Gå til innhold

BK:Puben(mobil)


Fleipolini

Anbefalte innlegg

Hei!

Til jul fikk jeg noe jeg har ønsket meg i maaange år, mitt første speilreflekskamera!

Har alltid vært glad i å fotografere, og nå håper og tror jeg dette vil bli min store hobby. JEg har dessverre ikke fått prøvd meg nevneverdig med mitt nye vidunder( Canon EOS 550D med Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6), eller fått lastet bilder på PC enda, men det kommer! Har lest mye i guider og tråder her på forumet, og lærer masse. Veldig kjekt å se at det er så mange som interesserer seg, deler og gir tilbakemeldinger til hverandre.

 

Et av rådene jeg kommer til å følge som jeg har lest her på forumet er å gi kritikk til bilder selv om du ikke har peiling på fotografering, redigering eller tekniske begrep. Så på forhånd får dere har meg unnskyldt.

 

Gleder meg til å ta fatt på min nye hobby, og bli en del av "the community"

 

Legger ved et bilde jeg tok med mobilen på en pub i byen min for noen dager siden, bildet er også redigert på mobilen med PicsayPro. 8) Støyen/stripene i lysene lot seg ikke fjerne, og ja det er crappy kvalitet. Synes likevel selv det er et litt tøft bilde.

 

Hvis noen gidder å kommentere og komme med innspill mottas det med takk!

 

post-198899-0-23483000-1325191356_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg tolker bildet er det plakaten med den røykende damen du ønsker å vise oss. Dersom det er tilfellet har du komponert bildet nogelunde korrekt ved å plassere den riktig på bildet. Tredelingsreglen har du fulgt omtrent slavisk. Personlig ville jeg kanksje vurdert å sette motivet noen centimetere til venstre ved å croppe på venstre side. Slik det er nå er motivet delvis midtstilt og sidestilt. I tillegg gjør fargeleggingen at motivet stikker seg frem og kombinasjonen av farge og sort/hvitt skaper både dramatikk og spenning, noe en ofte finner på en pub. Det at alt annet enn motivet er uskarpt er en fin måte å fremheve selve motive på. Fokuset rettes øyeblikkelig mot motivet, og det er som regel det en er ute etter når man fotograferer. At øynene finner et holdepunkt.

 

Jeg må innrømme at det er et vanskelig bilde å gi tilbakemelding på. Jeg sliter noe med å se hva du er ute etter, og jeg tror at det trengs et annet eller flere bilder før jeg kan si noe særlig mer om hva du kan fokusere mer på. Du har virkelig fått mye ut av en liten fil tatt med et mobilkamera, og jeg håper du legger ut noe annet som kanskje er noe enklere å vurdere.

 

Når det er sagt liker jeg bildet godt. Jeg klarer nok ikke å sette fingeren på nettopp hva, men det er kombinasjonen av mørke,mystikk og usikkerhet som jeg liker. Det er også disse følelsene jeg sitter igjen med når jeg har sett bildet. Du har med andre ord gjort noe riktig. Målet med bilder er som regel å formidle et budskap, et scenario, en stemning eller en følelse :)

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker bildet er det plakaten med den røykende damen du ønsker å vise oss. Dersom det er tilfellet har du komponert bildet nogelunde korrekt ved å plassere den riktig på bildet. Tredelingsreglen har du fulgt omtrent slavisk. Personlig ville jeg kanksje vurdert å sette motivet noen centimetere til venstre ved å croppe på venstre side. Slik det er nå er motivet delvis midtstilt og sidestilt. I tillegg gjør fargeleggingen at motivet stikker seg frem og kombinasjonen av farge og sort/hvitt skaper både dramatikk og spenning, noe en ofte finner på en pub. Det at alt annet enn motivet er uskarpt er en fin måte å fremheve selve motive på. Fokuset rettes øyeblikkelig mot motivet, og det er som regel det en er ute etter når man fotograferer. At øynene finner et holdepunkt.

 

Jeg må innrømme at det er et vanskelig bilde å gi tilbakemelding på. Jeg sliter noe med å se hva du er ute etter, og jeg tror at det trengs et annet eller flere bilder før jeg kan si noe særlig mer om hva du kan fokusere mer på. Du har virkelig fått mye ut av en liten fil tatt med et mobilkamera, og jeg håper du legger ut noe annet som kanskje er noe enklere å vurdere.

 

Når det er sagt liker jeg bildet godt. Jeg klarer nok ikke å sette fingeren på nettopp hva, men det er kombinasjonen av mørke,mystikk og usikkerhet som jeg liker. Det er også disse følelsene jeg sitter igjen med når jeg har sett bildet. Du har med andre ord gjort noe riktig. Målet med bilder er som regel å formidle et budskap, et scenario, en stemning eller en følelse :)

 

 

 

Tusen takk for tilbakemelding! Du er inne på noen punkter som jeg definitivt må tenke på når jeg tar bilder fremover: Hva er budskapet, hvilken stemning jeg ønsker å formidle, bevissthet på "det gylne snitt/tredelingsregelen.

Dette bildet er nok mest " dette syns jeg var et stilig motiv" og litt lite gjennomtenkt. Jeg har forsøkt å følge tredelingsregelen, men ser når du nevner det at det kunne vært mer tydelig(dette er jo spesielt viktig i begynnerfasen).

Kjekt at du likte bildet, det kommer definitivt flere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...