Gå til innhold

Bærbar med fokus på skjerm og opplevd kvalitet

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en ny bærbar, men har langt i fra oversikt over hva som finnes og hva som er bra. Bruker til vanlig OSX med tilhørende maskin, men ser nå etter en Windowsmaskin.

Maskinen skal bli brukt til det jeg vil kalle enkle oppgaver, men det er veldig fint med litt fart på disse enkle oppgavene. Først og fremst vil den bli brukt til å se på film/serier og andre klipp fra nettet, en del musikk vil nok også bli lyttet til. Den andre oppgaven den skal løse er Raw-konvertering og bilderedigering. Ellers vil den stort sett bli brukt til surfing og enkelt "kontorarbeid". Den kommer nok aldri til å kjøre et eneste spill.

Som sagt skal jeg se film på den, som oftest koblet til ekstern skjerm eller TV og høyttalere, men ikke alltid. Det er derfor viktig for meg med en god skjerm, både når det kommer til oppløsning og farger (15" - 17" holder), og brukbare innebygde høyttalere. Ellers er trackpaden viktig; stor og nøyaktig, og helst mulighet for å scrolle med to fingre. Minnekortleser (SD) er også et pluss.

SSD er også noe jeg ønsker meg...tror jeg. Om jeg skal ha SSD vil jeg den bli mindre enn en harddisk (til samme pris), og jeg vil nok ikke få plass til alt av filmer og musikk. Jeg har ikke noe i mot å ha dette på en ekstern harddisk så lenge jeg kan spille av filmene direkte uten å først overføre dem. Går det fint via USB?

Jeg har ikke noe hastverk med å kjøpe ny maskin, og for å være helt ærlig gruer jeg meg litt til å gå over til Windows. Jeg har heller ikke noen prisklasse, men ønsker å betale så lite som mulig. Ser alltid i alle tråder som omhandler Mac at det blir påstått at en kan få tilsvarende maskiner langt rimeligere. Vel, det er en slik maskin jeg er ute etter.

En annen ting jeg lurer på mens jeg først har opprettet en tråd: Kan en Time Capsule brukes til noe fornuftig sammen med en Windowsmaskin?

Takker for svar..

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser etter en ny bærbar, men har langt i fra oversikt over hva som finnes og hva som er bra. Bruker til vanlig OSX med tilhørende maskin, men ser nå etter en Windowsmaskin.

Maskinen skal bli brukt til det jeg vil kalle enkle oppgaver, men det er veldig fint med litt fart på disse enkle oppgavene. Først og frems vil den bli brukt til å se på film/serier og andre klipp fra nettet, en del musikk vil nok også bli lyttet til. Den andre oppgaven den skal løse er Raw-konvertering og bilderedigering. Ellers vil den stort sett bli brukt til surfing og enkelt "kontorarbeid".

Som sagt skal jeg se film på den, som oftest koblet til ekstern skjerm eller TV og høyttalere, men ikke alltid. Det er derfor viktig for meg med en god skjerm, både når det kommer til oppløsning og farger (15" - 17" holder), og brukbare innebygde høyttalere. Ellers er trackpaden viktig; stor og nøyaktig, og helst mulighet for å scrolle med to fingre. Minnekortleser (SD) er også et pluss.

SSD er også noe jeg ønsker meg...tror jeg. Om jeg skal ha SSD vil jeg den bli mindre enn en harddisk (til samme pris), og jeg vil nok ikke få plass til alt av filmer og musikk. Jeg har ikke noe i mot å ha dette på en ekstern harddisk så lenge jeg kan spille av filmene direkte uten å først overføre dem. Går det fint via USB?

Jeg har ikke noe hastverk med å kjøpe ny maskin, og for å være helt ærlig gruer jeg meg litt til å gå over til Windows. Jeg har heller ikke noen prisklasse, men ønsker å betale så lite som mulig. Ser alltid i alle tråder som omhandler Mac at det blir påstått at en kan få tilsvarende maskiner langt rimeligere. Vel, det er en slik maskin jeg er ute etter.

En annen ting jeg lurer på mens jeg først har opprettet en tråd: Kan en Time Capsule brukes til noe fornuftig sammen med en Windowsmaskin?

Takker for svar..

Dell XPS?

Lenke til kommentar

Så ikke så dumt ut det. Kom på rett over 8 000 kr etter en meget streng konfigurering av meg. Da går jeg ut i fra at billigste prosessor (Andregenerasjons Intel® Core™ i5-2430M prosessor, 2,4 GHz, med Turbo Boost opptil 3,0 GHz) holder. Også ble det verken blu-ray eller SSD.

Akkurat konfigureringen og hvor mye penger jeg skal bruke må jeg vel kanskje finne litt ut av selv. Merker at det varierer fra dag til dag hva jeg vil ta meg råd til.

Hvordan er forresten trackpaden? Syns den var plassert veldig langt til venstre. Jeg holder ofte under dataen med tomlene og støtter baksiden mot lårene; ser for meg at den stillingen vil bli vanskelig og veldig ustabil om ikke trackpaden er på midten.

Lenke til kommentar

XPS15 faller meg også inn med en gang. Så velger du laveste prosessor, fullhd skjermen og oppgrader batteriet hvis du ønsker. Da får du mye metall, og noe av det aller beste du kan få både på høytalerene og av bildekvalitet på skjermen.

Jeg kan ikke uttale meg om hvor det hadde vært chill for deg å ha touch padden, men dette ble skrevet på notebookcheck.net :

" the touchpad provides an excellent performance. The first thing that will likely strike the user is its sheer size. 100x56 millimeters is a lot more than average. The pleasantly smooth surface has good gliding traits. Working with the touchpad proves to be extremely easy. This fact is also due to the high accuracy and the supported gestures (rotate, zoom & scroll). Naturally, a multi-finger input shouldn't be omitted. Merely the touchpad keys didn't quite appeal to us as much. Wobbly would be a fitting adjective. The touchpad can be optionally disabled so that it's not triggered accidently during gaming."

De gav den 88/100.

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...