Gå til innhold

Forslag til hovedkort og prosessor til avansert hjemmeserver mellom nå og april

Pallantir

Anbefalte innlegg

Jeg har to Q6600-baserte server med 8 gig RAM som jeg nå vurderer å bytte ut, den ene hjemme og den andre på hytta, begge med nøyaktig likt oppsett (bortsett fra at hytteserveren kjører på 192.168.1-serien mens hjemmeserveren kjører på 0-serien fordi jeg da kan kjøre alt mulig rart over den fast oppsatte VPN-en uten at det blir rot med adressene). De fungerer ypperlig og er så stabile at de bare er nede når strømmen går (noe vi heldigvis har sluppet unna i denne runden av uvær...). Men nå har de gått og surret i fire år, og da syns jeg det begynner å bli på tide med noe nytt, før de tiøresloddingene begynner å bli dårlige. Begge maskinene står i serverkabinetter i rackskap "stjålet" etter utskiftninger på jobben, så det er snakk om solide saker.

Jeg bruker Windows Server 2003 og kommer nok til å holde meg til det, siden jeg kan det ut og inn fra firmaet jeg driver, og det er visst ikke så mye nytt å snakke om i den nyere versjonen basert på Windows 7. Under dette har jeg minst tre virtuelle maskiner kjørende i VMWare samtidig til ulike ting, blant annet hjemmeautomatisering. Det er der problemet kommer, for jeg slår iblant hodet i minnetaket. 8 gig er maks på de hovedkortene jeg har. Derfor vil jeg minimum opp i 12 gig. Men siden idiotiske mengder minne koster mindre enn en god hvitvin for tiden, kan jeg jo like godt sette inn 16 gig quad channel. I tillegg fungerer serverne til å kjøre lyd rundt til flere rom i huset (og på hytta), og derfor vil jeg ha et hovedkort med flest mulig vanlige PCI-slotter, der jeg bruker SoundBlaster Audigy 2 med kX-driverne som gir tre separate soner for hvert kort. Så enkelt og greit:

Hvilket hovedkort bør jeg velge, som har plass til 16 gig RAM quad channel, bruker en i7-prosessor (jeg holder meg til det jeg kan, og det er Intel...) og flest mulig PCI-slotter? Og hvilken prosessor bør jeg satse på til denne bruken? Jeg vil ha gode ytelser, men naturlig nok mest mulige for pengene, særlig siden det er to pc-er på en gang. Så Extreme-utgaver og lignende leketøy for rike barn er uaktuelt.

Ved serverskifte pleier jeg å la den gamle serveren fortsette som hovedserver i minst to uker etter at den nye er satt sammen, mens jeg bruker den nye bare som server for hjemmekontoret og eget utstyr fram til jeg vet at alt fungerer. Fruen og ungene har ikke veldig mye toleranse for: "Vent litt, det er bare en liten justering på den nye serveren, så kan dere komme på Facebook og skvaldre..."

Og jeg trenger ikke gjøre noe ennå, hvis det er noe veldig spennende på vei innen april, når jeg regner med å åpne hytta og vil ha meg den tradisjonelle, årlige "nå skal far få alt det nye av lyd, bilde og teknologi til å fungere"-helgen min, kan jeg godt vente litt. Men hvis det bare er snakk om den vanlige "alt er billigere og raskere om tre månder", kan jeg like godt begynne nå og få kjørt opp alt og fjerne alt av småbugs.

De to mest interessante hovedkortene jeg har funnet selv til nå, er Asus P8B-C/4L og Gigabyte GA-PA65-UD3, som begge har nok av PCI-slotter, plass til nok minne, 6 SATA-porter hver og ellers det meste jeg trenger. Og så er jo Gigabyten ganske mye billigere enn Asusen, mens den siste er beregnet på sånt bruk. Men er Gigabyten likevel grei nok? Eller er kanskje H61-chipsetet for gammelt, så noe nytt og bedre er å foretrekke?

En annen variant er ASUS P8Z68-V LE Z68 S-1155 ATX, som har 3 PCI-slotter og er noen hundrelapper billigere enn det store Asus-kortet. Det har skjermkort på hovedkortet (utnytter det i i-prosessorene) i motsetning til det b-b-billige Gigabyte-kortet.

Denne pc-en vil aldri bli oppgradert, den vil gå med nøyaktig samme maskinvare fram til den blir byttet ut igjen om 4-5 år, så mulighetene for oppgradering er ikke en faktor. Det blir nok SSD som operativsystemdisk og for de virtuelle maskinene, og da skulle hastigheten være mer enn nok i overskuelig framtid. Når det gjelder overklokking, er det morsomt, men ikke på servere. Stabiliteten betyr alt her.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...