Gå til innhold

open office :formatering av linjer i tabeller er noe herk , makro funger ikke

sinnaelgen

Anbefalte innlegg

jeg jobber med tabeller i tekstbehandlingen i open oficce

jeg forsøkte å lage meg en makro som skulle formatere 2 og 2 ruter med lit tykkere ramme/linje rundt yttergrensen mens linje skilte de 2 skulle være normal.

jeg gjorde som vanlig et makro opptak av valgene jeg gjorde.

i samme rekkefølge som jeg ville ha gort det uten makro .

Resultatet blir hver gang at linje i midten blir fjernet.

samtidig så har jeg oppdaget at hvis jeg bruker knappene kantlinjer er resultatet uforutsigbart.

noen ganger blir de linjen jeg skal ha tykkere slik jeg ønsker det , men andre ganger virker det ikke.

Velger jeg tykkere linjer i linjestil så blir alt som er marker tykkere.

Forsøker jeg å bare marker linjen som er i miten for å velge en annen linjestil så blir alt i den ruten slik

Da er det bare valget tabellegenskaper som fungerer. å bruke den ca 200 ganger er tungvindt .

Har der noen direkte tips hvordan det kan løses ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Flott å se at andre tør begi seg ut på macroer i OO. Uten at jeg er sikker på hva du prøver å oppnå, så vil jeg ha sett på en annen tilnærming:

NB: Bruker engelsk versjon av LOdev 3.5.0 så uttrykkene kan muligens variere noe fra din versjon (men burde ikke).

Regner med du er inneforstått med bruk av stiler ("Styles" på engelsk) i Open Office? Menyen for dette åpnes som standard med F11. Prøv å lag en celle formattert med de kantlinjene du ønsker, la denne cella forbli markert og hent fram stil-menyen med F11 (menyen heter forøvrig "Styles and Formatting - fork. "SaF" heretter).

Metode 1 - hente stil fra en aktiv celle

Trykk på knappen "New Style from Selection" og gi denne et navn. Stilen vil nå ha havnet i listen sammen med andre stiler.

La SaF forbli åpen - så markerer du de cellene som du vil skal ha samme kantlinjer. Dobbeltklikk på navnet du ga den nye stilen i SaF. De nye cellene burde nå ha oppdatert seg med samme linjetykkelse etc.

Metode 2 - Lage stil manuelt

En litt annen måte å gjøre det på er å lage en ny stil manuelt. I SaF høyreklikker du på Default og velger "New". Hvis du nå går til tabben som heter "Borders" og kun redigerer linjene, så vil du ha en stil som kun påvirker sidekantene på cellene som får denne stilen. I.e. når du aktiverer denne stilen på noen celler, så er det kun linjene til cellene som påvirkes og annen formattering som fex font og farge vil ikke påvirkes.

Men dette gjelder ikke dersom annen formattering skyldes at det er brukt andre stiler på samme celle (bortsett fra betinget formattering).

Lenke til kommentar

Etter å ha prøv litt i noen minutter så virker det som om man må ha samme stilen formateringen på hver enkelt rute.

Det jeg vil oppnå er man grupperer 2 og 2 ruter horisontal slik at de lotrette linje til høyr og venstre er lit tykkere en den i midten .

Samtidig ønsker jeg at de vannrette linjen også skal vær tykke

av en eller annen grum så virker det som man kun kan markere ee rute når man skal formatere stil

jeg ser også at stiler formatert med ramme bommer på rutene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
av en eller annen grum så virker det som man kun kan markere ee rute når man skal formatere stil
Dette har aldri vært et problem hos meg. Flytter du musepeker direkte over til SaF når du skal tilordne stil på celler? Tror ikke du skal bruke Ctrl+Tab (som er naturlig i mange andre programmer med flere vinduer/faner oppe).

jeg ser også at stiler formatert med ramme bommer på rutene
Hm, er usikker på hva du mener. Kan du legge ved en screenshot? Du kan også legge ved en dummy-fil så kan jeg sjekke utseende på denne sammenliknet med skjermbildet ditt (siden jeg kjører blodfersk utgave av Libre Office).

Hvilken versjon av Open Office bruker du?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

nå klarte jeg å slett mye av det arbeidet jeg gjorde så tabellen ser ikke helt slik den var.

uansett så har jeg marker med røde sirkler det jeg prøver å få til på en lit enklere måte

post-56194-0-73981000-1325251379_thumb.png

jeg vet ikke hvorfor med det virker som om formateringen av rammen ikke komme med når jeg prøver operette en ny stil basert på formateringen av de markerte rutene

Da jeg markerte 2 ruter og så velger redigere stilen så blir bildet slik når man skal redigere linjene:

post-56194-0-46613000-1325252006_thumb.png

hvis jeg likevel har laget meg en stil med lit tykkere rammer noen steder ( over en rute i stedet for 2 ) så blir resultatet slik når jeg forsøker å bruke den

post-56194-0-25718000-1325252538_thumb.png

her ser man tydelig at de tykke linjene bommer på markeringlinjene.

post-56194-0-73981000-1325251379_thumb.png

post-56194-0-46613000-1325252006_thumb.png

post-56194-0-25718000-1325252538_thumb.png

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hm. Når jeg ser tabellen din så er det noe som sier meg at Calc (regneark) antakelig har vært et enklere valg.

Det er uansett enkelt å sette et regneark inn i et dokument.

antagelig , men så er det da at tabellen går over flere sider.

jeg sier ikke at det er umulig , men det kompliser det en del i forhold til det jeg opprinnelig ønsket .

Nå har jeg funnet en annen og bedre måte å sette opp oversikten på , så jeg kommer antagelig til fjerne hele tabellen

jeg takker for hjelpen du har gitt meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...