Windoge Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) I fjor mars ble jeg innkalt til en såkalt oppkledningsøvelse. I år kom det innkalling til repforbedrende lagførerkurs gevær på 10 dager. Er dette noe alle får? Er 10 dager repøvelse normalt? Jeg har aldri vist interesse for å være lagfører for noe som helst. Endret 29. desember 2011 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Ser ut til at du blir lagfører ja, dette er ikke noe alle får. 10 dager er lengre enn de øvelsene jeg har vært borti, standarden er 5(mandag-fredag), men mener å huske at de har lov til å kalle ut folk 10-12 dager i året eller noe rundt der. Er bare å gratulere deg med stillingen, du får komme tidligere og dra senere enn de andre på vanlig rep-øvelser, tror du får litt ekstra betalt da, usikker på hvor mye, men langt unna det du evt. taper på å ikke jobbe. Troppsjefen min prøvde å få meg til å bli lagfører også, men han skjønte fort hvor skapet stod... Edit: glemte det beste da, du får æren av å prøve å få 30-40 åringer til leke krig i en uke. Lagføreren min og delvis troppsjefen min ga opp det for flere år siden... Endret 29. desember 2011 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Hvordan har de selektert ut hvem som skal få kurs til å bli lagfører? Er det tilfeldig valgt? Har aldri sett på meg selv som noe klar leder. Hva om jeg selv eller befalet plutselig finner ut at jeg ikke er noe særskilt egnet til å være lagfører? Blir man sendt hjem uten kursbevis? Vet du om kurset er veldig krevende? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Og vet dere om kurset har en obligatorisk prøve på slutten? Lenke til kommentar
The Barnacle Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg skal på lagførerkurs nå på nyåret, men det er for vanlige menige da. Vi har i hvert fall en mestringsøvelse på slutten. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 Dette kurset er vel også for vanlige menige ettersom jeg tross alt er menig. Var ULM i førstegangstjenesten, men det var en midlertidig grad. Lenke til kommentar
The Barnacle Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Men mitt varer kun fra mandag til lørdag. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 Rart at mitt kurs har varighet i ti dager. Får man automatisk grad som HV-korporal når kurset er over? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Rart at mitt kurs har varighet i ti dager. Får man automatisk grad som HV-korporal når kurset er over? Mer sannsynlig sersjants grad. Forutsatt at du faktisk kommer til å tjenestegjøre som lagfører, men det får vi tro du gjør, når de først sender deg på kurs... De fleste lagførerkursene varer tydeligvis i 9-10 dager, utenom radio/kommandoplass, som bare er fire dager, ref. kursoversikten. Fortrinnsvis sender man ikke folk på kurs med mindre de selv er motiverte for og interesserte i det, men du kan nok beordres uansett.. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Rart at mitt kurs har varighet i ti dager. Får man automatisk grad som HV-korporal når kurset er over? Mer sannsynlig sersjants grad. Forutsatt at du faktisk kommer til å tjenestegjøre som lagfører, men det får vi tro du gjør, når de først sender deg på kurs... De fleste lagførerkursene varer tydeligvis i 9-10 dager, utenom radio/kommandoplass, som bare er fire dager, ref. kursoversikten. Fortrinnsvis sender man ikke folk på kurs med mindre de selv er motiverte for og interesserte i det, men du kan nok beordres uansett.. Vet du om man ligger 10 dager i telt, eller om mesteparten av kurset foregår i normal arbeidstid og overnatting inne? Vet at det er sikkert blir en liten øvelse, og da ligger man nok i telt. Jeg har aldri spurt om å bli sendt på lagførerkurs, men de sendte meg allikevel. Har planer om å gjøre det beste av kurset, men hadde i utgangspunktet planlagt å søke fritak/utsettelse fra HV frem til jeg fant ut at kurset gir givende papirer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Vet du om man ligger 10 dager i telt, eller om mesteparten av kurset foregår i normal arbeidstid og overnatting inne? Vet at det er sikkert blir en liten øvelse, og da ligger man nok i telt. Har bare hørt litt fra en som har tatt lagførerkurs samband/kommandoplass, og der var det visst mest klasseromsundervisning, bl.a. opplæring på MRR (som er endel mer komplisert enn gode gamle PRC-77) og litt, men ikke så mye, feltøvelse. Lagførerkurs gevær blir nok sikkert litt mindre klasserom og mer felt, men jeg gjetter strengt tatt bare... edit: tror hun nevnte at det stort sett var overnatting på kaserne, type seksmannsrom e.l., men der er hukommelsen min litt usikker. Endret 3. januar 2012 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Jeg kan ringe HV i morgen og spørre. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Snakket med kursansvarlig i dag. Ser ut til at jeg får lagførerkurs denne gangen og grunnleggende befalsutdanning neste gang. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Vet dere om lagførerkurset avsluttes med noe form for prøve, eller blir man evaluert ettersom man er i kurset? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå