Gå til innhold

Sliter med mitt trådløse nettverk

Straits

Anbefalte innlegg

Hei håper noen kan hjelpe :)

Jeg har nå hatt canal digital som internett levereandør i et par år og forsåvidt vært fornøyd. Problemet er at jeg aldri får flere enn 4 eller 5 enheter koblet på internett samtidig.. Dette er egentlig et stort problem, da jeg har tv, stuepc, telefon, reciver, kontorpc og ps3 koblet til nettverket samtidig. Det er også et problem da andre kommer hjem til meg og skal bruke mitt trådløse nett.

Jeg har lest litt og prøvd meg litt fram i dag, det har resultert i at jeg nå kun får internett via kabel, eller trådløst. Ikke begge deler samtidig.

Jeg har koblet det sammen sånn: kabeltv kontakt på vegg -> CD modem -> trådløs router -> switch

Har også prøvd uten switchen tilkoblet, og både lan portene og internett porten på routeren.

Er det noen her som har lignende problem? Eller veit hva som er feil? I det minste få meg tilbake dit jeg var før jeg begynte å fikle med instillinger :p

EDIT: Glemte å skrive at Routeren er av merket Netgear WGR614v6 med nyeste firmware

Endret av Straits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DHCP skal stå på. regner med at CD modemet er i bridge mode.

nå har eg ikke vært borti akkurat din type router, men på den ene router som eg har(d-link) så heter den "DHCP IP Address Range", da stetter eg den mellom 192.168.0.2 til 192.168.0.100 feks.

Jeg hadde Canal Digital Kabel nett for en del år tilbake og har ikke hatt noe problem som ligner det du beskriver. Derfor vil jeg som nevnt ovenfor anta at det er ett problem i dhcp servern (i ruteren din). Mener jeg har lest at noen rutere kan bestemme hvor mange enheter som skal være koblet til ruteren (utenom dhcp), kan være verdt å sjekke. De kan variere fra wlan og lan, men mener de også kan gå på det samme.

Du kan jo også prøve å tilordne statiske ip-adresser på de enhetene som står "fast" hjemme (veldig allright hvis du bruker ps3 til mediaserver f.eks). Hvis du tilordner statisk ip, vil ikke (såvidt jeg har forstått) dhcp servern dele ip'er til disse enhetene, og vil derfor ikke bli med i ip-område satt i ruteren.

Hvis du da til vanlig har ip-range fra 192.168.0.100 til .192.168.0.200. Ville jeg satt stuepc til 192.168.0.201 og ps3 til 192.168.0.202. Hvis du da får disse to maskinene + fem enheter til å funkere, vil jeg tro det er en begrensing i dhcp serveren din (som du kan endre på). Hvis ikke ville jeg sjekka om det er en max ant. tilkoblinger til ruter. Feilsøk først ruteren, og så switchen. (jeg har dog ikke hatt så mye å gjøre med switcher, så er usikker på hvordan disse fungerer).

Ble en lang post, og det beklager jeg, bare spør hvis det skulle være noe som er uklart. :)

-LC-

Lenke til kommentar

he-he, jeg har slitt med "trådløse nettverk" selv før i tiden da jeg brukte endel trådløst utstyr. Men jeg har lært, dyrt. Jeg har montert hele hjemmet mitt med ethernet kabler langs lister og kanter, det er omtrent ingen plasser jeg ikke har tilgang til kablet nettverk. Så jeg har kuttet ut alt som heter trådløst, iallefall inntil videre.

Det er så utrolig billig for kabler og svitsjer at jeg anbefaler andre å gjøre det samme. For all del, drit i trådløst, kjøp en billig 5 port cisco svitsj til 200 kr (kjøp gjerne 2-3 stk, monter de på veggen her og der, og et par, tre eller fire 10/20 meter kabler, til 99 kr stk.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

he-he, jeg har slitt med "trådløse nettverk" selv før i tiden da jeg brukte endel trådløst utstyr. Men jeg har lært, dyrt. Jeg har montert hele hjemmet mitt med ethernet kabler langs lister og kanter, det er omtrent ingen plasser jeg ikke har tilgang til kablet nettverk. Så jeg har kuttet ut alt som heter trådløst, iallefall inntil videre.

Det er så utrolig billig for kabler og svitsjer at jeg anbefaler andre å gjøre det samme. For all del, drit i trådløst, kjøp en billig 5 port cisco svitsj til 200 kr (kjøp gjerne 2-3 stk, monter de på veggen her og der, og et par, tre eller fire 10/20 meter kabler, til 99 kr stk.

Heller ingen dum idè faktisk. Selv om fordelen med _bærbare_ datamaskiner og smartphone faller litt i fisk.. x)

Lenke til kommentar

Jeg har kablet nettverk til pc'ene mine :) Men ikke til de bærbare enhetene, og ikke til ps3. Jeg har nå bestilt meg ny router, så får vi se om det blir noe bedre :) Jeg tar imot alle innspill og løsninger, så bare pøs på med forslag!

Lenke til kommentar

Jeg har kablet nettverk til pc'ene mine :) Men ikke til de bærbare enhetene, og ikke til ps3. Jeg har nå bestilt meg ny router, så får vi se om det blir noe bedre :) Jeg tar imot alle innspill og løsninger, så bare pøs på med forslag!

jeg ville sjekka det med cd modemet i hvert fall.. Dette er nytt for meg, så er uansett noe som er greit å vite om. Så finner du en løsning håper jeg du poster den her :)

Endret av LimeCut
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått min Asus RT-N66U. Tok meg 2 minutter å få hele nettet til å fungere knirkefritt. Så da kaster jeg den gamle routeren, og koser meg med mitt nye dønn stabile nett :) Det virker faktisk som LAN hastigheten har gått endel opp også. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaken til at du får større hastighet lokalt nå, er at den nye routeren ikke har problemer med å takle høye hastigheter fra internett til lan. Den gamle routeren hadde trolig litt for dårlig hardware (CPU) til å henge med til 70Mbit.

RT-N66U yter: Throughput WAN-LAN - 937,9 Mbit/s i følge ASUS.

Har fått Asus RT-N66U i hus her også og den ser veldig lovende ut så langt :new_woot:

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...