Gå til innhold

Kamera som filmer og tar bra bilder? Umulig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er helt ny på fotofronten og har lyst på ETT kamera som er bra på bilder og samtidig filmer bra i full hd oppløsnig.

Om det er hybrid eller speil spiller ingen rolle.

Er dette noe som er for særinger? ser noen andre spør om det samme, men at det virker ikke som dette er noe folk etterspør. For meg er det veldig viktig at eg slipper å ta med meg fotoaperat OG et videokamera. det blir jo så mye drass.

Noen sier at autofokus på systemkamera er noe dritt på filming, da det gjengir mye lyd til opptaket.

Hva bør en noldus se etter?

er dette umulig?

Prisklasse ca 5000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke umulig å filme på speilrefleks, men det er mest for spesielt interesserte da et speilrefleks \ systemkamera generelt ikke akkurat er designet for video. Har vært med på å lage 2 kortfilmer (5 - 10 min) med speilrefleks og det er mye mer å ta hensyn til enn om du setter opp et vanlig videokamera. AF på systemkamera er som du sier såpass støyete at lyden vil komme med dersom du bruker kameraets innebygde mikrofon (som forøvrig er elendig uansett i forhold til en ekstern), samtidig så er AF på video på de speilrefleksene jeg har prøvd vært så treg og upresis at det har vært mye bedre å fokusere manuelt.

De største ulempene med å filme på systemkamera er ergonomien, du har ingen form for fokus bekreftelse \ eksponeringskontroll (peaking \ zebra striper som du ofte finner på ihvertfall de litt bedre videokameraer), og du må passe på lukkertiden til kameraet selv i forhold til antall FPS du skal filme i, hvilken hz du tar opp i...

Litt avhengig av hvor kresen du er, så er det nok likevel ofte mulig å smelle systemkameraet over på auto til filmbruk og ihvertfall få noe brukbart.

Lenke til kommentar

Det finnes kamera som er optimalisert for filming, og det er spesielt speilløse kamera som har ledet an. Disse har da gjerne også optimaliserte objektiver som sørger for lydløs fokus. Jeg ville begynt å titte på Sony og Panasonic, som begge har gode modeller med full HD (begge produserer også profesjonelle filmkamera i millionerkronersklassen, så de kan film).

Panasonic GH2 er det desidert beste filmkamera du får i noen klasse, og gjengir detaljer bedre enn f.eks. Canon 5d Mk.II. Det finnes en hack som gir en ganske ekstrem videoytelse, på nivå med dedikerte videokamera som er langt dyrere. Ta en titt på http://www.eoshd.com/, som er en blogg dedikert til filming med speilrefleks og speilløse fotokamera.

Panasonic G3 er dummet ned i forhold til GH2, og gir færre valgmuligheter og dårligere kodek, men kan være et valg om du ikke er altfor hardcore rundt filming. Det er også billigere

Leser du videre på EOSHD vil du se at Sony Nex-5N også gis gode meritter. Her finnes ingen hack, men du får 1080p 60fps (50fps i Europa), og full manuell video-kontroll. Kameraet er også rimeligere enn GH2, og tar bedre bilder.

PS: filmentusiaster bruker ofte tilpassede manuelle objektiver.

Lenke til kommentar

Var det ikke Olympus eller Panasonic som hadde kommet med et bedre/stillere fokussystem på en av kitlinsene til mFT serien sin, nettopp for å minske fokusstøy?

Speilløse systemer (slik som Pana/Olympus) er best hvis du skal ha kamera som både filmer og tar bilder, Panasonic sin GH(?) serie fikk mye skryt tidligere spesielt på filmdelen.

Lenke til kommentar

Både Panasonic og Olympus har lansert video-optimaliserte motoriserte zoomer, men i en noe ambisiøs prisklasse. Sony har video-optimaliserte men ikke motoriserte zoomer. (man burde strengt tatt ikke zoome under video, men skal man gjøre det burde man ha en jevn zoom som kun en motorisert løsning kan tilby).

Lenke til kommentar

Om det er hybrid eller speil spiller ingen rolle.

Dette spiller faktisk ganske stor rolle.

Er dette noe som er for særinger? ser noen andre spør om det samme, men at det virker ikke som dette er noe folk etterspør. For meg er det veldig viktig at eg slipper å ta med meg fotoaperat OG et videokamera. det blir jo så mye drass.

Nei, dette er en funksjon som "mannen i gata" har etterspurt i mange år. Det betyr ikke nødvendigvis at han kan få det. Produsentene har inntil videre ikke greid (eller ønsket) å lage et kamera som har topp ytelse på både video og still-bilder. Det finnes mange kamera som kan ha "god nok" ytelse, avhengig av dine behov. Moderne mobiltelefoner har jo både still-bilde og video, for noen er det "nok".

Jeg ville ha sett på Panasonic GH2.

-k

Lenke til kommentar

Nei det er ikke umulig.Gå inn og les tester av Sony a33 eller Sony a55.supre kameraer eller Sony a77 men det koster ca 10000 uten objektiv.

Elkjøp selger det nå for 9999,- med objektiv på nettet og hvis du bor i nærheten av et varhus som har det inne kan du kjøpe på nettet og hente i butikk. hvis ikke må du nok da eventuelt vente til det kommer inn igjen på lager

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...