Gå til innhold

SOny NEX-5N som nr.2 kamera?

Anbefalte innlegg

Er ute etter et kamera som erlettere og dra med seg og som tar bilder i raw. Det er også viktig at kameraet ikke forblir ubrukelig så fort solen bestemmer seg for å gå ned.

Har i utgangspunktet siktet meg ut NEX-5N, men hvilket brennvidde på denne tilsvarer 35mm på fullframe? Er nemmelig den brennvidden jeg ønsker, og helst lysterkt...

Har hørt at det er litt knotete og stille inn ISO/Blender etc. på kameraet, og at man må på dypdykk i menyer for å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.5x crop - omtrent som Canon crop (som er 1.6x) - det du vil ha da er en 24mm. Det er samme sensor som i Pentax K-5, Nikon D7000/D5100, Sony A35/A55 og sikkert et hus til.

Eller - det du nok vil ha er heller storebroren - NEX-7, som har bedre kontrollhjul, større oppløsning og innebygd elektronisk søker. Kjøper man den dyre elektroniske søkeren til NEX-5n, så kommer man nemlig fort opp mot prisen på NEX-7, som er et bedre hus.

Det er labert utvalg med optikk til NEX enda, men det virkelig gode objektivet til NEX er nettopp 24mm (tilsv 35mm fullframe), nemlig Zeiss' glitrende Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA.

Med adapter kan du bruke Canon-optikk, men blenderen er låst og kan ikke endres - du skal sette objektivet på et EOS-hus, velge ønsket blender og holde nedblendingsknappen inne mens du tar av objektivet - så er objektivet "låst" til denne nye blenderen. Vel - i alle fall til Conurus lager ferdig det kommende adapteret sitt, som gir blenderstyring til EOS-optikk på NEX.

For et par skudd NEX-5 med EOS-optikk - se siste oktoberfesten min.

Synes selv ikke kameraet er knotete.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

1.5x crop - omtrent som Canon crop (som er 1.6x) - det du vil ha da er en 24mm. Det er samme sensor som i Pentax K-5, Nikon D7000/D5100, Sony A35/A55 og sikkert et hus til.

Eller - det du nok vil ha er heller storebroren - NEX-7, som har bedre kontrollhjul, større oppløsning og innebygd elektronisk søker. Kjøper man den dyre elektroniske søkeren til NEX-5n, så kommer man nemlig fort opp mot prisen på NEX-7, som er et bedre hus.

Det er labert utvalg med optikk til NEX enda, men det virkelig gode objektivet til NEX er nettopp 24mm (tilsv 35mm fullframe), nemlig Zeiss' glitrende Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA.

Med adapter kan du bruke Canon-optikk, men blenderen er låst og kan ikke endres - du skal sette objektivet på et EOS-hus, velge ønsket blender og holde nedblendingsknappen inne mens du tar av objektivet - så er objektivet "låst" til denne nye blenderen. Vel - i alle fall til Conurus lager ferdig det kommende adapteret sitt, som gir blenderstyring til EOS-optikk på NEX.

For et par skudd NEX-5 med EOS-optikk - se siste oktoberfesten min.

Synes selv ikke kameraet er knotete.

Takker for fantastisk svar :)

Jeg er egentlig mest skeptisk til blitsen. Dette er vel en klumpete sak som vel er litt knotete?

EDIT:

Hvordan er den 18-55 objektivet?

Duger det?

Hadde ikke planer om å brenne av så alt for mye penger på et nr. 2 kamera, og hadde sett for meg maks 5.000...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig mest skeptisk til blitsen. Dette er vel en klumpete sak som vel er litt knotete?

Fordelen med NEX 5n over NEX 7 er at den er mindre og så behøver du ikke å kjøpe alt på en gang (EVF & blits). http://camerasize.com/compare/#34,33

http://www.imaging-r...5/NEX5FLASH.HTM

(Klikk på bildet så ser du blitsen i oppreist stilling)

post-157018-0-88814000-1325196301_thumb.gif

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Tror det kameraet blir veldig klumpete og klønete som nr. 2 kamera. Kanskje mer fornuftig å sikte mer mot kompaktkameraer muligens... ?

Hvilke kompaktkameraer finnes da som man bør vurdere?

Føler at lysstyrke er det viktigste samt ISO egenskaper,da det nok ofte blir brukt på sjøturer om kvelden på sommeren og sene bryggeturer etc.

Lenke til kommentar

Tror det kameraet blir veldig klumpete og klønete som nr. 2 kamera. Kanskje mer fornuftig å sikte mer mot kompaktkameraer muligens... ?

Hvilke kompaktkameraer finnes da som man bør vurdere?

En god kamera telefon? :whistle:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Du er ikke interesert i noe mer kompakt da? NEX er ikke kompakt med andre objektiver enn 16mm'en.

Hvis du kan leve med 35mm ekvivalent, så er Fuji X100 et bedre alternativ.

Du har nok rett iat NEX-5N blir litt for "mye" som nr. to kamera. X100 koster jo 7.000,- så det er uaktuelt.

5.000,- er absolutt maks.

Jeg er mer ute etter et snapshot kamera av god kvalitet (Vel, så godt det kanla seg gjøre vertfall).

Har kikket innom følgende kameraer:

Canon Ixus/Powershot

Leica V-lux 30

Panasonic Lumix DMC-LX5

Fujifilm FinePix X10

Altså ett type kamera man tar opp av innerlommen for å ta snapshots...

Nå har ikke jeg sjekket specs til alle kameraene, men håpet noen her kunne plukke ut ett par tre kameraer som er best i den klassen når det gjelder lysstyrke. Også viktig at kameraet tåler litt. I kompaktklassen kan man jo bare velge og vrake fra øverste hylle for 5.000,- så det bør være best mulig i den klassen.

Skal jeg ta "vinnerbilder" så tar jeg frem 5D'en.Kameraet jeg er ute etter nå er slikt man tar med på fisketur/byturer og andre generelle mer eller mindre rølpete sammenkomster.

Men er etstort pluss hvis det er mulighet for RAW da...

Lenke til kommentar

Hvis lysstyrke er alfa & omega, så må du velge et kamera med størst mulig sensor i minst mulig kropp. Og da er det kun X100 som gjelder.

Skal du ha det rimeligere, så må du inngå kompromisser. Det er mulig at X10 er et alternativ; men jeg er ikke sikker på om du kan leve med bildekvaliteten. Resten av stabelen du nevnte har dårligere bildekvalitet (enn XS10, altså).

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nex-5N har en sensor i samme familie som Nikon d7000 og Pentax K5d. Disse er klasseledende innen støy og dynamisk omfang for APS-C, så om dette er viktig for deg ville jeg absolutt tatt en nærmere titt.

Samtidig vet jeg ikke om det best kan beskrives som et snapshot kamera. Entusiaster for Nex-systemet elsker det fordi det kan gi fantastiske bilder med legacy-objektiver, noe som krever investering i glass langt utover ditt budsjett. Systemet er også såpass fleksibelt at du ikke må grave i menyer for å endre ISO/blender (dette kan stilles inn individuelt). Men nettopp derfor er jeg litt overrasket over behovene dine. Det er ikke noe i veien med å ta "rølpete fisketurbilder", men trenger du direkte kontroll over blender og ISO for dette?

Om du kun vil ha et kamera som yter høvelig greit på automatisk program kan du likegodt spare penger å gå for en kompakt med "større" sensor enn vanlig (e.g. Canson S95/100). Gode bilder, manuell kontroll, og du slipper å tenke på hvilket objektiv du pakker i sekken.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Nex 5n for 3 måneder siden, og vil absolutt anbefale det hvis bildekvaliteten i dårlig lys er noe du går etter. Ingen av de nevnte kompaktkameraene tror jeg vil tilfredsstille dine krav der, hvis man skal gå etter det du sier. Jeg har selv Nikon D300s, tror faktisk ikke jeg har tatt ett eneste bilde med det i desember, kun brukt 5n...

Blender og lukker er såre enkelt å stille, det er så og si like hurtig og enkelt som på speilrefleks - om du velger å kjøre alt manuelt. Ellers har du blenderprioritet, lukkerprioritet, det meste funker som speilrefleks.

Fåes nå med kitzoomen 18-55 for akkurat budsjettet ditt, f.eks. her:

http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speillos-systemkamera/sony/sony-nex-5n-sort-med-18-55mm-oss/

At bildene skal bli softe og uskarpe er iallfall ikke min erfaring, se f.eks. dpreview eller andre tester.

Største aber er autofokusen, som ikke holder speilrefleksnivå, så actionfoto/følgefokus er ikke så enkelt. Den har allikevel noen hjelpemidler der, still fokus på forhånd og fyr av 10 bilder pr. sekund, da treffer man vanligvis på noe, hehe.

Uvant, spesielt i begynnelsen, å ikke ha en søker, men om dette ikke er ment å bli hovedkamera tror jeg du meget godt kan leve med skjermen.

Størrelsen med kitzoomen er kanskje litt større enn ønskelig, men ingen problem å ha den med seg i en litt romslig jakkelomme. Synd pancaken har fått såpass dårlig omtale, for den kan nå fåes for 1000-lappen, og med den på blir det jo veldig kompakt.

I tillegg veldig moro å kjøpe en billig adapter og leke seg med alt manuelt.

Lenke til kommentar

Fordelen med NEX 5n over NEX 7 er at den er mindre og så behøver du ikke å kjøpe alt på en gang (EVF & blits).

Vel - den lille blitsen følger med NEX-5 og NEX-5n, så det er ikke noe du trenger å investere i.

Den funker helt fint som innfyllingsblits, men du får slagskygge hvis objektivet er for stort. Det fungerer helt fint å ha den på.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at kameraer som NEX-5N er eneste utvei med tanke på kriteriene mine, og med minnekort og nødvendig utstyr så koster den et stykke over 5.000,- så vidt jeg kan se,og det synes jeg begynner å bli dyrt for ett nr.2 kamera.

For 5.000,- såfår man jo faktisk 550D m/KIT-objektivet og da har man full kontroll. Men så er det det med størrelsen igjen da...

Må vel kanskje innse at jeg er litt FOR kresen i forhold til budsjettet mitt. Har handlet optikk og utstyr for nesten 100.000,- den siste måneden og nå begynner sparekonto og bli tom for i år, hehe.

Tror jeg må tenke litt på saken :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til at kameraer som NEX-5N er eneste utvei med tanke på kriteriene mine, og med minnekort og nødvendig utstyr så koster den et stykke over 5.000,- så vidt jeg kan se,og det synes jeg begynner å bli dyrt for ett nr.2 kamera.

For 5.000,- såfår man jo faktisk 550D m/KIT-objektivet og da har man full kontroll. Men så er det det med størrelsen igjen da...

Må vel kanskje innse at jeg er litt FOR kresen i forhold til budsjettet mitt. Har handlet optikk og utstyr for nesten 100.000,- den siste måneden og nå begynner sparekonto og bli tom for i år, hehe.

Tror jeg må tenke litt på saken :)

Dessverre bygger det raskt på seg med tusenlapper dersom man skal ha et (topp)speilløst systemkamera med kvalitetsoptikk og kanskje søker. Og større sensor betyr og ofte større (og dyrere) objektiver og hele riggen blir ikke allverdens mindre enn de minste speilrefleksene. Prisene er og ofte de samme som speilrefleks i målbart segment.

Hva med å gjøre det enkelt i starten? Selv har jeg et S95 som fint går i lomma og tar brukbare bilder i de fleste tilfeller når jeg ikke kan ha med meg speilrefleks. Av avanserte pocketkamera er det neppe noen andre som er særlig bedre, dessuten er det ikke et minus akkurat når man har Canon fra før og kjenner til Canons menyer og måter å gjøre ting på. S95 kan man antagelig får for rundt 2000,- i dag (har ikke sjekket prisen). Velger du arvtageren S100 så ligger den på rett over 3000,- tipper jeg. S100 har en tanke bedre råfiler og gir mer vidvinkel i den enden. Samt endel annet som er nytt/forbedret.

Min tanke er at det er bedre med et bilde enn ikke, om bildet ikke alltid holder maks teknisk kvalitet så betyr det lite i den sammenhengen. Når det er sagt så kan S95 levere meget bra kvalitet under gode forhold. Mitt ligger alltid i hanskerommet i bilen i tilfelle noe dukker opp.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda. Men du har i utgangspunktet ikke noe mindre kontroll med Sony, og bildekvaliteten er sammenlignbar (strengt tatt har Sony-sensoren et lite overtak, men neppe altfor relevant). Handling er noe annet, og her blir det et spørsmål om hva du foretrakker.

Lenke til kommentar

Hva med å gjøre det enkelt i starten? Selv har jeg et S95 som fint går i lomma og tar brukbare bilder i de fleste tilfeller når jeg ikke kan ha med meg speilrefleks. Av avanserte pocketkamera er det neppe noen andre som er særlig bedre, dessuten er det ikke et minus akkurat når man har Canon fra før og kjenner til Canons menyer og måter å gjøre ting på. S95 kan man antagelig får for rundt 2000,- i dag (har ikke sjekket prisen). Velger du arvtageren S100 så ligger den på rett over 3000,- tipper jeg. S100 har en tanke bedre råfiler og gir mer vidvinkel i den enden. Samt endel annet som er nytt/forbedret.

Min tanke er at det er bedre med et bilde enn ikke, om bildet ikke alltid holder maks teknisk kvalitet så betyr det lite i den sammenhengen. Når det er sagt så kan S95 levere meget bra kvalitet under gode forhold. Mitt ligger alltid i hanskerommet i bilen i tilfelle noe dukker opp.

Tor

Er enig der, har selv et Panasonic LX3 til allround-kamera.

Har i grunn fryktelig lyst på et speilløst systemkamera til fototurer å sånt og har faktisk lurt på Samaung NX100, men blir nok og vente til neste år for og se om canon kommern med noe tilsvarende siden det kan være greit og bruke samme fabrikant "blits, objektiver og programvare kanskje kan brukes"

Lenke til kommentar

Hva med GF3 med X 14-42? Selges for ca 5000. Det har innebygd blits, men ikke blitssko. Trenger du mer lysstyrke kan du fylle på med 14mm eller 20mm etter hvert.

Et annet interessant alternativ er Olympus E-PM1 til rundt 3500 til 4000 inklusiv 14-42. Olympus 14-42 muligens ikke er kompakt nok, men sammen med 14mm eller 20mm fra Panasonic får du en veldig kompakt enhet, og Olympus har stabilsiering i huset. E-PM1 har dessuten blitssko og mulighet for EVF hvis du skulle ønske det. Ytelse på høy Iso er ikke på Sony-nivå, men et godt skritt over kompaktkameraer.

Skal du ha noe virkelig kompakt er S100 et bra alternativ. Jeg ville uansett ikke gjort valget en uke før neste store lanseringsrunde.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det er mulig at X10 er et alternativ; men jeg er ikke sikker på om du kan leve med bildekvaliteten. .

Å, er X10 virkelig dårlig.

Personlig så kan i allefall jeg leve med X10 sin bildekvalitet, og det står ikke noe særlig tilbake for NEX-5N, som jeg hadde ett par uker før den ble byttet ut med X10.

NEX-5N er så absolutt et bra alternativ som et nummer 2 kamera, men det mener jeg også X10 er.

Når jeg gikk bort fra NEX-5N så skyldes det ikke bildekvaliteten som kameraet leverte, men mer det at jeg ikke ble fortrolig med viktige (for meg) sider ved kameraet.

Det at blits og/eller søker må monteres på kamera og ikke er "integrert" fungerte ikke for meg på et "relativt" lommevennlig kamera. Et pluss med speilløse kamera er selvsagt muligheten til å skifte optikk, men for meg så er det noe som skurrer når man setter "store" objektiver på et så lite hus. Kitobjektivet er i grenseland fysiske av hva som ville fungere for meg, og det å eventuelt sette på en "telezoom" på NEX-5N blir bare galt (rent subjektivt vurdert fra min side). Når det er sagt så er det lov å håpe på noe liknende som 14-42 pancake-objektivene som eksisterer til m4/3.

En del har også klaget på knotete menyer på X10, men personlig så ble jeg lettere fortrolig med menyene på X10 enn på NEX-5N. Touchskjerm fungerte overhode ikke for meg på NEX'en.

Hvis jeg i fremtiden går tilbake til speilløse kamera, så må det bli til et kamera àla NEX-7, der alt er "innebygd". Men jeg venter uansett til jeg ser utviklingen på objektivfronten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...