Zeorsd Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Holder på med å bestemme meg for hvilken ny ultraportabel jeg skal gå for og trenger litt hjelp eller noen meninger! Har lenge ønsket å bytte ut en 11,6" som jeg har opplevds som veldig grei, men litt for liten og litt svak ytelsesmessig. Jeg har siklet mye på ultrabookene men kommet fram til at en 13" med i3/i5 i priskalssen 4-6k er det mest fornuftige for meg. Jeg ser for øyeblikket på 2 PC'er hovedsakelig: Toshiba Satellite R830-1CM ASUS U36SD PS.NO / ASUS U36SD (Dustin) - merk at PS sin sannsynligvis er litt billigere enn den fremstår, og kanskje ligger på samme pris som den hos dustin. Likevel har dustin sin 7200rpm og mer ram. På Toshibaen virker det relativt enkelt å skifte HDD, og planen vil være å sette inn en SSD etter hvert. Dette ser vanskeligere ut i Asusen, så det veier i mot. Jeg tror Asusen har noe bedre batteritid, men begge ser sterke ut. Toshibaen har dvd-spiller, men det er ikke spesiellt viktig. U36 har GT520, noe som jeg ser som en fordel, men jeg er usikker på hvor stor. Bruksområde er i prioritert rekkefølge: Skolearbeid (Word, PP etc) - surfing - HD video via HDMI til større skjerm, - enkelte veldig lette spill. Av en viss viktighet at den takler ting som TV2 sumo. To andre valg jeg også har sett litt på, som kun har i3, er: U31SD HP ProBook 4330s Begge disse har visse svakheter, bla har U31 ikke usb 3.0 og noe svakt tastatur iflg tester, mens HPen har e vifte som går konstant og den er den største av alle slik jeg ser det, noe som er en ulempe. Hva synes dere? Hvilken ville dere gått for? Prisen er såpass jevn at det ikke er en viktig faktor. PC'en skal etter hvert være min eneste i ca 1 års tid, så det er vtkig at den er en god allrounder og til å stole på! Endret 29. desember 2011 av Zeorsd Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Har ingenting å si ang. hvilken PC du skal velge, men du skriver at det virker vanskelig å bytte HDD i U36SD, det kan jeg si meg uening i. Løsne et deksel bak, skru opp noen skruer, ta den ut, sett inn ny. (Gjorde det for en kompis med U36SD). Kompisen min er hvertfall fornøyd med sin U36SD, fantastisk batteritid. Han bruker den til studier og litt spilling (WoW ol.). Og ja; den klarer alle bruksområdene du nevner. Endret 29. desember 2011 av pistasj Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Har ingenting å si ang. hvilken PC du skal velge, men du skriver at det virker vanskelig å bytte HDD i U36SD, det kan jeg si meg uening i. Løsne et deksel bak, skru opp noen skruer, ta den ut, sett inn ny. (Gjorde det for en kompis med U36SD). Kompisen min er hvertfall fornøyd med sin U36SD, fantastisk batteritid. Han bruker den til studier og litt spilling (WoW ol.). Og ja; den klarer alle bruksområdene du nevner. Veldig nyttig at du nevner det, grunnen til at jeg har trodd det er en del forskjellige brukere på ulike forum har hatt meningen at det er en mer omfattende på prosess på den enn på en del andre laptoper. Men stemmer det at man bryter en slags forsegling slik at man riskikerer å miste garanti? Er ikke spesiellt redd for å åpne en laptop (Har byttet deler som normalt er vanskeligere enn harddisk) men å miste garanti pga en forsegling frister lite... Endret 29. desember 2011 av Zeorsd Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Har ingenting å si ang. hvilken PC du skal velge, men du skriver at det virker vanskelig å bytte HDD i U36SD, det kan jeg si meg uening i. Løsne et deksel bak, skru opp noen skruer, ta den ut, sett inn ny. (Gjorde det for en kompis med U36SD). Kompisen min er hvertfall fornøyd med sin U36SD, fantastisk batteritid. Han bruker den til studier og litt spilling (WoW ol.). Og ja; den klarer alle bruksområdene du nevner. Veldig nyttig at du nevner det, grunnen til at jeg har trodd det er en del forskjellige brukere på ulike forum har hatt meningen at det er en mer omfattende på prosess på den enn på en del andre laptoper. Men stemmer det at man bryter en slags forsegling slik at man riskikerer å miste garanti? Er ikke spesiellt redd for å åpne en laptop (Har byttet deler som normalt er vanskeligere enn harddisk) men å miste garanti pga en forsegling frister lite... Der var ingen forsegling. Har selv en U31SD, hvor jeg også byttet HDD og satt inn en SSD. Der var heller ingen forsegling. Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Godt å vite! Mulig det bare var sånn i USA eller noe sånt. Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Liten oppdatering her i tilfelle noen ser på disse: Endte opp med u36sd men den gikk i retur grunnet en skjerm som skuffet stort, selv med relativt lave forventninger. Anbefaler ikke denne til noen så lenge man har litt krav til skjermen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Liten oppdatering her i tilfelle noen ser på disse: Endte opp med u36sd men den gikk i retur grunnet en skjerm som skuffet stort, selv med relativt lave forventninger. Anbefaler ikke denne til noen så lenge man har litt krav til skjermen. Vurderer kjøp av en u36sd til fruen, og lurte på om du kunne spesifisere litt mer hva som skuffet med skjermen? Eventuelt gitt et hint om hva du har endt opp med i etterkant :-) Lenke til kommentar
Tor-K-El Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Hva med en Vaio S, der kan du få 1600x900 hvis du ønsker det, og "bygge" selv. Hvis du skal ha en maskin til fruen, er en rosa Vaio S et sikkert valg Se her for priser og konfigurasjons muligheter. Kan også kjøpe disse i hos nettbutikker og Elkjøp, men det er kun via Sony sine sider du kan konfigurere fritt. Prisen er noen hundre lapper høyere, men det er gratis frakt. Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Liten oppdatering her i tilfelle noen ser på disse: Endte opp med u36sd men den gikk i retur grunnet en skjerm som skuffet stort, selv med relativt lave forventninger. Anbefaler ikke denne til noen så lenge man har litt krav til skjermen. Vurderer kjøp av en u36sd til fruen, og lurte på om du kunne spesifisere litt mer hva som skuffet med skjermen? Eventuelt gitt et hint om hva du har endt opp med i etterkant :-) Dårlig kontrast, kornete bilde (verre enn tilsvarende laptoper med samme oppløsning), svak lysstyrke og blasse/feil farger. Fikk liksom ingenting til å se naturlig ut. Når alt dette er sagt er jeg kanskje litt kresen og det kan tenkes jeg var uheldig. Jeg forventet ikke noen knallskjerm men ble som sagt likevel skuffet da den var langt dårligere en flere 3år ++ gamle laptoper. Utenom skjermen virker det som en bra maskin. Endte selv opp med en ultrabook, (samsung 5 serie), og er langt mer fornøyd nå, selv om den ikke er perfekt heller. Er verdt å merke seg at ytelsesmessig er nok u36sd hakket bedre enn de fleste ultrabooks pga grafikkortet og ikke-ulv prosessor (så vidt jeg kan se, og er jo flere variasjoner). Ang Vaio som nevnes over er det jo en helt annen prisklasse, men er sikkert bra maskiner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Greia er at Asus U36SD virket som et greit premiss pris tatt i betraktning kontra det hun egentlig ville ha Macbook Air 11"/13" eller (rosa)Sony Vaio. Har lest Hardwarecanucks sin test av U36SD også der var skjermen det store ankepunktet, selv om jeg ikke fikk inntrykk av at den var SÅ dårlig (men igjen, du er nok litt mer kresen ). Får se om jeg finner en ustillingsmodell på Siba idag slik at jeg får testet skjermen litt. Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Ser helt klart den, jeg leste også de samme testene som du sikkert har lest (hardwarecanucks og notebookcheck) og trodde heller ikke den skulle være SÅ ille. Igjen, utelukker ikke at akkurat min var ekstra dårlig, finnes jo unntakmaskiner. Å få sett den i butikken jo alltid det beste Endret 22. februar 2012 av Zeorsd Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Vurderer også R830, skjermen virker iallefall noe bedre på den. Ellers så er jo ikke Sony Vaio 14" så altfor galt priset, men dårligere CPU og batteritid. Lenke til kommentar
Tor-K-El Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Har selv en Vaio SB som er 15" utgaven av den 14" du tenker på. Synes skjermen er både lyssterk og har klare farger. Har ikke selv opplevd skjermen på 14" men hvis den er like bra som 15 så skal den være bra. Billigste utgave av Vaio S Rosa er ca 6.800,- og da får du en grei "kone PC". Dette er ca 1.300,- mer en rimeligste U36SD, dog om den har noe svakere prosessor etc, så er det ikke så stort prisgap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Igår var jeg på en skikkelig rundtur, ikke en eneste butikk (Siba, Lefdal, Elkjøp og Expert) som hadde Asus'en inne, fant dog Toshibaen hos Lefdal, men denne hadde noe dårlig byggekvalitet og tastaturet ga alt for mye etter. Fikk også sett en en del på Vaio C-serien, men den har dårligere specs, dårligere batteritid, er større fysisk og samt dyrere enn Asusen. Lenke til kommentar
EnvyAndroid Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Har hatt toshibaen. Likte ikke tastene, skjermen var ikke 100% solid, og maskinen ble smålig varm selv med ssd disk som jeg satt i. Kjekt med usb 3, og full hdmi utgang. Sikler selv på ux31, med større skjermoppløsning enn toshibaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå