Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det etisk riktig å kreve tilbake penger fra samboer ved utforkjørsel?

41 stemmer

1. 1. Ville du krevd pengene for bilen tilbake?

• Ja
      10
    • Nei
      29
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Goddagen,

Like før jul kjørte samboeren min ut med bilen vår, en Mazda 1999 modell. Vi kjøpte den sent i forrige sommer og betalte hver 10.000 kroner, inklusiv årsavgift og omreg. Bilen ble totalvraket og havnet på taket. Det gikk veldig bra med dama bortsett fra at armen ble forslått.

Forholdene ved utforkjørselen var 3-5 cm med nysnø, celsius var ved frysepunktet og det var forholdsvis glatt. Hun sier at hu kjørte rundt 80 km/t på da utforkjørselen hendte. Det skjedde på en mørk landevei ved en sving. Hun skrenset, kjørte i grøfta og havnet på taket.

Som dere sikkert har skjønt var det ikke kasko på bilen. Vi fikk kjøpt bilen fra et pensjonistpar som solgte den relativt billig, vi hadde ambisjoner om at bilen ville solgt til rundt 30.000,- til sommer (ved å pusse ned rust og lakke), da vi begge skal i militæret. Vi er begge nemlig 18 år og vi bor i en leilighet sammen på første året.

Vi hadde ingen konkrete avtaler på hva vi skulle gjøre om noe slikt skulle skje. Derfor vil jeg vite hva du hadde gjort fra mitt standpunkt, hva er prinsipielt riktig? Takk på forhånd for svar!

Postet av anonym: eb36a4c3c945f79381b8b2f4b72c1806

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær glad det gikk bra med samboer og glem pengene. Om du krever samboer for pengene så er resultatet at samboer har mindre penger, du har mer penger, og dere har fortsatt ingen bil.

Livet er for kort til å krangle om slike småpenger i slike situasjoner.

Resultatet kan bli at dere ikke kan gjøre felles ting fordi samboer ikke har penger. Tap for begge to.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Skjønner at penger vil være et problem i en slik situasjon, men husk at det kunne også vært deg.

Men for all del, dette skjer nok ikke igjen, siden rundkast i 80 ikke er spesielt trivelig. Så regn med at hun lærte noe av det.

Dere får prøve å selge unna det dere kan av deler, før dere sender vraket til opphugging.

Lenke til kommentar

Trådstarter her.

@Må jeg?: Jeg også synes det var veldig ufornuftig å kjøre på ift. forholdene på veien.

@nomore: Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og det aller viktigste for meg er at det gikk bra med henne. Samtidig så har ikke vi (selv om vi er samboere) ett veldig sterkt forhold, mange kranglinger og både russetiden og militæret står for tur kommende året. Etter militæret tyder alt på at vi kommer til å bo på to vidt forskjellige steder, derfor kan jeg ikke si meg helt enig i det du prøver å se det ifra. Vi er et par på 18 år, ikke 70.

@HansGeorg: Takk for forståelsen!

Postet av anonym: eb36a4c3c945f79381b8b2f4b72c1806

Lenke til kommentar

Etisk og etisk, fru Blom. Det er forståelig, men alle som får høre om det vil bare tenke på deg som en skikkelig kjip person.

Vil tenke meg at sannsynligheten er størst for at forholdet ikke kommer til å holde så lenge etter et sånt krav uansett. Selv om 10 000 er jo en stor sum for 18-åringer, spørs det vel litt om du faktisk får se noe til de pengene hvis du spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...