Varden33 Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Ok klokka er 5 om natten/morgen, jeg har sittet foran pcen siden 11 tiden og lest tester og sammenlignet og sett på så mange kameraer at jeg blir gal og jeg husker knapt navnene på noen av dem lengre(så mange like navn!). Så jeg tenkte jeg likegodt kunne spørre dere på forumet her om hjelp. Så, OK. Jeg er sånn middels interresert i fotografi og interresen kommer ikke med det første til å bli noe mindre. Derfor er jeg er interresert i noe mer enn bare point-and-click kameraer. Jeg har noen kriterier som jeg helst vil ha med: - Den første og viktigste er budsjettet på maks 4-5.5 tusen kroner (inkludert optikk + ekstrautstyr) - Kameraet kan ikke være for stort siden jeg blir å ta mye naturbilder (vidvinkel?) og ta det med på tur (max ca. 400g) - Skal helst ha litt instillnger og ha utskiftbar optikk - Og skal helst være solid nok til at det ikke blir ødelagt ved å stirre på det. Så kompakt kamera er vel kansje mest sannsynlig da? Endret 29. desember 2011 av Varden33 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Alternativ 1: Sony NEX-5N Mener å ha sett dette på Japen Photo til 2990,- MED 18-55mm objektiv. Fåes også med 16mm. vidvinkel. Alternativ 2: Canon EOS 550D m/EF-S 18-135mm IS (sprenger budsjettet med 495,-) Koster 4990,- med 18-55mm IS II Hvis fotointeressen din øker så vil jeg annbefale deg speilrefleks. Annbefaler derfor enten Canon eller Nikon, da du har mest utvalg av optikk og ekstrautstyr. Men vurderer selv Sony NEX-5N som kamera nr. 2. Føler dog at dette kameraet ikke er så mye å "vokse med". Begrenset utvalg på optikk og ergonomi etc. er ikke på høyde med speilrefleks. Sef. grunnet den kompakte størrelsen. Endret 29. desember 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Hvis det skal være lite og lett, så ville jeg helt klart kikket på speilløse systemkameraer. Sony NEX (spesielt NEX-5n) har en fantastisk sensor, men har heller rompe utvalg i optikk. Samsung NX er også bra, men har heller ikke så mye å velge i i glass. Hvis du skal bruke systemet som "hovedkamera" ville jeg kikket på micro four thirds - Olympus eller Panasonic - her har du best utvalg i optikk. Lenke til kommentar
Varden33 Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Ja skal bruke kameraet som hovedkamera da budsjette er relativt stivt siden jeg er 18. ja jeg har sett på en del på pansonic, spesielt G10, men la merke til at den bare finnes på japan photo, er dette noe problem? var også en del andre kameraer som også bare finnes hos en butikk og ofte fra utlandet. G3 synes jeg hadde litt lite batteritid, kan jo ta med ekstra, men føler dette blir bare dyrere og mer komplisert. Og sist før jeg må springe til byen for å se på flere kameraer og objektiver, hva er forskjell på nex-5 og nex-5n? og ja takk for raskt og gode svar. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Ja skal bruke kameraet som hovedkamera da budsjette er relativt stivt siden jeg er 18. ja jeg har sett på en del på pansonic, spesielt G10, men la merke til at den bare finnes på japan photo, er dette noe problem? var også en del andre kameraer som også bare finnes hos en butikk og ofte fra utlandet. G3 synes jeg hadde litt lite batteritid, kan jo ta med ekstra, men føler dette blir bare dyrere og mer komplisert. Og sist før jeg må springe til byen for å se på flere kameraer og objektiver, hva er forskjell på nex-5 og nex-5n? og ja takk for raskt og gode svar. NEX-5N er en nyere modell og har en stålkonstruksjon rundt kameraet. Den gamle hadde vist plast. Er vist så vidt jeg har fått med meg den eneste forskjellen... Men jeg kan jo ha blingset. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 NEX-5n har bedre sensor, touch-skjerm, mulighet for dyr elektronisk søker og noen andre småforskjeller. Les mer her: http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) NEX-5N har også en bedre sensor. Noe synes er viktigere enn om de jhar brukt plast eller metall i kontsuksjonen. Panasonic G10 er en gammel modell som egentlig har gått ut. Den har samme sensor som GF1/GF2/G1 (og G2, tror jeg). Søkeren er litt kjip da den har liten oppløsning. Japan Photo er lurt sted å handle; det er aldri lurt å handle foto på Lefdal/Elkjøp/Expert hvis du ikke vet hva du skal ha, og ser atr elektrokjedene har gode tilbud på det. Men istedet for G10, så vil jeg anbefale Panasonic G3; som Japan Photo har på salg til 3999,-. Bedre sensor, bedre søker, bedre AF, bedre video. Alt er bedre enn på G10. Det eneste ekstra du trenger i første omgang, er et minnekort. Abefaler SanDisk 8GB. Endret 29. desember 2011 av tomsi42 1 Lenke til kommentar
Varden33 Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Men istedet for G10, så vil jeg anbefale Panasonic G3; som Japan Photo har på salg til 3999,-. Bedre sensor, bedre søker, bedre AF, bedre video. Alt er bedre enn på G10. Det eneste ekstra du trenger i første omgang, er et minnekort. Abefaler SanDisk 8GB. Ok så G10 er ikke det beste kamerat hvis jeg forstår rett, men jeg liker ikke batteritiden på G3 som nevnt tidligere, under 300 hvis jeg husker rett. Jeg tror jeg sitter igjen med 5 kameraer, Samsung NX100, NX10 og 11, og Sony NEX-5n EDIT* tar med Fujifilm X10 også siden den ser helt awesome ut på den testen... (kansje G3 med ekstra batteri?) Noen tanker om disse kameraene eller andre kameraer som kan kansje være med, Olympus kanskje? Endret 29. desember 2011 av Varden33 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) +1 (Tomsi42) Når man kjøper systemkamera, kjøper man system mer enn kamera. Panasonic / Olympus micro Four Thirds har allerede et godt utbygd system. Samsung begynner også å få et rimelig ok system. Om TS ønsker et godt kompaktkamera, er det særlig verd å se på Fuji X10 og Olympus ZX1. Endret 29. desember 2011 av world wide weird Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Batterilevetiden tar ikke jeg så tungt - det er "bare" å kjøpe noen ekstra batterier. Ulempen er at Panasonic sine er grisedyre - særlig i fotobutikker. Lenke til kommentar
Varden33 Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Ok så, samsung fant jeg bare et objektiv til, så de droppet jeg, står i hovedsak nå mellom Sony Nex-5n og Panasonic G3, så langt dere ikke har flere gode ideer? Lurer spesielt på om noen av dem er mer egnet for å ta naturbilder eller å ta med på tur, sånn bortsett fra vekt og størrelse... Dere er forresten fantastisk og har kommet med glimrende tilbakemeldinger som har hjulpet mye... Endret 29. desember 2011 av Varden33 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Ok så, samsung fant jeg bare et objektiv til, så de droppet jeg Samsung har for tiden 11 objektiver, og flere blir utviklet hele tiden, mener og høre at Samsung minimum skal lansere 2 objektiver i året. Sony nex har 3 objektiver ifølge prisguiden, om det stemmer er jeg ikke den rette og uttale meg om Endret 29. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Varden33 Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Ok så, samsung fant jeg bare et objektiv til, så de droppet jeg Samsung har for tiden 11 objektiver, og flere blir utviklet hele tiden, mener og høre at Samsung minimum skal lansere 2 objektiver i året. Sony nex har 3 objektiver ifølge prisguiden, om det stemmer er jeg ikke den rette og uttale meg om Hm kan godt være, brukte ikke prisguiden, men søkte bare rundt på de største norske nettbutikkene, http://www.japanphoto.no/objektiver/nex-fatning/ fant jeg noe, er litt noob så kan godt være noe annet ikke vet jeg... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Alle kamerane er mer eller mindre like gode; så det blir litt hipp som happ, hva du kjøper. Hm kan godt være, brukte ikke prisguiden, men søkte bare rundt på de største norske nettbutikkene, http://www.japanphoto.no/objektiver/nex-fatning/ fant jeg noe, er litt noob så kan godt være noe annet ikke vet jeg... De største nettbutikkene på foto, elektrokjedene, eller steder som Komplett, NetShop osv? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Hm kan godt være, brukte ikke prisguiden, men søkte bare rundt på de største norske nettbutikkene, http://www.japanphot...er/nex-fatning/ fant jeg noe, er litt noob så kan godt være noe annet ikke vet jeg... Se der ja, 7 objektiver, 2 adapter for og kunne bruke alpha-objektiver samt en fisheye-forsatslinse for 16mm Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Følgende objektiver eksisterer for Sony NEX: 18-55/3.3-5.6 OSS 55-210/3.5-6.3 OSS 18-200/3.5-6.3 OSS 16/2.8 * 24/1.8 Zeiss 30/3.5 macro 50/1.8 OSS ** * adaptere er tilgjengelig for fisheye og ultra-vidvinkel konvertering ** forsinket grunnet flom i Thailand, antakeligvis tilgjengelig i februar Tamron har også kommet med en 18-200/3.5-6.3 OSS. Så helt bart er det ikke, og det er en del spennende på planen. Og med budsjettet til trådstarter blir neppe objektivparken et hinder det første året. Om budsjettet går opp til 5500 blir det vanskelig å få plass til ekstra objektiver: for landskap kan vidvinkelzoomer være interessante, men Panasonic sin koster 9000+, mens Olympus sin ligger på 4500+. Jeg ville derfor sett på hvilke objektiver du er ute etter, og hvilke som er tilgjengelige innenfor budsjettet. Om det står mellom G3 og Nex-5N så ville jeg valgt ut i fra hvilket kamera du er mest komfortabel med, ettersom de har ganske forskjellig utforming. Kort fortalt følger G3 en tradisjonell speilrefleks-utforming, dog krympet, mens 5N er mer miniatyrisert, og innbyr til bruk på en litt annen måte (via den vippbare skjermen). Det er også en del størrelsesforskjeller mellom kameraene, og noe ulik funksjonalitet. Sonyen har også en større og bedre sensor. http://j.mp/suh9bX (Kit-objektivene er så godt som identiske i størrelse, hvorav Panasonic-objektivet er en hårsbredd lengre men en tanke lettere). Begge kameraene vil gjøre en god jobb for naturbilder. Sony har dog innebygget HDR og Panorama-funksjon, begge fungerer godt men purister er gjerne litt skeptiske (HDR og panorama har tradisjonelt blitt foretatt senere på en PC, noe som krever mer jobbing men gir bedre kontroll over resultatet). Og om du skulle få råd til det finnes det gode men dyre vidvinkelzoomer til m43, ofte nyttig for landskap. Begge systemer gir deg mer enn nok plass å vokse på både artistisk og fototeknisk, spesielt om det er landskap du er interessert i. 1 Lenke til kommentar
Varden33 Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Takk for all hjelpen, skal prøve dem litt når jeg kommer hjem på butikk, se hvordan de er, og se ann økonomien før jeg kjøper, men dere er bare best, takk for all hjelpen... tror jeg skal begynne å bruker forumet her hver gang jeg lurer på noe Endret 29. desember 2011 av Varden33 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå