Gå til innhold

Diskusjon.no kårer tidenes beste spill! Resultater i oppdatert førstepost!

Hvordan burde poeng telles?  

228 stemmer

1. 1. Når jeg skal telle poeng 1. Mars, hvordan synes du jeg burde telle?

• 1. plass får 10 poeng, 2. plass 9 poeng osv. (slik som nevnt i flørstepost)
    • Alle spill på listen får 1 poeng.
    • Annen måte, skriv hvordan du synes jeg burde telle poengene!

Anbefalte innlegg

Vil anbefale mest Gothic 2 Gold Edition (den har Night Of The Raven). Som sagt er også nr 3 et veldig bra spill men har svakere kampsystem og er litt mer klikkfest (nesten like ille som Skyrim). Det er mindre main-story enn i Gothic 2, som det gjerne blir med et enda åpnere spill som nærmer seg sandkasse som Skyrim. Men det er bedre dialoger og konsekvenser av valg enn i Skyrim, så slikt sett er det likevel et mer vellykket spill enn Skyrim i mine øyne. Men Gothic 2 Gold Edition har den perfekte balanse mellom åpenhet og noe linearitet i story (det er ikke på langt nær så lineært som The Witcher 2, men har litt strammere regi enn Gothic 3 og Skyrim).

Høres jo såpass bra at at jeg tror jeg går for begge to når jeg får råd.

Huff, jeg håper da ikke jeg prater om Risen og Gothic 2 i alle innlegg slik du sier. Men det er ikke til å stikke under en stol at jeg opplever disse spillene som alt for lite omtalt rundt omkring og har kanskje tatt det litt vel mye på alvor.

Synes bare det er hyggelig at du prater om Piranha-Bytes sine spill jeg. Det er jo takket være deg at jeg kjøpte Risen, og kommer til å kjøpe Risen 2 og Gothic 2 og 3. Sånt sett så har du jo oppnådd at flere har fått vite om disse fantastiske spillene :thumbup:

BBQ :green::eek::dribble::xmas::dremel:

Risen er et jævlig bra spill :nei:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyrim er ikke et bra spill. Det suger Bjørn Skagen!!!!!!

Det burde ikke vært på denne listen.

De som har stemt på Skyrim på denne listen må være tilbakestående!!!!!!!

Ok, takk for at du delte din mening, kan du reflektere litt på hvorfor du synes det suger?

Skyrim har for min del vært en utrolig spilleropplevelse, og endte derfor på en 6. plass på listen min. Prøvde Daggerfall, det syntes jeg var uutholdelig pga. forferdelig grafikk, for tro det eller ei, grafikk har mye å si for mange, inkludert meg selv.

Endret av N1ko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for at du delte din mening, kan du reflektere litt på hvorfor du synes det suger?

Skyrim har for min del vært en utrolig spilleropplevelse, og endte derfor på en 6. plass på listen min. Prøvde Daggerfall, det syntes jeg var uutholdelig pga. forferdelig grafikk, for tro det eller ei, grafikk har mye å si for mange, inkludert meg selv.

Neida, je bare tulle, jeg synes det er dårlig fordi gameplayet er uutholdelig kjedelig og dårlig utformet. Hele serien er oppskrytt og noe jeg trodde kom til å bli en nisje ble en kommersiell pengemaskin men neddummet gameplay som er tilpasset massene. Hele spillet er alt for lite avansert for en ekte hardcore-gamer, som har gamet siden begynnelsen av 80-tallet.

Endret av bard96
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen spilt Bjørn Skagen? Det er det jeg ville plassert som nr.4 på min liste over topp 10 spill gjennom tidene.

Her er en link til hvor du kan laste ned spillet:

Klikk her for å spille

Endret av bard96
Lenke til kommentar

Usaklig av bard96, ja, men jeg vil ikke si at grafikken har alt å si, det er viktig at spillet har et godt innhold, og gjerne gir litt utfordring. At grafikken i et spill er dårlig betyr jo ikke nødvendigvis at spillet er dårlig. Men da igjen vil jeg ikke si at et spill med dårlig grafikk er bra. =p

Å i forhold til Skyrim virker det som om alt handler om grafikk og utseende, og lite om innhold. Har spilt en del spill med "dårlig" grafikk, men de spillene er også blant mine favoritter.

Lenke til kommentar

Usaklig av bard96, ja, men jeg vil ikke si at grafikken har alt å si, det er viktig at spillet har et godt innhold, og gjerne gir litt utfordring. At grafikken i et spill er dårlig betyr jo ikke nødvendigvis at spillet er dårlig. Men da igjen vil jeg ikke si at et spill med dårlig grafikk er bra. =p

Å i forhold til Skyrim virker det som om alt handler om grafikk og utseende, og lite om innhold. Har spilt en del spill med "dårlig" grafikk, men de spillene er også blant mine favoritter.

Enig (untatt at jeg var usaklig) Det eneste litt positive med skyrim er grafikken.

Lenke til kommentar

Har noen spilt Bjørn Skagen? Det er det jeg ville plassert som nr.4 på min liste over topp 10 spill gjennom tidene.

Her er en link til hvor du kan laste ned spillet:

Klikk her for å spille

Har to spørsmål til deg:

1. Hvem er han Bjørn Skagen du snakker så mye om?

2. Kan du slutte å trolle denne diskusjonen?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg mener selvføgelig at grafikken ikke har alt å si, men at den er en faktor som bestemmer hvor bra et spill blir (for meg) på lik linje med gameplay og storyline.

Det virker som om det er en del som forventer at folk skal sitte å spille spill som er eldre enn 7-8 år osv, fordi de var så fantastisk gode da de kom ut.

Ta Half Life som et eksempel. Mange vil mene at orginalen er et bedre spill enn toeren, og dette er jeg fullstendig uenig i. HL1 var kanskje mere revolusjonerende og storslått når det kom ut i forhold til HL2, men det endrer ikke faktaene at HL2 har bedre grafikk, gameplay, storyline osv.

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

Hvilket vil du anbefale mest av Gothic 2 og 3? Stoler på din mening da det faktisk var et av dine innlegg her på forumet som fikk meg til å kjøpe Risen, i tillegg til at jeg ikke tror jeg har lest et eneste innlegg av deg som ikke har inneholdt snakk om Risen eller Gothic-spillene :)

Jeg vil tro alle som har spilt gjennom Gothic 2 og 3 vil anbefalle gothic 2. Jeg synes også gothic 2 er en av de beste spillene jeg noen gang har spilt. Men for ett moderne publikum er det IKKE uten problemer å sette seg ned med gothic 2. Mens gothic 3 fremdeles har en grafikk som kan kalles pen med dagens øyne, har Gothic 2 en svært gammeldags grafikk motor. Ikke bare det, men G2 har også en styring som kun skal styres med tastaturet. Animasjonene er stive. Men bortsett fra dette har G2 den kosligste lille rpg verdenen noen gang laget. Npc står ikke bare stille, men går rundt og snakker med andre, har jobber på dagtid, går hjem om kvelden og lager seg mat sammen med familien, går en tur på bar på kveltstid, går så hjem og sover sammen med kona. Ingen andre spill kommer i nærheten av slike npc rutiner, uansett hvor mye Skyrim skaperne skryter av hva de har fått til.

Gothic 3 er dårligere på ALLE punkt, med untag av: Grafikk, kontroller og "kanskje" musikk. G3 har fantastisk musikk, men her kommer smak og behag inn.

Mitt råd: Se noen youtube videoer av G2 før du kjøper det. Men du får kjøpt sambleboskser med alle 3 spillene.

Flere av mine venner hadde dilla på G2. Prøvde å få meg til å spille det. Jeg gikk i gang på det, med godt mot. Men syntes det var kjedelig, dårlig og lite engasjerende. Prøvde igjen en gang til noen mnd senere, med samme resultat. Men to år senere, satt jeg å så en kamerat som spilte det, sa til meg selv, hvorfor liker jeg ikke det her? det har jo alle elementer av ett spill jeg burde like. Ga det en siste sjangs, og denne gagen klaffet alt. En av tidenes beste spill! :D

Endret av GrinderX9
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener selvføgelig at grafikken ikke har alt å si, men at den er en faktor som bestemmer hvor bra et spill blir (for meg) på lik linje med gameplay og storyline.

Det virker som om det er en del som forventer at folk skal sitte å spille spill som er eldre enn 7-8 år osv, fordi de var så fantastisk gode da de kom ut.

Ta Half Life som et eksempel. Mange vil mene at orginalen er et bedre spill enn toeren, og dette er jeg fullstendig uenig i. HL1 var kanskje mere revolusjonerende og storslått når det kom ut i forhold til HL2, men det endrer ikke faktaene at HL2 har bedre grafikk, gameplay, storyline osv.

Poenget er ikke at man skal spille gamle spill fordi de var bra da de kom, men fordi de fremdeles er blant de beste. Gode eksempler på slike spill er Civ2 fra 1996 som fremdeles er et av tidenes beste strategispill, eller Super Metroid fra 1994 som er det beste metroidvania-spillet noensinne. Årsaken til at slike spill fremdeles er i toppen innenfor sine sjangre er dog at disse sjangrene ikke lengre er så populære, og det lages dermed ikke så mange spill i dag som kan konkurrere med dem. Innenfor en populær sjanger som fps, forholder det seg definitivt annerledes, og jeg er i all hovedsak enig med deg at moderne skytespill er bedre enn gamle. Dog er det noen unntak her også, ingen av dagens skytespill kan feks måle seg med Deus Ex til tross for mye bedre grafikk. Grunnen til det er ganske enkelt at Deus Ex har et ufattelig mye dypere og friere gameplay enn de fleste av dagens skytespill, samtidig som historien også holder et meget høyt nivå.

Med andre ord: Spill med dårligere grafikk er ikke automatisk bedre enn spill med god grafikk, men de kan være det, og i de tilfellene hvor de er det, så synes jeg enhver med en viss interesse for spill bør gi de en sjanse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil si at flere av de eldre spillene er bra, og er enda bra, men det ligger også mye følelser bak spillene. De underholdte den gang, og var kjempe bra, flere hadde enda god grafikk for den tiden. Man sier tilogmed at de enda er bra, men i realiteten tror jeg at elsk over gamle spill bare handler om følelser man hadde da man begynte å spille spillet. Spilte Heroes of Might and Magic 3 her om dagen, men gleden var kortvarig... :p

Tror fortsatt det er mulig å lage gode spill, som er bedre enn forgjengeren, det er bare opp til spillutviklerne/utgiverne å finne ut at alt ikke handler om "kule fete spill".

Lenke til kommentar

Tror fortsatt det er mulig å lage gode spill, som er bedre enn forgjengeren, det er bare opp til spillutviklerne/utgiverne å finne ut at alt ikke handler om "kule fete spill".

Selvfølgelig er det fult mulig, problemet er bare at det innen mange sjangre ikke gjøres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvde Daggerfall, det syntes jeg var uutholdelig pga. forferdelig grafikk, for tro det eller ei, grafikk har mye å si for mange, inkludert meg selv.

Daggerfall er gammelt og har dermed "gammeldags" grafikk, men dårlig vil jeg ikke si at den er. Da spillet kom ut ble iallefall jeg sjokkert over hvor bra det så ut i forhold til mye annet man kunne spille på den tiden. Jeg ser selvfølgelig poenget ditt med at lav oppløsning og grove teksturer kan gjøre vondt å se på med dagens øyne, men grafikken handler jo også mye om hvor godt ting har blitt designet innenfor de tekniske begrensningene som var til stede da spillet ble laget. Etter min mening er det altså forskjell på dårlig og utdatert grafikk. Men alt dette er vel egentlig semantikkflisespikking fra en som ser på Daggerfall med verdens største nostalgibriller...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mye sant som sies her. Man må gå i seg selv og skille mellom nostalgia og "dagsaktualitet." Ta Silent Hill for eksempel. SH2 kom høyt opp på lista her, og er blant mine favoritter. 3eren er også meget bra. Jeg elsker hele universet, mytologien, atmosfæren, symbolikken og designet. Derfor forsøkte jeg meg på Silent Hill 1 for lenge siden fordi jeg VISSTE at det var et meget bra spill i en av mine favorittserier. - Glem det!! Fikk vondt i øynene av den ekstremt lavoppløste grafikken og måtte bare gi opp. Snakk om nederlag, og jeg som er en av de første til å gå på barrikadene og forsvare gamle spills fortreffelighet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er erfaringsmessig lettare å godta grafikk frå "gamle dagar" om du var borti det aktuelle spelet i sin samtid, og så kjem tilbake til det mange år seinare. Har ingen problem med å spele Daggerfall, Morrowind, Arcanum, Fallout 1/2, og Infinity Engine-spel - sågar spel som ikkje har eit "tidlaust" visuelt uttrykk som Quake 1 kan eg framleis kose meg med, men eg sleit skikkeleg med å kome inn i Gothic 1 og 2 då eg prøvde dei for første gong. Gjekk seg til etter kvart, men eg kan sympatisere. Spel med eit "realistisk" tilsnitt er jo særleg utsette for dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Fallout 3 (XBOX360 & PC(G.E.C.K) - Bethesda, 2008)

2. The legend of Zelda - Ocarina of time (Nintendo 64, 1998 - Nintendo)

3. TES V: SKYRIM (XBOX & PC(G.E.C.K) - Bethesda, 2008)

4. Age of Empires II (Ensemble Studios, PC, 1999)

5. James Bond - Goldeneye (N64)

6. Diablo II (PC, 2002 BLIZZARD).

7. Call of duty Black ops (treyarch)

8.TloZ majoras mask N64, selv om det ikke var helt 100%

også orket jeg ikke mer..

Did you know: That legend of zelda along whit james bond needs bad graphic to sell? ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...