Gå til innhold

Maritim utdanning?

Chillin123

Anbefalte innlegg

Hei, går TIP første året nå å er veldig sugen på å jobbe offshore eller i den maritime næringen når jeg er ferdig utdannet. Noen som vet om det vil komme mange jobber innen dette de neste årene, og er det noen høyere utdanninger innen maritim næring som man kan tjene gode penger på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du går Vg1 - Teknikk og industriell produksjon har du mange alternativer. Hvis målet ditt er å komme offshore vil jeg anbefale deg å vurdere brønnteknikk. Hvis du går denne linjen ender du mest sannsynlig opp offshore, både som lærling og som arbeider senere. Jeg tror det kreves litt høyt karaktersnitt for å komme inn på denne linjen, så hvis det ikke er noe for deg kan du alltid

velge Vg2 - Maritime fag. Hvis du går Vg2 - Maritime fag ender du opp som enten motormann eller matros på båt. Deretter kan du ta videre utdanning på teknisk fagskole (2 år), for å utløse sertifikatene du trenger for å bli styrmann / maskinist. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar

Jeg kan personlig ikke gi deg noe særlig informasjon om jobbmuligheter på båt eller plattform hvis du velger VG2 Industri Teknologi, men jeg regner med at du kan få deg en jobb med den utdanningen også. Ellers, hvis du velger f. eks Brønnteknikk eller Maritim så er det ikke noe problem å jobbe i utlandet. Det finnes mange plattformer som opererer i utlandet og tonnevis av båter som frakter varer eller driver med oppgaver i utlandet. Jeg kjenner faktisk en person som bodde i USA i 7 år mens han jobbet på en båt som ferdet over så og si hele verden, så det er nok av muligheter.

Uansett hva du velger, så blir det vel bra til slutt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+61342

Usikker på om du går rett fra TIP siden det trengs realfag, men vil anbefale Skipsdesign/Marineteknikk hvis det er det området du tenker på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

maritim næring, tenker du på jobbe ombord i et skip eller på land med et skip? jobb som er på skip hele tiden?

for verft og mekanisk produsktsjon trenger de sveiser, platearbeider og industri rørlegger

Tenker mest på å jobbe på et skip, kanskje platearbeider/sveiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...