Gå til innhold

SOny NEX-5N som nr.2 kamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes du bør vurdere nex 5n igjen.

Jeg har brukt det i et par måneder nå og kan ikke si annet en at jeg er veldig fornøyd.

Bildekvaliteten knuser mitt nikon D300, høy iso kvaliteten er så bra at jeg sjeldent bruker blitsen, på nivå med canon 5dmk2 har jeg hørt.

Det medfølgende objektivet 18-55 er veldig bra, og stabilisatoren formidabel.

objektivet kan virke stort, men det er bra i balanse med kamerahuset og komboen går ned i ei jakkelomme, får du til det med 550D?

I forhold til kompaktkamera som G12 er nex 5n i en annen klasse hva bildekvalitet angår.

Kameraet har programmerbare knapper og svært enkelt i bruk.Videokvaliteten er i toppklasse og kameraet har muligheter for 1080/50p, helt enestående.

Skjermen fungerer veldig bra og den er i tillegg fleksibel.

Jeg bruker kameraet i tillegg med nikon ais 50/1.8 short nose, nikon series e 28/2.8 og 100/2.8. alle disse er veldig kompakte og helt fantastiske optisk, 100mm veier ikke mere en 215gram og de 2 andre 150gram og selv med adapteren til nex 5n blir dette noen fine komboer.adapteren kostet forøvrig 70kr på eBay.De 3 nikonobjektivene gav jeg 1300kr for tilsammen.

Lenke til kommentar

Det er også viktig at kameraet ikke forblir ubrukelig så fort solen bestemmer seg for å gå ned.

Så du er på jakt etter ett kamera som er ubrukelig så lenge sola er oppe, men som virker etter at sola har gått ned? :roll:

Siden du skal ha ett rølpekamera (passer vel deg som hånd i hanske ;) ), så er vel Canon S95 eller S100 ett ok valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Altså ett type kamera man tar opp av innerlommen for å ta snapshots...

Nå har ikke jeg sjekket specs til alle kameraene, men håpet noen her kunne plukke ut ett par tre kameraer som er best i den klassen når det gjelder lysstyrke. Også viktig at kameraet tåler litt. I kompaktklassen kan man jo bare velge og vrake fra øverste hylle for 5.000,- så det bør være best mulig i den klassen.

Skal jeg ta "vinnerbilder" så tar jeg frem 5D'en.Kameraet jeg er ute etter nå er slikt man tar med på fisketur/byturer og andre generelle mer eller mindre rølpete sammenkomster.

Men er etstort pluss hvis det er mulighet for RAW da...

Jeg har lenge vært på utkikk etter det samme som deg, og endte nylig opp med en midlertidig løsning: Olympus E-PL1 med kit-objektiv som skal oppgraderes til 20mm f/1,7 (tilsvarende 40mm på 5D-en). Dette skulle være kompakt nok til snapshot og ha stor nok brikke til å gi brukbare bilder. Men det er en midlertidig løsning frem til jeg kommer over noe bedre til en brukbar pris. For jeg er egentlig ikke helt fornøyd med hverken størrelse, bildekvalitet eller brukervennlighet. Bildekvaliteten er veldig merkbart dårligere enn på Pentax K-5, størrelsen er langt i fra noe man har på innerlomma og brukervennligheten kan vel best beskrives som knotete. I etterpåklokskapens lys ser jeg at størrelseforskjellen opp til Pentax K-5 + pannekakeobjektiv ikke er spesielt stor og at det ville gitt meg MYE bedre brukervennlighet og bildekvalitet.

Når det kommer til Sony NEX så skal 5n ha samme bildekvalitet men ikke i nærheten av brukervennligheten til K-5. NEX 7 er nok mer tilpasset oss som vil ha flere direkteknapper og hjul. Kameraet kunne jeg tenkt meg, men det er dessverre langt over prisklassen jeg ser etter. Ingen autofokusobjektiver til NEX er både gode og kompakte nok. Noen manuelle er det, men de koster også skjorta. Da blir det rimelig uaktuelt for min del.

Samsung NX har ikke fult så bra bildekvalitet eller brukervennlighet, men de har noen virkelig snasne pannekakeobjektiver (særlig 30mm f/2 frister meg).

Konklusjonen min ble å utsette kjøp til denne kameraklassen får utviklet seg til noe bedre, eller slå til på et kupp for midlertidig bruk. Det ble sistnevte. Jeg tror ikke du heller vil finne noe godt nok, billig nok ennå. Du må inngå ubehagelige kompromisser, eller utsette kjøpet et år eller to.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Altså ett type kamera man tar opp av innerlommen for å ta snapshots...

Nå har ikke jeg sjekket specs til alle kameraene, men håpet noen her kunne plukke ut ett par tre kameraer som er best i den klassen når det gjelder lysstyrke. Også viktig at kameraet tåler litt. I kompaktklassen kan man jo bare velge og vrake fra øverste hylle for 5.000,- så det bør være best mulig i den klassen.

Skal jeg ta "vinnerbilder" så tar jeg frem 5D'en.Kameraet jeg er ute etter nå er slikt man tar med på fisketur/byturer og andre generelle mer eller mindre rølpete sammenkomster.

Men er etstort pluss hvis det er mulighet for RAW da...

Jeg har lenge vært på utkikk etter det samme som deg, og endte nylig opp med en midlertidig løsning: Olympus E-PL1 med kit-objektiv som skal oppgraderes til 20mm f/1,7 (tilsvarende 40mm på 5D-en). Dette skulle være kompakt nok til snapshot og ha stor nok brikke til å gi brukbare bilder. Men det er en midlertidig løsning frem til jeg kommer over noe bedre til en brukbar pris. For jeg er egentlig ikke helt fornøyd med hverken størrelse, bildekvalitet eller brukervennlighet. Bildekvaliteten er veldig merkbart dårligere enn på Pentax K-5, størrelsen er langt i fra noe man har på innerlomma og brukervennligheten kan vel best beskrives som knotete. I etterpåklokskapens lys ser jeg at størrelseforskjellen opp til Pentax K-5 + pannekakeobjektiv ikke er spesielt stor og at det ville gitt meg MYE bedre brukervennlighet og bildekvalitet.

Når det kommer til Sony NEX så skal 5n ha samme bildekvalitet men ikke i nærheten av brukervennligheten til K-5. NEX 7 er nok mer tilpasset oss som vil ha flere direkteknapper og hjul. Kameraet kunne jeg tenkt meg, men det er dessverre langt over prisklassen jeg ser etter. Ingen autofokusobjektiver til NEX er både gode og kompakte nok. Noen manuelle er det, men de koster også skjorta. Da blir det rimelig uaktuelt for min del.

Samsung NX har ikke fult så bra bildekvalitet eller brukervennlighet, men de har noen virkelig snasne pannekakeobjektiver (særlig 30mm f/2 frister meg).

Konklusjonen min ble å utsette kjøp til denne kameraklassen får utviklet seg til noe bedre, eller slå til på et kupp for midlertidig bruk. Det ble sistnevte. Jeg tror ikke du heller vil finne noe godt nok, billig nok ennå. Du må inngå ubehagelige kompromisser, eller utsette kjøpet et år eller to.

jeg synes brukerevennligheten på nex 5n er veldig bra.jeg slipper å grave i menyene når jeg stiller inn:

-Iso

-Hvitbalanse

-Eksponeringskompensasjon

-serieopptak, enkeltopptak og selvutløser

-programmodus

-Display

Kameraets menysystem kunne vært bedre, men dette er en vanesak.

Håndgrepet er bra og ellers er knappene bra plasert, også av og på bryter samt videknappen.Kameraet har også fungerende autofokus og bildestabilisator under video opptak,Dette kan du se langt etter på speilreflekskameraer...

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet hjem fra dagens handlerunde, og det ble til slutt Sony NEX-5N gitt :)

Må lade batteriet før jeg får trykket noe mer på det, men førsteinntrykket var et litt knotete menysystem.

Det er også vannvittig irriterende med alle disse "hjelperutene" som dukker opp HELE TIDEN!.

Nå er jeg jo vant til 5D MK II hvor jeg har ALT lett tilgjengelig, så det blir jo rått parti og sammenligne så klart.

Er nok en tillvending som må til, og jeg skal teste fortløpende.

Er jo 14 dagers full returrett, hehe.

Men hvordan får jeg deaktivert alle disse hjelperutene som dukker opp hele tiden?

Lenke til kommentar

Ble 18-55 :)

Drømmen hadde vert 24mm f/1.8, men det koster jo 6.000,- alene så det er helt uaktuelt på et nr.2 kamera.

Skal jeg ha ekstrem lysstyrke så har jeg nok av L-optikk og plukke fra, hehe.

Dessuten så er vel NEX-5N ekstremt bra på høy ISO, så jeg kan nok unnvære litt støy på såkalte rølpebilder, hehe.

Lenke til kommentar

Her trekker du bare frem positive sider og glemmer de negative. Ser man på helheten så er det langt fra like passende for det jeg ønsker meg. BjarneZ beskriver sine ønsker for nr 2. kamera ganske så nært det jeg selv ønsker.

Jeg sier bare det jeg mener etter et par måneders bruk.

Det er klart det finnes mere kompakte kombinasjoner, og objektivutvalget er forløpig litt dårlig.Særlig kunne jeg ønske meg et kompakt objektiv med 35mm ekv. på mellom 35-50mm men det finnes ikke enda til nex.

Alikevell foretrakk jeg nex, ikke minst pga den suverene manuell fokus funksjonen som gjør det lett å bruke billige manuelle objektiver.skal også filme orreleik med nex 5n i kombinasjon med mitt sigma 100-300/4

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet hjem fra dagens handlerunde, og det ble til slutt Sony NEX-5N gitt :)

Må lade batteriet før jeg får trykket noe mer på det, men førsteinntrykket var et litt knotete menysystem.

Det er også vannvittig irriterende med alle disse "hjelperutene" som dukker opp HELE TIDEN!.

Nå er jeg jo vant til 5D MK II hvor jeg har ALT lett tilgjengelig, så det blir jo rått parti og sammenligne så klart.

Men hvordan får jeg deaktivert alle disse hjelperutene som dukker opp hele tiden?

Gratulere:)de hjelpelinjene var det første jeg deaktiverte.bare surf litt i menysystemet så går alt veldig lett etterhvert, og husk å programer de 2 knappene som er programerbare, ellers kan det å stille inn iso kreve noen ekstra knappetrykk..

Lenke til kommentar

meny-oppsett-hjelp skjermbilde-av

Lenke til kommentar

Huff... merker detvar noen år siden jeg knotet rundt i menyer på kompaktkameraer ja... hehe.

Føler meg så ekstremt bortskjemt med 5D'en.

Er vel en vanesak bare :)

Takk for det :)

Hadde jo funnet det ut selv, men batteriet er til lading, og det ser ut til at det tar sin tid før det er ladet opp også :)

Lenke til kommentar

Huff... merker detvar noen år siden jeg knotet rundt i menyer på kompaktkameraer ja... hehe.

Føler meg så ekstremt bortskjemt med 5D'en.

Er vel en vanesak bare :)

Takk for det :)

Hadde jo funnet det ut selv, men batteriet er til lading, og det ser ut til at det tar sin tid før det er ladet opp også :)

Det kan bli litt menyknoting til å begynne med, men når knappene er programert etter ønske hjelper det veldig.jeg er ikke veldig ofte innom menyene nå.

Lenke til kommentar

Du kan gjerne poste litt førsteinntrykk etterhvert, tror det er mange som sitter i samme situasjon du gjorde før kjøpet.

Selv plukket jeg på et NEX-C3 her om dagen (er også ute etter 5N, men eneste sony-senteret hadde inne) med både kit-objektivet og 16mm pancake. Problemet mitt er at det på mange måter ikke finnes et fullgodt alternativ. Vil ha APS-C eller større sensor, men vil også ha det kompakt nok til å få plass i lommen.

Likevel, tror det blir 5N, som jeg oppgraderer med 16mm pancake, en brennvidde jeg likte veldig godt, og med den på går kameraet veldig lett inn og ut av en relativt liten jakkelomme.

Lenke til kommentar

Har fått testet det så vidt nå, men det ser ut til at det kan ta sin tid for batteriet å lade seg opp....

Har fått programmert knappene, samt fjernet hjelperutene. DIsse var jo helt håpløse.

Jeg rakk og ta ett par bilder i raw og bildekvaliteten var imponerende selv på 3200ISO og en lukkertid på 1/25 ble bildet veldig bra og nesten uten synlig støy. Rett og slett imponerende for ett slikt kamera!

Det jeg lurer på nå, som jeg ikke rakk å teste var om programmeringen man hadde når man slår av og tar ut batteriet forsvinner når man slår det på igjen?

Mener jeg opplevde atden gikk tilbake til "Auto" automatisk... Dette er jo vertfall ikke spesielt heldig synes jeg...

Lenke til kommentar

Har fått testet det så vidt nå, men det ser ut til at det kan ta sin tid for batteriet å lade seg opp....

Har fått programmert knappene, samt fjernet hjelperutene. DIsse var jo helt håpløse.

Jeg rakk og ta ett par bilder i raw og bildekvaliteten var imponerende selv på 3200ISO og en lukkertid på 1/25 ble bildet veldig bra og nesten uten synlig støy. Rett og slett imponerende for ett slikt kamera!

Det jeg lurer på nå, som jeg ikke rakk å teste var om programmeringen man hadde når man slår av og tar ut batteriet forsvinner når man slår det på igjen?

Mener jeg opplevde atden gikk tilbake til "Auto" automatisk... Dette er jo vertfall ikke spesielt heldig synes jeg...

Når jeg skrur av kameraet og tar ut batteriet står kameraet på det samme programet som før.jeg bruker vanligvis blenderprioritet.

Lenke til kommentar

Når jeg skrur av kameraet og tar ut batteriet står kameraet på det samme programet som før.jeg bruker vanligvis blenderprioritet.

Okay, da er det sikkert bare jeg som har blingset. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...