Gå til innhold

Er alle timene/forelesningene på universitetet obligatoriske?

Kariyaki

Anbefalte innlegg

Hei! Eg har et lite spørsmål angående universitet og fravær. Her tenker jeg altså på Oslo Universitet.

Har hørt at før var det slik at om du ikke møtte opp en dag, fikk du ikke fravær da ikke alle timene var "påbudt". Altså at du ikke MÅ møte opp, mens andre timer var obligatoriske og du måtte møte opp.

Er det slik enda? Eller er det blitt slik som på videregående skole der alle timer/forelesninger er obligatoriske og du får fravær om du ikke møter opp?

Takk på forhånd!

Endret av Kariyaki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På NTNU har jeg enda tilgode å være på en obligatorisk forelesning som realfagstudent om man ser bort fra realstart i fadderuka. Men vet at feks mange som studerer på Dragvoll(ikke realfag) har obligatorisk oppmøte på en del, altså seminarer og lignende. Mao, realfag ftw.

Lenke til kommentar

Har enda til gode å høre om et studie, fag eller universitet i Norge der vanlige forelesninger på noen måte er obligatorisk. Dersom du studerer realfag, ingeniør eller lignende vil du derimot ha obligatorisk laboratoriumarbeid noen ganger i semesteret.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Forelesninger er sjelden obligatoriske. Dersom man ser bort fra første dagen, så tror jeg at jeg har vært i kun én forelesning ved NTNU som var obligatorisk, og den stakkars faglæreren måtte bruke en evighet på å rope opp det som trolig var rundt hundre navn. Og så kom noen litt for sent, noen var kanskje i begravelse eller lignende... I det hele tatt: ikke en god løsning, så med mindre man innfører regisrering ved inngangen vil det være håpløst i fag med mange hundre studenter.

Stort sett har man ansvar for egen læring på universitetene, så man velger i meget stor grad hva man deltar på. Dermed får hver enkelt lære på den måten de lærer best, uten å måtte kaste bort tid på obligatoriske ting som de ikke har behov for. Unntak finnes riktig nok, for eksempel labøvinger og seminarer, og noen studier (jeg vil tippe medisin, for å ta et eksempel) har nok en del mer obligatorisk opplegg enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...