meloh Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Hei Bygget rett før jul min aller første pc. Gikk da til innkjøp av intel i5-2500k og kjøpte en corsair h80 i tillegg med tanke på evnt overklokking. Hovedkortet mitt 8Asus Maximus IV Extreme B3) har en innebygget funksjon som gjør at jeg superenkelt kan overklokke. Jeg velger profil (fast 4,2ghz eller extreme 4,6ghz). Problemet er at etter bare 1 time med heftig bf3 spilling på ultra så kommer CPU opp i over 85C. Da står CPU kjøleren på full guff. Var også litt problemer med å få plass til kjøleren i startet slik at det blitt mye av og på noe som kanskje ødela litt for kjølepastaen? Hvor mye har kjølepasta og si egentlig, er det slik at ved overklokking til 4,2ghz så er kjølepasta helt essensielt for å holde seg på "lav" temperatur? Har hørt at ved 90C så begynner det å bli farlig varmt. (Noe som også asus programvaren sier ifra om:P) Håper på litt hjelp og veiledning på hva som kan være galt her. Mine første tanker har vært at jeg bør gå til innkjøp av egen kjølepasta. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 JEg ville byttet kjølepasta ja. Det er ikke fordelaktig å ta kjøleren av- og på. Har du ellers god luftflyt i kabinettet? TEmpen bør være lavere enn 85 grader selv med 4.2Ghz overklokk. Lenke til kommentar
meloh Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Takk for svar. Luftflyten kunne nok vært bedre, har et cooler master 932 haf advanced. Leste at dette gjerne kunne gi litt vakum så jeg snudde den ene viften. Burde jeg oppleve problemer selv uten kjølepasta med denne viften og dette kabinettet med overklokking til 4,2 etter bare 1 times spilling? Eller er det å kjøre bf3 en såpass hard utfordring for prosessor at den fort blir varm? Ser liksom ikke helt vitsen med å kjøpe CPU kjøler til 800kr hvis den ikke klarer å holde prosessoren kald. Må sies at dette egentlig ikke er et stort problem da jeg ikke har noe behov for å overklokke, men har nå først gått til innkjøp av 2500k og cpu vifte så det ville jo være dumt å ikke utnytte de mulighetene jeg har. Lenke til kommentar
meloh Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Har lest litt rundt på nettet og blandt annet her http://www.overclock.net/t/1107411/corsair-h80-or-h100-for-i5-2500k blir det beskrevet at han ene har ca 60C under stress test. Dette er jo ca 30C mindre enn meg. Tviler på at kjølepasta kan ha så mye å si? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Pasta er enormt viktig da dette i hovedsak er det eneste som fører varme fra CPU til kjøleelementet. BF3 er heller ikke så veldig CPU-krevende så jeg ville byttet pasta snarest mulig. Du får en tube Arctic Cooling MX-2 til 60-70kr hos Techbay.no som sender som brevpost. Gammel pasta vasker du av med Isopropanol eller teknisk sprit. Lenke til kommentar
meloh Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Jo forstår dette, men da det allerede finnes pasta på viften (http://www.google.no/imgres?q=corsair+h80&um=1&hl=no&safe=off&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1680&bih=897&tbm=isch&tbnid=ts251IhVqm0sIM:&imgrefurl=http://www.evetech.co.za/PC-Hardware/corsair-hydro-series-h80-cwch80-high-performance-liquid-cpu-cooler-225.aspx&docid=JVC1O4UiLxU7XM&imgurl=http://www.evetech.co.za/images/Corsair-H80-Water-Cooling-4.jpg&w=609&h=555&ei=fY_9Tp-nB9Kg8gPMwI3MAQ&zoom=1&iact=rc&dur=296&sig=113220546998200414380&page=1&tbnh=171&tbnw=181&start=0&ndsp=26&ved=1t:429,r:15,s:0&tx=78&ty=61) burde det ikke være SÅ nødvendig med ny pasta? Selv om jeg har tatt av og på viften 1-2 ganger Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Kanskje du har montert kjøleren feil? Har du koblet viftene til hovedkortet eller til H80 pumpa/blokken? hvordan er temperaturen på lufta som kommer fra kjøleribben? føles den varm eller kald? Ved 85 grader cpu, burde lufta være ganske varm. Er den ikke det, er det enten feil montering, eller defekt produkt (kanskje pumpa ikke sviver godt, eller det er luft i systemet) Kjølepasta har ikke så mye å si, om du skulle kjørt dette systemet uten kjølepasta eller med verden beste kjølepasta, blir vel forskjellen toppen 10 grader. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Kun 10C var vel en liten underdrivelse. Det kommer dog an på hvilken kjøler man bruker og hvor god kontakt denne har med varmesprederen på CPU. Hvis man i tillegg får problemer med monteringen som TS her kan det dannes luftlommer mellom kjøler og varmespreder som bidrar til langt høyere temp. TS: Hva ligger tempen på uten overklokk, og hva ligger Vcore på med auto-overklokk? Auto har en tendens til å sette alt for høy Vcore, noe som dermed medfører høye temperaturer. Ang. BF3 behøver du heller ingen overklokk for bedre ytelse da en i5 2500k@stock er langt over det BF3 behøver i utgangspunktet. Edit: Hvilket program bruker du får å lese av tempen? Nyere versjoner av Asus AIsuite, evt. i kombinasjon med enkelte BIOS-versjoner har en feil som medfører at tempen som leses av ligger ca. 10C under reell temp(Så reell det lar seg gjøre med software ihvertfall). Prøv f.eks Coretemp, Realtemp, HW-Monitor eller OpenHardwareMonitor for noenlunde pålitelige avlesinger. Endret 30. desember 2011 av Komakino Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Kun 10C var vel en liten underdrivelse. Det kommer dog an på hvilken kjøler man bruker og hvor god kontakt denne har med varmesprederen på CPU. Hvis man i tillegg får problemer med monteringen som TS her kan det dannes luftlommer mellom kjøler og varmespreder som bidrar til langt høyere temp. Husker du ikke da hw.no testet alt slags greier som alternativ til kjølepasta? Der kom Artic Silver pasta ut med en temp på 59,2 grader, mens uten pasta endte den opp på 66,6 grader. Smør fikk første plassen med en temp på 53,2 grader, LØP OG KJØP! (kanskje derfor det er manko?) Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Viss du tar av og på CPU-kjøler uten å fjerne den gamle å legge på ny, så kan dette her fort skje. Anbefaler deg å legge på ny kjølepasta. Det sies at det skal være rundt om et riskorn til en ert. Legg denne i midten så skrivser cpukjølere ut dette. Finnes også guider på nett hvordan du legger cpu-pasta på for å få optimal kjøling. Lenke til kommentar
meloh Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Fant ut at den ene viften som hører til h80 ikke fungerer, har trolig litt å si... Dumme er at den har en ødelagt kabel som jeg tviler på at mpx vil godta på garanti :/ har trolig blitt ødelagt når den hoppet utav sporet den ligger i da jeg strevde med å få viftene på plass grunnet korte kabler...Er vell ikke så dyrt med en ny 120mm vifte? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Fant ut at den ene viften som hører til h80 ikke fungerer, har trolig litt å si... Dumme er at den har en ødelagt kabel som jeg tviler på at mpx vil godta på garanti :/ har trolig blitt ødelagt når den hoppet utav sporet den ligger i da jeg strevde med å få viftene på plass grunnet korte kabler...Er vell ikke så dyrt med en ny 120mm vifte? 1 mot 2 vifter på 2000RPM har utrolig lite å si. Push/pull har mest å si når man kjører på 500-1000RPM, jo raskere vifter jo mindre gevinst. Problemet ditt er at det sannsynligvis har kommet mikroskopiske luftbobler mellom kjøleren og prosessoren. Da er det bedre å fjerne all møkka, siden du får i det minste noe kontakt. Lenke til kommentar
meloh Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Ah ok takk for svar Jeg kunne egentlig ikke helt forstå hvordan en vifte fra eller til kunne utgjøre så mye forskjell. Da blir det å gå til innkjøp av ny kjølepasta, fjerne den gamle med isopropanol og ny vifte. Fungerer det ikke da så bruker jeg heller stock-vifta. Den fungerer fint til mitt bruk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå