Gå til innhold

Diskusjon.no kårer tidenes beste spill! Resultater i oppdatert førstepost!

Hvordan burde poeng telles?  

228 stemmer

1. 1. Når jeg skal telle poeng 1. Mars, hvordan synes du jeg burde telle?

• 1. plass får 10 poeng, 2. plass 9 poeng osv. (slik som nevnt i flørstepost)
    • Alle spill på listen får 1 poeng.
    • Annen måte, skriv hvordan du synes jeg burde telle poengene!

Anbefalte innlegg

11. Mass Effect 2 - BioWare, 2010 - 109 poeng.

12. Baldur's Gate II - BioWare, 2000 - 104 poeng.

13. Gothic 2 - Piranha Bytes, 2002 - 103 poeng.

14. World of Warcraft - Blizzard Entertainment, 2004 - 100 poeng.

15. Deus Ex - Ion Storm Inc, 2000 - 97 poeng.

16. Fallout 3 - Bethesda Game Studios, 2008 - 96 poeng.

17. Battlefield 2:Bad Company - EA DICE, 2010 - 94 poeng.

18. X-Com:UFO Defence - MicroProse Software, 1994 - 93 poeng.

19. Red Dead Redemption - Rockstar, 2010 - 92 poeng.

20. Golden Eye 64 - Rare, 1997 - 87 poeng.PS3.

Fin liste, men for all del ikke bland "Battlefield 2" og "Battlefield Bad Company". Det er en skam! :)

Førstnevnte ble et mesterverk, Bad Company ble ikke fullt så vellykket.

Lurer på hvordan listen hadde sett ut om man hadde vektlagt rangeringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vinnerspillet har jeg faktisk aldri hørt om, og jeg regner meg som en hardcore gamer. :green: Jeg kan nok skylde på at jeg aldri i mitt liv har rørt et konsollspill, så da er det jo enkelte spill man går glipp av, og for meg er vel det like greit.

Nå som vi vet hvilket spill som (forutsigbart nok) vant, så må jeg virkelig spørre deg - har du aldri hørt om Ocarina of Time?

Jeg har hørt om Legend of Zelda, og trodde det var omtrent 1 dusin foskjellige spill til alle mulige konsoller. Ocarina of Time var som sagt helt ukjent, har aldri vært i nærheten av en konsoll, og jeg har aldri lest noe særlig om konsollspill heller. Da jeg begynte å spille på begynnelsen av 90-tallet, gjorde jeg en dyptgående vurdering av samtlige konsoller på markedet, for å finne ut hvilken jeg skulle velge. Valget falt helt soleklart på PC, selv om den kostet over dobbelt så mye som alle de andre konsollene tilsammen. Har aldri angra på det valget, selv ikke etter 7-8 PCer til en samlet pris på nærmere 150.000,-. Min tid er også begrenset, kommer aldri til å rekke å fullføre alle de spilla jeg vil uansett, så jeg forblir nok på PC resten av livet, og så framt ikke Zelda blir utgitt i en superpolert og "voksen" utgave, så er nok det en serie jeg aldri kommer til å spille.

Endret av Puzzlefuzz
Lenke til kommentar

Jeg har hørt om Legend of Zelda, og trodde det var omtrent 1 dusin foskjellige spill til alle mulige konsoller. Ocarina of Time var som sagt helt ukjent, har aldri vært i nærheten av en konsoll, og jeg har aldri lest noe særlig om konsollspill heller. Da jeg begynte å spille på begynnelsen av 90-tallet, gjorde jeg en dyptgående vurdering av samtlige konsoller på markedet, for å finne ut hvilken jeg skulle velge. Valget falt helt soleklart på PC, selv om den kostet over dobbelt så mye som alle de andre konsollene tilsammen. Har aldri angra på det valget, selv ikke etter 7-8 PCer til en samlet pris på nærmere 150.000,-. Min tid er også begrenset, kommer aldri til å rekke å fullføre alle de spilla jeg vil uansett, så jeg forblir nok på PC resten av livet, og så framt ikke Zelda blir utgitt i en superpolert og "voksen" utgave, så er nok det en serie jeg aldri kommer til å spille.

Bra du har hørt om Zelda ihvertfall :) Er selvsagt en ærlig sak å ikke ha spilt dette (eller andre spill i serien), som du sier så er det ingen av oss som har tid til å spille alt. Jeg var bare overrasket over at du ikke engang hadde hørt om denne spesifikke episoden i serien, da den pleier å gjøre det skarpt i slike konkurranser som dette (ligger vel på topp 10 sammen med et annet Zelda-spill på den IGN-listen feks).

Ellers vil jeg faktisk si at Zelda allerede eksisterer i en "voksen" utgave - ihvertfall i en bestemt forståelse av dette begrepet. Mange skriver om "voksen" som et spill som inneholder masse vold, blod, sex og lignende slik som God of War og lignende, og her har du åpenbart rett i at Zelda ikke er "voksen" (eller pubertal som jeg ville sagt). Nå vet jeg ikke om det var denne måten for "voksen" du mente, men en annen måte å forstå begrepet på er ihvertfall at "voksne" spill er spill som enten utfordrer en intellektuelt gjennom historiefortelling eller gameplay. Førstenevnte tilfellet vil da som innen litteratur og film typisk kunne være spill som presenterer en historie som får en til å reflektere og stille spørsmål ved etablerte sannheter, og et eksempel på et slikt spill kan kanskje være Metal Gear Solid 2 eller Deus Ex. Andrenevnte tilfellet vil derimot kunne være spill som med et komplekst, puzzle-basert gameplay gir deg intellektuell tilfredstillelse av å løse. Eksempler på det kan være alt fra tradisjonelle pek-og klikkadventurespill som Monkey Island, til ting som Portal og Braid.

Her er det altså tre ulike måter å forstå hva som inngår i et "voksent" spill:

1) Voksen som et spill som benytter seg av symboler og tematikk som er populært blant ungdom

2) Voksen som et spill som forteller en komplekst, voksen historie

3) Voksen som et spill som presenterer et mer komplekst gameplay som utfordrer ens intellekt.

Ingen vil nok noen gang påstå at Nintendo lager spill i de to første kategoriene, men om du forstår "voksen" som spill innenfor den tredje kategorien, og foretrekker spill som utfordrer ditt intellekt fremfor dine reflekser og hånd til øye-koordinasjon, så er faktisk Zelda-spillene et utmerket eksempel på et slikt spill. Der dreier dungeons seg ikke om å gå inn å drepe alle fiendene slik at du kan levle opp akkurat nok til å ta bossen, men om å løse en serie med puzzles for å avansere fra rom til rom.

Kort sagt, det er ikke åpenbart at Zelda ikke allerede har eksistert i en "voksen" utgave siden ihvertfall den tredje versjonen fra 1991 (A Link to the Past).

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Bra jobba med opptelling av stemmene!

Lista ble vel slik man kunne forvente når det er flertallet som bestemmer. De kjente topper naturligvis.

Litt overrasket over at Ocarina of Time er så populært (spesielt når "A Link To The Past" er så overlegent på alle måter), men virker som mange var unge under N64-perioden, siden det elendige Mario 64 også kommer høyt oppe.

Litt morsomt at man kan nesten tydelig se at mesteparten av Gamers lesere enten var unge på slutten av 90-tallet eller er unge nå. :p

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Bra jobba med opptelling av stemmene!

Lista ble vel slik man kunne forvente når det er flertallet som bestemmer. De kjente topper naturligvis.

Litt overrasket over at Ocarina of Time er så populært, men virker som mange var unge under N64-perioden, siden det elendige Mario 64 også kommer høyt oppe.

Litt morsomt at man kan nesten tydelig se at mesteparten av Gamers lesere enten var unge på slutten av 90-tallet eller er unge nå. :p

Du vet at ikke alt som ikke appellerer til deg personlig ikke er nødt til å være elendig sant?

Forøvrig er jeg dog enig med deg i det du skriver om alder, og en ser det samme når det gjelder plattformdominans, som vel også sier noe om forumets brukere.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Du vet at ikke alt som ikke appellerer til deg personlig ikke er nødt til å være elendig sant?

Selvsagt vet jeg det, er flere spill jeg ser kvaliteter i som jeg ikke personlig liker. Elendig var litt sterkt sagt angående Mario 64, men i forhold til en del andre Mario-spill er det dessverre det.

Lenke til kommentar

Selvsagt vet jeg det, er flere spill jeg ser kvaliteter i som jeg ikke personlig liker. Elendig var litt sterkt sagt angående Mario 64, men i forhold til en del andre Mario-spill er det dessverre det.

Mario 64 er langt fra mitt personlige favorittspill, og jeg synes både de 3D-spillene som har fulgt det (spesielt det første Galaxy) og de fleste 2D-spillene er bedre, men det er likevel vanskelig å argumentere mot hvor revolusjonerende og frisk det spillet var da det kom ut i 1996. Om det fortjener å ligge så høyt på listen her er dog et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar

men det er likevel vanskelig å argumentere mot hvor revolusjonerende og frisk det spillet var da det kom ut i 1996.

Tja.... hva var det egentlig om var revolusjonerende med det? 3D var ikke nytt akkurat, "Første 3D platformer som funka på et vis" er vel det mest revolusjonerende med det. :p

Friskt? Mulig om man følte at 2D holdt platform-sjangeren tilbake. For min del føltes det ut som et steg tilbake med kjemping mot kamera og kontroller, samt et stort grafisk tilbakeskritt. Virka mer som spillet mest ville bort fra platform-sjangeren, men der fantes det spill som hadde gjort tilsvarende, eller mer sofistikerte ting på bedre måter lenge før.

Lenke til kommentar

Synes denne listen til N1ko /Gamer er mye bedre enn IGN sin.

Fikk lyst til å sjekke ut rangering hvis vi teller kun topp-plassering blant de 15 høyest rangerte, dvs telte opp hvor mange 10poengere hver av de 15 høyest rangerte fikk. Da ble listen slik:

1. Zelda, Ocarina Of Time, 14 stk. 10 poeng

2. Gothic 2, 8 stk. 10 poeng

3. Deus Ex, 5 stk. 10 poeng

Half Life, 5 stk. 10 poeng

4. Diablo 2, 3 stk. 10 poeng

Warcraft 3, 3 stk. 10 poeng

Baldurs gate 2, 3 stk. 10 poeng

5. Heroes 3, 2 stk. 10 poeng

Mass Effect, 2 stk. 10 poeng

Mass Effect 2, 2 stk. 10 poeng

World Of Warcraft, 2 stk. 10 poeng

6. Half Life 2, 1 stk. 10 poeng

Super Mario 64, 1 stk. 10 poeng

7. Age Of Empires 2, 0 stk. 10 poeng

Elder Scr. V Skyrim, 0 stk. 10 poeng

Ganske interessant forskjell vi ser her, og den er kanskje mer "korrekt" i forhold til hvor mange som har spilt de enkelte spill.

Edit: Hadde uteglemt Half Life 2, som er plassert inn på delt 6.plass. For øvrig kunne listen blitt enda mer annerledes om det var tatt med enda flere spill enn de 15 øverste, men så langt orket jeg ikke sjekke.

Endret av casemodd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er vel typisk å få masse kjente pc spill på toppen, ikke noe for meg. Spilte litt Doom og småtteri i sin tid bare, så har ikke så stort forhold til alt det andre som blir nevnt hele tida. Har testet det i ettertid, men har ikke falt i smak, og kan bare sette et ? ved hvorfor flere av dem er så populære :p

Vært en konsoll gutt for det meste, som jeg har hinta innom, og ville plukket ut spill fra Snes,n64 og ps2 tenker jeg :)

Godt å se et Zelda spill blir satt pris på iallefall, fordi om jeg kanskje ville rangert A link to the past foran OOT, dog ikke 100% sikker, begge er 10/10 i mine øyne, vanskelig å måtte velge.

Lenke til kommentar

Med "voksent" mener jeg omtrent det samme som man mener når man snakker om et voksent publikum på kino, jeg snakker ikke spesifikt om sex. Når det gjelder dataspill mener jeg dette ofte gjenspeiler seg i graden av realisme på grafikk samtidig som innholdet ofte er tilpasset et voksent publikum. Baldur's Gate, Planescape:Torment, Fallout 1-2 og Tex Murphy-serien er gode eksempler på gamle spill som jeg mener har en apell til et voksent publikum. Når det gjelder nye spill kan jeg nevne spill som GTA 4, L.A. Noir, S.T.A.L.K.E.R., Fallout 3, Mass Effect, Mafia-serien, Skyrim, Dragon Age:Origin og mange andre som har en høyt utviklet grafikk, og er komplekse rent spillteknisk og innholdsmessig.

Samlekortspillet Magic:The Gathering - Online, er også noe jeg anser treffer et voksent publikum. Vil tro gjennomsnittsalderen på spillerne her er langt ove 30 år. Samme med enkelte sportsspill, Virtual Pool, som jeg nevnte i min rangering, diverse golfsimulatorer, visse racing-simulatorer, og generelt sportsspill som ligger nært opptil virkeligheten, disse har jeg opplevd at i stor grad appelerer til et voksent publikum. Dette ser jeg veldig tydelig når man kjører racing online, i de seriøse miljøene er det svært få medlemmer som er yngre enn 20 år.

Tror dette skulle tydeliggjøre hva jeg nå mener med spill for "voksne", og det finnes selvfølgelig masser av oppegående ungdommer som spiller spill for voksne, dette er nok gjerne de samme vi finner sittende å lese Kafka eller Hamsun når de er 15-16 år gamle.

Når det gjelder min egen alder, så kan jeg fortelle at jeg var gammel nok til å kunne vært bestefar når jeg kjøpte min første spillkonsoll(PC) på 90-tallet, så dettte er ingen noob, selv om jeg ikke har prøvd Zelda. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder min egen alder, så kan jeg fortelle at jeg var gammel nok til å kunne vært bestefar når jeg kjøpte min første spillkonsoll(PC) på 90-tallet, så dettte er ingen noob, selv om jeg ikke har prøvd Zelda. :)

Da er det i alle fall én her som er eldre enn meg. Jeg er 1970-modell.

På den annen side fikk jeg min først konsoll med ei "Pong" aktig tennis-spill 20 år før du fikk din første konsoll, så i mine øyne er du fortsatt en über- n00b.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Godt det er flere gamlinger som spiller. Skjønner godt at man kan klare seg kun med pc. Selv spiller jeg på flere generasjoner Nintendo og Xbox (og pc selvfølgelig) - men har hittil klart meg fint uten Playstation - det har aldri vært spill som har fristet nok.

Men for eksempel Zelda og Halo har vært uimotståelige.

Jeg er født tidlig på 60 tallet og har Zelda som favoritt-spill-serie :D

Lenke til kommentar

Ikkje så overraska over at OoT er på førsteplass. Heilag ku #1 for alle som vaks opp på nitti- og 2000-talet. :p

Har det sånn sjølv òg, så eg skal vel ikkje snakke. Synest uansett dette er ein betre liste enn mange eg har sett frå "profesjonelle" stader. Nokre statistiske anomalier tror eg likevel det er - det ganske vanleg at veldig nye, jamnt over populære spel er overrepresenterte når "lekfolk" får bestemme. Spel som til dømes Battlefield 3 er for all del kompetente nok, men representerer ikkje kvantespranget som Battlefield 2 gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...