mannyboi Skrevet 1. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2012 Mange interessante perspektiv som legges fram her, takker for det! Jeg heller nå mer over mot 7D, grunnet det mange nevner; det er et ganske anvendelig kamera, og har flere sterke punkter i forhold til mitt bruk enn hva 5DII kan by på. Det som skremmer meg litt vekk fra 5DII er denne autofokusproblematikken. Ikke bare vil jeg ha en autofokus som kan holde følge med actionfylte motiver, men jeg vil også ha en autofokus jeg kan stole på når skumringen kommer. Om jeg går for 7D slipper jeg også å bytte ut min 10-20mm med en tja, en 17-40mm som da hadde blitt alternativet mitt på FF. Det som derimot trekker meg mot 5DII er fullformat, spesielt mtp. at mitt faste objektiv er EF 24-70L, og jeg har en fornemmelse om, som olegunnaro sier, at dette objektivet ikke skinner ordentlig før det sitter på et fullformatskamera. Dette er noe jeg har hørt flere ganger, og som jeg har tenkt over under bruk. Dette objektivet er min øyesten, så å bytte ut det med et mer 1.6x-crop-beregnet objektiv er ikke tema. På en annen side så er jeg stort sett fornøyd med det når et er paret med mitt 40D, til tross for at jeg som nevnt kunne tenke meg mer vidvinkel. Derfor vurderte jeg 1DIII, da dette vil gi meg litt mer vidvinkel som jeg ønsker, overgangen fra største vidvinkel på drøye 38mm på 40D til 24mm på 5DII kan fort bli overvelmende, i tillegg til at jeg mister mye tele. Jeg har jo tenkt på å kanskje bytte det til 24-105 f/4L, og da beholder jeg jo mye av telen, men så er det et mye tregere objektiv også. Når det kommer til om det er smart å kjøpe nå eller ikke, så er det vel åpenbart at det klokeste er nok å vente litt til. Jeg tror derimot at man vil se et 5D III lenge før man ser en evt. 7D II. 1D X er jo drømmen, men det er langt utenfor min budsjettrekkevidde. Som nevnt tidligere så er nok den mest fullkomne løsningen for mitt vedkommende å ha både 5DII og 7D, men igjen, det er ikke en løsning som er mulig for meg å finansiere, med mindre viking-lotto tikker inn på onsdag. Som Mixy nevner er det jo et ganske så spennende Canon-år vi går inn i, og mulig at det ihvertfall kan være lurt å vente til CES og Photokina er over før jeg gjør en endelig beslutning. Takker igjen for alle de interessante innleggene som er kommet frem her! Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 5Ds AF er slettes ikke like sofistikert som 7D og 1D III, men det er bare tull at den er ubrukelig til action og i skumringslys. Det er helt legitimt å mene at man trenger mer enn ett skikkelig fokuspunkt - men hvis det ene er nok, fungerer 5D II bra. Du må rett og slett velge om du vil ha fullformatssensor og alt det medfører, eller flere brukbare AF-punkter. 2 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Når det gjelder at 24-70 først skinnet på et 5D, er det vel ikke pga kvaliteten, men pga utsnittet. 24-70 kan oppleves som for lite vidt på et crop-kamera. 24mm er tross alt ikke all verden av vidvinkel. På 5D har du derimot en saftig vidvinkel som du på 7D må ha en 15mm for å få. Personlig ville jeg syntes 24mm ga for lite vidvinkel på 7D, mens jeg ganske sikkert ville anskaffet dette objektivet dersom jeg gikk for FF. 7D går nå for 9999 kroner. Det er nok en rimelig grei pris, og jeg hadde ikke ventet på noen mkII. Dvs - jeg var i situasjonen selv, og ventet ikke. Jeg er ekstremt fornøyd med 7D, og skjønner ikke engang hva et mkII kan gi meg som jeg eventuelt vil trenge. Kameraet er i hvert fall en fryd i bruk. Med enkle grep kan du gjøre nær sagt alt av innstillinger uten å måtte inn i menyene (og du kan selv tilpasse de fleste av knappene). Du skifter til følgefokus av ymse slag med et par enkle klikk mens du fortsatt har søkeren til øyet, 8 bilder i sekunder burde duge for de aller fleste, søkeren er nydelig (jeg kom fra et 550D, så det skulle kanskje ikke så mye til sammenlignet med det kikkhullet ), og det føles solid i nevene. Sammenligningen med 5D får andre ta seg av, men selv ville jeg spurt meg om hva jeg trengte, for man må uansett gjøre kompromisser. Trenger du ofte ekstreme ISO-verdier, snevrere dybdeskarphet, større filer og lyssterke fastobjektiver med ekstrem vidvinkel - gå for 5D. Det ville i hvert fall jeg gjort. Synes du derimot den ekstra rekkevidden du får med 1.6x er positiv (teler blir jo jævla kostbare hvis du går for FF og allerede synes 200mm er for kort), den gode skuddtakten og det avanserte autofokussystemet er positivt, samt at du sjelden befinner deg i situasjoner hvor du trenger stort mer enn ISO3200 (selv om 6400 går fint det også, men det går nok enda bedre med 5D), hadde jeg valgt 7D. Det å vente til Canon lanserer noe nytt høres fryktelig kjedelig ut. Det kan fort ta året før det kameraet kanskje er i salg, og på den tiden kan du nok ha mye moro med ditt nye kamera, uansett hva du velger. Her har du forresten en tråd som kanskje kan hjelpe deg. http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=584515 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Mange mange tråder om 5D vs 7D, for eksempel denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1270805&view=findpost&p=16392895 5D har større sensor, som gir større og lysere søker, bedre ISO-egenskaper med mere, men det er også eneste fordelen - 7D er et bedre spekket hus med økt skuddtakt, bedre autofokus og annet. (Forøvrig - at 5D har mindre støy gjelder på alle ISO-verdier - ikke bare på høy ISO. Det er ganske enkelt litt såvidt over ett blendertrinn mindre støy, på alle ISO-verdier - hverken mer eller mindre.) Endret 2. januar 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå