Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg oppstart og rar lyd.

Anbefalte innlegg

Hei

Har et rart problem/bug med pc'n min. Når jeg setter på maskinen, tar oppstarten 5-10 minutter (uten å overdrive). Da tar jeg en omstart med engang etter den har startet opp, og da starter den på under 1 minutt!

En sjelden gang, starter den opp på under 1 min på første forsøk..

Problemet med dette, er at de gangene maskinen starter opp tregt, så er maskinen generelt veldig treg etter oppstart! Derfor jeg tar en omstart direkte etterpå. Og etter en rask oppstart, er maskinen som den skal! :hmm:

Av og til, uavhengig av rask eller treg oppstart, hender det at lyden blir rar/hakkete. Spesielt hvis jeg multitasker.. Hører på musikk, mens jeg spiller for eksempel. Beste beskrivelsen av lyden, er som i Matrix - da de blir satt inn i Matrix, eller dratt ut :p

Dette er maskinen:

Asus P6T

i7 950

Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 6GB CL8

Raptor 160GB (med win7 x64)

Western Digitial Caviar® Green 2TB (her ligger alt annet enn Windows)

Dette har jeg gjort:

- Lagt inn Win7 fra scratch et par ganger (med formatering av Raptor'n)

- Oppdatert alt av drivere og BIOS, og prøvd forskjellige drivere til lydkortet

- Googlet en god del, og kommet fram til at det mulig er en CPU feil....

- Har byttet CPU og HK (hadde et identisk par på jobb, så byttet samme hardware for samme hardware), men problemet er akkurat det samme. Det tyder vel på at CPU og lydkort er i orden? Jeg bruker kun lyden fra HK. Kan det være en HDD feil? Vurderer en flashdisk sterkt, har bare ventet til et passende produkt til en ikke så ille pris dukker opp :)

Noen som har et forslag til hva problemet kan være? Er som sagt mer en "bug" enn et problem. Siden en omstart fikser også lydproblemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt ofte at ballistix minne feiler og dør .

Har du kjørt en runde med memtest86 for å verifisere minnet og minnesubsystem (cpu memory controller).

Neste du burde prøve er å installere en fresh Win7 uten å aktivere (trial) på en helt annen harddisk enn de du har ibruk nå , og kjøre litt da uten hverken raptor eller WD-green disken tilkoplet hovedkortet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har du kjørt en runde med memtest86 for å verifisere minnet og minnesubsystem (cpu memory controller).

Neste du burde prøve er å installere en fresh Win7 uten å aktivere (trial) på en helt annen harddisk enn de du har ibruk nå , og kjøre litt da uten hverken raptor eller WD-green disken tilkoplet hovedkortet.

Skal prøve en memtest86.

Må deen bootes fra CD? Får det ikke til fra USB hvertfall..

Har desverre ingen flere harddisker, men skal prøve å få tak i.

Tusen takk for innspill :)

Lenke til kommentar

Skal prøve en memtest86.

Må deen bootes fra CD? Får det ikke til fra USB hvertfall..

Har desverre ingen flere harddisker, men skal prøve å få tak i.

Tusen takk for innspill :)

Hvor lenge skal memtest kjøre for å si at minnet er i orden? Kjørte i 2 timer, fikk 4 passes og ingen error. Er dette godt nok til å friskmelde minnet, eller bør den kjøres lenger?

Kan virke som det er en av harddiskene som tuller da kanskje?

Lenke til kommentar

Det er mere enn nok memtest.

Da kan du eksludere minnet og cpu's memorycontroller som feilkilde.

Hdd problem ,evt noe software eller drivere kan være problem. Kanskje noe bios instilling også. Håper du kjører disker/drives fra brikkesettets sata kontroller og ikke noen addon kontroller på hovedkortet ala marvell o.l.

Lenke til kommentar

Hdd problem ,evt noe software eller drivere kan være problem. Kanskje noe bios instilling også. Håper du kjører disker/drives fra brikkesettets sata kontroller og ikke noen addon kontroller på hovedkortet ala marvell o.l.

Eller JMicron? For det har jeg installert ser jeg..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eller JMicron? For det har jeg installert ser jeg..

Så over BIOS innstillingene som du nevnte. Og så at jeg har installert OS med IDE Enhanced mode. Er dette riktig, eller burde jeg brukt AHCI? Aner ikke hva forskjellen er :) Har bestilt en SSD disk, og lurer litt på om jeg skal bruke AHCI eller IDE enhanced på den også..

EDIT:

Er forresten denne jeg har bestilt.

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

Om systemet ditt (hw:sata-kontroller,disk) støtter det bør man benytte AHCI ja. Det er spesiellt mye ytelse å hente med korrekt oppsatt kontroller og driver (AHCI i bios + msahci driver eller iastor/Intel) ved bruk av SSD disker.

Det er også benefit ved bruk av tradisjonelle harddisker da AHCI enabler NCQ (Native Command Queing) i protokollen mellom OS og disk.

AHCI er en protokoll utviklet av Intel "for" SATA disker/grensesnitt.

Lenke til kommentar

Om systemet ditt (hw:sata-kontroller,disk) støtter det bør man benytte AHCI ja. Det er spesiellt mye ytelse å hente med korrekt oppsatt kontroller og driver (AHCI i bios + msahci driver eller iastor/Intel) ved bruk av SSD disker.

Det er også benefit ved bruk av tradisjonelle harddisker da AHCI enabler NCQ (Native Command Queing) i protokollen mellom OS og disk.

AHCI er en protokoll utviklet av Intel "for" SATA disker/grensesnitt.

Tusen takk.

Da aktiverer jeg AHCI i BIOS ved neste installering av Win7, og ser om jeg finner de driverne du snakker om.

Blir spennende å se om problemene forsvinner med den nye disken! :)

Lenke til kommentar

msahci.sys er den innebygde driveren til Microsoft i Vista/Windows 7 så den blir automatisk benyttet uten at du må gjøre noe ved en nyinstallasjon av Win7 på et AHCI enablet hovedkort (AHCI enablet på ICH10 kontroller i BIOS).

Legger du inn i ettertid Intel RST Storage/chipset drivers vil iastor (intel ahci driver) overta fra msahci driveren til ms.

Lenke til kommentar

msahci.sys er den innebygde driveren til Microsoft i Vista/Windows 7 så den blir automatisk benyttet uten at du må gjøre noe ved en nyinstallasjon av Win7 på et AHCI enablet hovedkort (AHCI enablet på ICH10 kontroller i BIOS).

Legger du inn i ettertid Intel RST Storage/chipset drivers vil iastor (intel ahci driver) overta fra msahci driveren til ms.

Aha! Takk nok engang! Trodde jeg hadde delvis kontroll når jeg bygde pc'er, men har litt å hente her ja ser jeg :)

Lenke til kommentar

Aha! Takk nok engang! Trodde jeg hadde delvis kontroll når jeg bygde pc'er, men har litt å hente her ja ser jeg :)

Ville bare melde fra om at med SSD disken ble det som en ny maskin! Nå er jeg bare bitter for at jeg ikke har gjort dette tidligere! =)

Oppstart går helt latterlig fort, og lyden har ikke hatt antydning til "matrix" uansett hvor mye jeg multitasker.

Takk for innspill =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...