Gå til innhold

MSI, Asus eller Gigabyte?

TEO3201

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny pc og lurte på hvilket hovedkort jeg skal velge:

Først hadde jeg bestemt meg for MSI z68A-GD65.

Men så leste jeg hardware.no sine anbefalinger av hovedkort (z68) og der anbefalte de Gigabyte GA-Z68X-UD3H og ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Gigabyte:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645915

Asus:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650757

MSI:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640704

Her sammenligner jeg alle tre:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=650757&sku=640704&sku=645915

Det virker som Asus-kortet tilbyr litt mer over MSI, til nøyaktig samme prisen. Men Gigabyte sitt ser ut til å gi ganske mye i forhold til den lave prisen (som gjør at de ekstra pengene kan gå til et bedre skjermkort :cool: ) . Men hvilket skal jeg velge? Skal bruke maskinen til gaming. Er det noen som har erfaring med en av disse kortene fra før? Er litt skeptisk til gigabyte kortet ettersom mottoet mitt er "du får det du betaler for" Men det kan jo slå feil XD

Noen andre anbefalinger? Jeg må ha et z68 (forteller det meste...) kort med støtte for "2-way" SLI.

Endret av TEO3201
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den største forskjellen er at Asus-kortet har en nyere standard på PCI-portene (versjon 3 istedenfor versjon 3) og at det har noen flere SATA-porer. kan du leve med dette er det billigste kortet greit.

Både MSI og Asus kortet har pcie 3,0. Dette er noe som jeg vurderer å ha nå som de nye x79 kortene har det, så kanskje flere ting begynner å få støtte for det...

Lenke til kommentar

...må du oppgradere til i3/5/7-3000...

Mener du med dette 2011 socket? For hvis du gjør det er jo pcie 3,0 på et 1155 kort helt ubrukelig... Asus sier at pcie 3,0 er 100% raskere... (jeg vet at dette er bare til det som støtter det. Hvis det forsatt er år til det blir vanlig, går jeg heller for god "gammeldags" 2,0 )

Lenke til kommentar

Mener du med dette 2011 socket? For hvis du gjør det er jo pcie 3,0 på et 1155 kort helt ubrukelig... Asus sier at pcie 3,0 er 100% raskere... (jeg vet at dette er bare til det som støtter det. Hvis det forsatt er år til det blir vanlig, går jeg heller for god "gammeldags" 2,0 )

LGA2011-prosessorer passer ikke i LGA1155 socket, det er to helt forskjellige størrelser. Intel skal lansere nye Core-prosessorer, kodenavn Ivy Bridge, rundt sommerstid som vil støtte PCIe 3.0

Ikke at HD 7970 fikk bedre ytelse av å kjøre i et PCIe 3.0-spor heller, men kanhende CFX vil ha noe å si.

Lenke til kommentar

LGA2011-prosessorer passer ikke i LGA1155 socket, det er to helt forskjellige størrelser. Intel skal lansere nye Core-prosessorer, kodenavn Ivy Bridge, rundt sommerstid som vil støtte PCIe 3.0

Ikke at HD 7970 fikk bedre ytelse av å kjøre i et PCIe 3.0-spor heller, men kanhende CFX vil ha noe å si.

Så ivy bridge vil erstatte nåværende "bruker" prosessorer (1155), slik som 2011 erstatter 1336 på "entusiastfronten" ?

De nye "sandy bridge"( http://m.hardware.no/artikler/dropper_grafikk_i_tre_prosessorer/105127) er det nye prossesorer til 1155? Eller er det bare HW (og jeg) som har dummet sef ut, og dette er egentlig sandy bridge-e

Lenke til kommentar

Nå er vel kvaliteten også litt å si, er jo ikke alle som er lite gode til overklokking.

Men ja selv ville jeg styrt unna MSI/asrock.

Så spørsmålet er heller om gigabit/Asus er best, selv tror jeg ville valgt ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De nye "sandy bridge"( http://m.hardware.no/artikler/dropper_grafikk_i_tre_prosessorer/105127) er det nye prossesorer til 1155? Eller er det bare HW (og jeg) som har dummet sef ut, og dette er egentlig sandy bridge-e

Prosessorene i artikkelen er bare noen etterslengere som Intel lanserer før Ivy Bridge, og de er til 1155 ja.

Så de bare lanserer noen små forbedringer av de nåværende 1155 prosessorene, før de gir ut de helt nye (ivy)? Dette høres ganske rart ut, å lansere så mange nye prosessorer på så kort tid...

Lenke til kommentar

Nå er vel kvaliteten også litt å si, er jo ikke alle som er lite gode til overklokking.

Men ja selv ville jeg styrt unna MSI/asrock.

Så spørsmålet er heller om gigabit/Asus er best, selv tror jeg ville valgt ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 her.

Jeg har sett mange som har kjøpt MSI "i alle år" og sier at de er kjempefornøyd med produktene deres... Kan du fortelle meg hvorfor du ville ha styrt unna?

Lenke til kommentar

Alle tre er like gode, er utrolig lite trøbbel med alle de, så det blir da en helt egen smaksak.

Jeg heller mot Asus, men MSI er kjempebra, og har et MSI P67S-C43 som ble bestilt for en liten stund tilbake, som ble brukt i familiens maskin inntil jeg skaffet et Sabertooth P67 :)

Ingen spesifik grunn til byttet, bortsett fra at jeg likte fargen og måten alt var skjult på hos Sabertooth. :)

Lenke til kommentar

Det er nok at MSI, ofte selger til billige maskiner (Dell/acer/esystem billig pc), riktignok kan MSI være gode, men kan også være dårlige overklokking er neppe noe særlig heller.

Hvis vi skulle sammenlignet Asus/DFI/Evga så ville de nok komme bedre ut en MSI/Asrock i gjennomsnitt for den kravstore brukeren? Selv kan jeg ikke bevise at det er tilfelle, men etter at flere foretrekker Asus/DFI/Evga/gigabit er det nok en grunn for det. Kan være fordi når en får et dårlig hovedkort så påvirker det valget veldig, jeg går stort sett for Asus/gigabit avhenging av bruk.

Ser jo ut som Outcasted støtter asus også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så de bare lanserer noen små forbedringer av de nåværende 1155 prosessorene, før de gir ut de helt nye (ivy)? Dette høres ganske rart ut, å lansere så mange nye prosessorer på så kort tid...

Nå om dagene lanserer både Intel og AMD en haug med prosessorer med svært små variasjoner. Man ser jo f.eks på priser at de ligger så tett innpå hverandre at det er vanskelig å gjøre et valg, i alle fall i lavprissegmentet. Noen ganger koster det bare 30-40 kroner å gå ett steg opp til neste CPU. F.eks kjøper man ikke en enkelt-kjerne Celeron G440 (med mindre man bygger noe laveffektmessig) når man kan få dobbeltkjernet G530 med 800 MHz ekstra til noen få tiere ekstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok at MSI, ofte selger til billige maskiner (Dell/acer/esystem billig pc), riktignok kan MSI være gode, men kan også være dårlige overklokking er neppe noe særlig heller.

Hvis vi skulle sammenlignet Asus/DFI/Evga så ville de nok komme bedre ut en MSI/Asrock i gjennomsnitt for den kravstore brukeren? Selv kan jeg ikke bevise at det er tilfelle, men etter at flere foretrekker Asus/DFI/Evga/gigabit er det nok en grunn for det. Kan være fordi når en får et dårlig hovedkort så påvirker det valget veldig, jeg går stort sett for Asus/gigabit avhenging av bruk.

DFI er dødt ut. EVGA ligger bak ASRock, etter at Shamino forsvant fra EVGA har de ikke kommet med mye bra i min mening.

ASRock har en del småfeil, men gir mye for penga der de kan kjøpes. Dårlig tilgjengelighet i Norge, og dessverre ikke like god kvalitetskontroll som andre har.

MSI har den beste UEFIen, hands-down. MSI har lansert noen virkelige konger av overklokking/funksjonalitet/pris-kort: P55-GD65 for eksempel. Deres line-up nå er faktisk rimelig bra: ikke bare er Z68-GD65 et like bra/bedre hovedkort enn forumfavoritten P8Z68-V PRO, X79 på mATX-formfaktor er også et nisjemarked som er nydelig dekket av dette kortet. Estetisk er fargeskjemaet bedre også.

Gigabyte har en del fine kort: Z68X-UD3H gir mye for penga, og har et fint layout. Er noen småproblemer med de nyeste kortene deres dessverre. X79-kortene deres er heller ikke særlig imponerende. Stilige kort har de også, nesten alt er svart

ASUS har mange flotte kort, blant annet PRO-modellene og WS/WORKSTATION-modellene som tilbyr grei funksjonalitet mot pris sammen medgrei kvalitetskontroll, likevel har de hatt en del småproblemer de også.

Det du påstår om overklokkingsproblemer er rimelig bunnløst, dette var et problem med alle billige kort på AMD-fronten siden kravene til strømforsyning på hovedkortet var ekstremt lave fra AMD (for å kutte prisene nedover). ASUS fikk hovedsaklig et bedre rykte fordi nesten alle kortene deres hadde innebygd OCP som klokket ned prosessoren om strømsuget ble for stort. Ingen 990X/990FX-kort har slike problemer da de er dimensjonert for å kunne takle FX-8150++

Lenke til kommentar

Ser jo ut som Outcasted støtter asus også.

"lol"

Sjekket mange reviews før jeg bestemte meg for å kjøpe MSI Z68A GD65. Utrolig bra kort som jeg kan anbefale.

http://www.overclockers.com/msi-z68a-gd65-g3-review/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...