene alene, men når man ser på alle tre samtidig så kan energien være/virke konstant. hvorfor kan ikke da energien være konstant når man ser på 4 dimensjoner også, hvor tid er den fjerde dimensjon?

 

 

...

 

Kanskje du er inne på noe der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...