Gå til innhold

Diskusjon.no kårer tidenes beste spill! Resultater i oppdatert førstepost!

Hvordan burde poeng telles?  

228 stemmer

1. 1. Når jeg skal telle poeng 1. Mars, hvordan synes du jeg burde telle?

• 1. plass får 10 poeng, 2. plass 9 poeng osv. (slik som nevnt i flørstepost)
    • Alle spill på listen får 1 poeng.
    • Annen måte, skriv hvordan du synes jeg burde telle poengene!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt vel mye negativitet her inne nå, jeg går ut i fra at det er saken på gamer.no som har fått en del til å komme innom og si sin mening. At noen synes listen representerer en i overkant ung stemmeskare er fullstendig forståelig, slik vil det alltid være. Noen er eldre enn andre, og vokste opp med et marked som ble revolusjonert og dominert av helt andre fantastisk gode spill enn de som vokste opp på 90- og 2000-tallet. Men å skråsikkert legge dette frem som en iboende sannhet synes jeg vitner om en selvinnsikt som definitivt ikke får noen til å se særlig moden ut, uansett hvor mye Jumpman Jr. vedkommende spilte på Commodoren i ungdomstiden sin. Dersom noen vil ha en liste basert på andre kriterier enn denne er basert på så lag en slik liste, ikke kom her og syt. Har folk derimot reflekterte og velbegrunnede synspunkter å legge frem som kan bidra til diskusjon og gi nye perspektiver rundt denne listen så vær så god.

Og med det spiller jeg videre på Final Fantasy VI haha, den gamle grisen jeg er :D

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er litt vel mye negativitet her inne nå ...

Ser ikke så mye negativitet jeg.

Det var da noen "gode gamle" der, men listen er nok kun representativ for deltagerne av denne tråden, men hvor mange er egentlig det? Tviler på at det er et godt utsnitt av "befolkningen" på gamer.no Synes Gamer.no kunne markedsført avstemmingen bedre. Burde ligget som "featured" en stund. Jeg tror jeg snublet over dette via google. Burde nok vært litt flere deltagere for å få en balansert liste.

Utover det så sier jeg takk til N1ko! Godt gjennomført :)

Lenke til kommentar

Det er litt vel mye negativitet her inne nå, jeg går ut i fra at det er saken på gamer.no som har fått en del til å komme innom og si sin mening. At noen synes listen representerer en i overkant ung stemmeskare er fullstendig forståelig, slik vil det alltid være. Noen er eldre enn andre, og vokste opp med et marked som ble revolusjonert og dominert av helt andre fantastisk gode spill enn de som vokste opp på 90- og 2000-tallet. Men å skråsikkert legge dette frem som en iboende sannhet synes jeg vitner om en selvinnsikt som definitivt ikke får noen til å se særlig moden ut, uansett hvor mye Jumpman Jr. vedkommende spilte på Commodoren i ungdomstiden sin. Dersom noen vil ha en liste basert på andre kriterier enn denne er basert på så lag en slik liste, ikke kom her og syt. Har folk derimot reflekterte og velbegrunnede synspunkter å legge frem som kan bidra til diskusjon og gi nye perspektiver rundt denne listen så vær så god.

Og med det spiller jeg videre på Final Fantasy VI haha, den gamle grisen jeg er :D

Heh. Det står tidenes beste spill. Om storparten av velgerne ikke har spilt nyere enn 2000+ så blir det litt feil. Derav kritikken. Men den er ikke altfor negativ slik jeg ser det.

Mange eldre spill er opphavet til spillmediet slik det er i dag. Det er litt synd at disse velgerne ikke kjenner til disse og har kjennskap til innflytelsen til dem. Men det er ikke å dra under en stol at mange nye spill også er gode selvsagt.

Lenke til kommentar

Kloke ord!

Lenke til kommentar

Hvor er kjærligheten for bilspill?

Ja, det tenkte jeg også. Det er vel så vidt jeg husker bare fire bilspill som er representert; Need for Speed, Grand Turismo, Forza og GTR, sistnevnte tror jeg bare det var jeg som stemte på. En annen pussighet, er at det kun var jeg(tror jeg) som gav stemmer til typsiske simulatorspill, GTR Evolution og Virtual Pool 3.

Jeg synes også det er gledelig at Gothic 1-3 gjør det bra som de gjør, det er absolutt fortjent, da de er fantastiske spill. Desverre ser det ut som Risen allerede har gått litt i glemmeboka for de fleste.

Lenke til kommentar

Min liste ville vært (vet det er litt for sent).

1. Trackmania Nations Forever

2. Heroes 3

3. Rollercoaster tycoon

4. Call of duty 4

5. Uncharted 2

6. Starcraft 2

7. Age of empires 2

8. Trackmania 2

9. Grid

10. Uncharted 3

Lenke til kommentar

Jeg har nå tatt meg friheten og bryet med å sette opp en oversikt over hvilke franchises som har fått mest poeng. Neppe noen store overraskelser, men allikevel interessant og hvilke franchises som har satt dypest spor i folk. Tar forbehold om småfeil i sammeregningen, men tror det skal være ganske riktig.

1. Legend of Zelda 475 2. Super Mario 381 3. Half -Life 377 4. Elder Scrolls 265 5. Mass Effect 232 6. Final Fantasy 223 7. Metal Gear Solid 210 8. Battlefield 206 9. Heroes of Might & Magic 189 10. Grand Theft Auto 176 11. Age of Empires 171 12. Fallout 164 13. Diablo 158 14. Warcraft 156 15. Gothic 147 16. Portal 129 17. Baldur's Gate 121 18. Deus Ex 110 19. Starcraft 109 20. World of Warcraft 100 21. X-Com:UFO Defence 93 22. Red Dead Redemption 92 23. Golden Eye 64 88 24. Monkey Island 87 25. Civilization 83 26. Command & Conquer 80 26. Total War 80 28. Dragon Age 73 29. Uncharted 71 30. Resident Evil 63 31. Halo 62 31. Planescape:Torment 62 33. Call of Duty 61 34. Doom 61 35. Pokemon 60 36. Assassins Creed 57 37. Grim Fandango 56 38. Star Wars 55 39. Tetris 53 40. Bioshock 52 40. Silent Hill 52 42. Transport Tycoon 51 43. S.T.A.L.K.E.R: 48 44. Dungeon Keeper 47 45. Chrono Trigger 43 46. Donkey Kong Country 42 47. Thief II 37 48. Far Cry 35 49. Arcanum 34 50. Rayman 32

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ser det står mye positivt om Gothic-spillene her. Lurer på om noen kan forklare meg hvor like/ulike de er Risen, og om de kan anbefales til en som likte Risen kjempegodt.

Risen er likt Gothic 2 som type spill, og kampsystem er også ganske likt selv om de har hver sine styrker. Begge er uansett mye bedre enn Skyrim og The Witcher 2 for de som liker at egne ferdigheter betyr noe i tillegg til at karakteren selvfølgelig også blir bedre mht styrke, teknikk, våpen og rustning/skjold etc..

Gothic 2 har dypere historie og flere valgmuligheter og konsekvenser og byr på flere utfordringer utover i spillet hele veien. Med tilleggspakken Night Of The Raven er Gothic 2 helt overlegent absolutt alle andre spill IMHO. Risen fikk litt tynt med oppdrag utover i kapitlene og sluttbossen virket ikke å tilhøre spillet i det hele tatt. Slikt sett synes jeg Risen er en del svakere enn Gothic 2, men det er fortsatt et veldig bra spill og jeg hadde det vel på 4. plass på min liste etter Gothic-spillene.

Gothic 1 er det veldig lenge siden jeg har spilt, men det var også et veldig bra spill. Litt røffere i kantene enn Gothic 2 og Risen og har selvfølgelig temmelig utdatert grafikk.

Gothic 3 er blitt et veldig bra spill etter alle patcher er kommet, men var et mareritt for mange da det kom ut pga mye bugs og at datamaskin rett og slett krasjet og måtte startes på nytt. Det krevde også mye av maskinene, da det ikke var tilstrekkelig optimalisert. Skylden for dette hadde utgiver JoWood som ikke lot Piranha Bytes få tilstrekkelig tid til å fullføre spillet og presset med det frem en alt for tidlig utgivelse. Gothic 3 er enda åpnere enn Gothic 2 og Risen med de + og - det medfører. Tidenes vakreste spillmusikk må det vel kunne sies å ha i tillegg. Det pågår for tiden utvikling av en utvidelse til Gothic 3 av entusiastiske spillere, som skal kunne by på masse nye quests og ytterligere forbedringer av spillet. Når dette blir ferdig vet jeg ikke. Spillet er uansett uproblematisk nå og er av de beste RPGs som er laget.

Gothic 4 bør du holde deg langt unna. Det er latterlig dårlig og er laget av andre enn Piranha Bytes, og har intet med Gothic-serien å gjøre annet enn i navnet.

Lenke til kommentar

Hvilket vil du anbefale mest av Gothic 2 og 3? Stoler på din mening da det faktisk var et av dine innlegg her på forumet som fikk meg til å kjøpe Risen, i tillegg til at jeg ikke tror jeg har lest et eneste innlegg av deg som ikke har inneholdt snakk om Risen eller Gothic-spillene :)

Endret av tnu001
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min liste ville vært (vet det er litt for sent).

1. Trackmania Nations Forever

2. Heroes 3

3. Rollercoaster tycoon

4. Call of duty 4

5. Uncharted 2

6. Starcraft 2

7. Age of empires 2

8. Trackmania 2

9. Grid

10. Uncharted 3

Lurer fryktelig på hva som gjør at du rangerer TMN/TM2 foran TMU? TMU har akkurat det samme gameplayet som nations,+ 6 miljøer til.

Lenke til kommentar

Vel, det blir litt som å si at en samling av alle civilization spillene er bedre enn civilization 4, siden du får med alle versjonene.

Av alle TMU miljøene, som inkluderte de 3 originale, de 3 oppfølgerene i Island pakka + en forbedret versjon av gratisspillet TMN, som senere ble oppgradert til TMNF, er det TMNF jeg desidert har spillt mest, uten å kjøpe TMU pakka før lenge senere. Derfor velger jeg å si at TMNF står som et spill i seg selv, og rangerer dette høyest av alle miljøene i TM serien.

Lenke til kommentar

Hvilket vil du anbefale mest av Gothic 2 og 3? Stoler på din mening da det faktisk var et av dine innlegg her på forumet som fikk meg til å kjøpe Risen, i tillegg til at jeg ikke tror jeg har lest et eneste innlegg av deg som ikke har inneholdt snakk om Risen eller Gothic-spillene :)

Vil anbefale mest Gothic 2 Gold Edition (den har Night Of The Raven). Som sagt er også nr 3 et veldig bra spill men har svakere kampsystem og er litt mer klikkfest (nesten like ille som Skyrim). Det er mindre main-story enn i Gothic 2, som det gjerne blir med et enda åpnere spill som nærmer seg sandkasse som Skyrim. Men det er bedre dialoger og konsekvenser av valg enn i Skyrim, så slikt sett er det likevel et mer vellykket spill enn Skyrim i mine øyne. Men Gothic 2 Gold Edition har den perfekte balanse mellom åpenhet og noe linearitet i story (det er ikke på langt nær så lineært som The Witcher 2, men har litt strammere regi enn Gothic 3 og Skyrim).

Huff, jeg håper da ikke jeg prater om Risen og Gothic 2 i alle innlegg slik du sier. Men det er ikke til å stikke under en stol at jeg opplever disse spillene som alt for lite omtalt rundt omkring og har kanskje tatt det litt vel mye på alvor. Har spilt nesten alt som er av RPGs fra midten av 90-tallet og fremover, da det helt klart er min favoritt-sjanger. Jeg hadde bredere smak tidligere, men FPS, plattform og sportsspill har jeg gått lei av rett og slett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vil anbefale mest Gothic 2 Gold Edition (den har Night Of The Raven). Som sagt er også nr 3 et veldig bra spill men har svakere kampsystem og er litt mer klikkfest (nesten like ille som Skyrim). Det er mindre main-story enn i Gothic 2, som det gjerne blir med et enda åpnere spill som nærmer seg sandkasse som Skyrim. Men det er bedre dialoger og konsekvenser av valg enn i Skyrim, så slikt sett er det likevel et mer vellykket spill enn Skyrim i mine øyne. Men Gothic 2 Gold Edition har den perfekte balanse mellom åpenhet og noe linearitet i story (det er ikke på langt nær så lineært som The Witcher 2, men har litt strammere regi enn Gothic 3 og Skyrim).

Amen.

Lenke til kommentar

Høres jo såpass bra at at jeg tror jeg går for begge to når jeg får råd.

Huff, jeg håper da ikke jeg prater om Risen og Gothic 2 i alle innlegg slik du sier. Men det er ikke til å stikke under en stol at jeg opplever disse spillene som alt for lite omtalt rundt omkring og har kanskje tatt det litt vel mye på alvor.

Synes bare det er hyggelig at du prater om Piranha-Bytes sine spill jeg. Det er jo takket være deg at jeg kjøpte Risen, og kommer til å kjøpe Risen 2 og Gothic 2 og 3. Sånt sett så har du jo oppnådd at flere har fått vite om disse fantastiske spillene :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig sterk topp 10. Liker alle spillene veldig godt. Unntaket er nok Half Life 2 og Mass Effect, gode spill men de er alt for høyt oppe.

Edit: og Skyrim. Herregud, la ikke merke til det engang. Overhypet middelmådig RPG med mye kult, men mange feil.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...