Gå til innhold

Lurer på noe om CPU kjøler...

Myklebust89

Anbefalte innlegg

Dette er første gangen jeg har kjøpt ny prosessor :oops: , så jeg lurer på;

Prosessoren jeg har kjøpt er en AMD Athlon 1.33 GHz OEM (266 MHz bus)

Socket A (Thunderbird) prosessor, og jeg lurte på om GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA

Retail Igloo2310, Til 1,4GHz/ XP2100+ ville passe på den.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer helt greit den.

Men om du har tenkt til å oveklokke er nok SilentBreeze fra samme produsent et bedre valg. Koster en 50-lapp mer.

2450 Light er kanskje det beste valget med tanke på pris/ytelse/støy.

Noen har klaga på festeordningen, men jeg synes den er veldig bra.

Lenke til kommentar

Prosessorfarta er et produkt av bussfarta (fsb) og et gangetall. Begge disse verdiene kan forandres.

Jeg har en AMD XP2100+. FSB skal være 133MHz og gangetall 13. Dette gir 1729MHz. FSB har jeg justert opp til 180MHz og beholdt gangetallet på 13. Dette gir en prosessorfart på 2340MHz.

Avhengig av hvilket hovedkort du har: FSB kan påvirke PCI- og AGP-hastighet. Om PCI-bussen (harddisken feks kommuniserer via denne) får en helt urimelig hastighet kan i værste fall innholdet på harddisken blir slettet. Også blir alt varmere selvfølgelig. Så helt "ufarlig" er det ikke.

Ta en titt i manualen til hovedkortet og sjekk hvor du kan justere FSB. Last ned AIDA (http://www.aida32.hu) og sjekk ut infoen om prosessoren din. Juster opp FSB 1 eller 2 Hz og se hvordan dette slår ut på prosessorfarta og minneytelsen. Dette er et helt ufarlig forsøk. :-)

Men dette hører egentlig til under overklokkingsdelen av forumet. Mye fornuftig info der.

Også har du selvfølgelig www.overklokking.no. De har laget noen veldig gode guider.

http://www.overklokking.no/guides/nybegynn...del1/index.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...