Gå til innhold

Ateister - Klarer vi å lage et falskt argument for at Gud finnes?

Anbefalte innlegg

Dette er tråden for falske argumenter for guds eksistens, som gjerne må være litt vanskelige å motbevise.

Religiøse personer benytter seg som regel ikke av logikk når de argumenterer, og derfor er det de sier ofte veldig irrasjonelt og gjennomskubart.

Her kan rasjonelle tenkere komme opp med litt vriene argumenter for Guds eksistens, ved å benytte godt forkledd "falsk" logikk.

Noen som har noe på lager?

Endret av ikkespisgress
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er tråden for falske argumenter for guds eksistens, som gjerne må være litt vanskelige å motbevise.

Religiøse personer benytter seg som regel ikke av logikk når de argumenterer, og derfor er det de sier ofte veldig irrasjonelt og gjennomskubart.

Her kan rasjonelle tenkere komme opp med litt vriene argumenter for Guds eksistens, ved å benytte godt forkledd "falsk" logikk.

Gleder meg til å se hva folk kommer med!

Lenke til kommentar

Gud er følelser og tanker.

Gud skapte universet for å kunne føle og tenke, i stedet for å simpelthen bare være.

Hvordan ellers forklarer du -- ikke øyets mekanikk eller øret, ikke nervenes evne til å føle, men OPPLEVELSEN av farger, smerte og glede?

Verden er fysisk, men følelsene, på godt og vondt, er gud.

Tankene våre, ikke hjerneprosessene, men selve TANKENE er også gud.

Det er hjernen vår som gir informasjon til gud, som opplever dem for oss, fordi atomer ikke kan føle.

Men nå har det seg slik at gud skiller mellom hver av oss, og gir hver av oss vårt, slik at vi kan leve og føle og elske, og føle smerte.

Vi kommer til å dø og komme tilbake til gud, og da vil vi ikke lengre føle smerte hvis livet vår var smertefullt, og vi vil ikke lengre føle glede om livet vår var gledelig.

Vi vil leve igjen når gud vil, og gud vil passe på at smerten vi opplever i dette livet blir gjengjeldt i det neste, og smerten vi påfører andre vil bli påført oss dersom vi ikke hadde rett til å påføre andre smerte.

Vi vil elske våre kjæreste igjen, og møte våre barn.

De som ikke har noen, vil få noen neste gang.

De som har vanæret sine kjære vil få oppleve ensomheten neste gang.

Men de som er ensomme i dette livet er ikke ensomme som straff, men fordi ensomheten vil bli avløst av større glede i neste liv.

Man skal ikke ta livet av seg, for da ødelegger man litt av den verden gud har bygget opp, og man kan komme til å dø tidlig i neste liv av naturlige årsaker.

Gud er mektig, men ikke perfekt -- han har bare enorm makt.

Derfor kan han skape universet og sikre at det blir liv, og sikre at livet blir intelligent og kan føle, og når livet kan føle og tenke så hviler gud, og lar følelsene og tankene ta overhånd og ser hvordan livet takler universet han har skapt, i universets grusomhet eller forunderlighet, desperasjon eller overflod.

...

Hovedmomentene bak denne løgnen ligger i å legge løgnen til ETT STEG utenfor de kjente rammene av universet i alle retninger.

Deretter pøser jeg på med gode intensjoner fra gud sin side, og forklarer det vonde med karma.

Til sist lover jeg bedring til de som sliter og lider, og bot til dem som skader og utnytter andre -- uten å eksplisitt gi mennesker som lever i dag skylden for deres lidelser.

Dette tok gode 5 minutter.

Jeg undres hva folk kan klare på noen timer eller dager :D

• Liker 6
Lenke til kommentar

Gud er følelser og tanker.

Gud skapte universet for å kunne føle og tenke, i stedet for å simpelthen bare være.

Hvordan ellers forklarer du -- ikke øyets mekanikk eller øret, ikke nervenes evne til å føle, men OPPLEVELSEN av farger, smerte og glede?

Verden er fysisk, men følelsene, på godt og vondt, er gud.

Tankene våre, ikke hjerneprosessene, men selve TANKENE er også gud.

Det er hjernen vår som gir informasjon til gud, som opplever dem for oss, fordi atomer ikke kan føle.

Men nå har det seg slik at gud skiller mellom hver av oss, og gir hver av oss vårt, slik at vi kan leve og føle og elske, og føle smerte.

Vi kommer til å dø og komme tilbake til gud, og da vil vi ikke lengre føle smerte hvis livet vår var smertefullt, og vi vil ikke lengre føle glede om livet vår var gledelig.

Vi vil leve igjen når gud vil, og gud vil passe på at smerten vi opplever i dette livet blir gjengjeldt i det neste, og smerten vi påfører andre vil bli påført oss dersom vi ikke hadde rett til å påføre andre smerte.

Vi vil elske våre kjæreste igjen, og møte våre barn.

De som ikke har noen, vil få noen neste gang.

De som har vanæret sine kjære vil få oppleve ensomheten neste gang.

Men de som er ensomme i dette livet er ikke ensomme som straff, men fordi ensomheten vil bli avløst av større glede i neste liv.

Man skal ikke ta livet av seg, for da ødelegger man litt av den verden gud har bygget opp, og man kan komme til å dø tidlig i neste liv av naturlige årsaker.

Gud er mektig, men ikke perfekt -- han har bare enorm makt.

Derfor kan han skape universet og sikre at det blir liv, og sikre at livet blir intelligent og kan føle, og når livet kan føle og tenke så hviler gud, og lar følelsene og tankene ta overhånd og ser hvordan livet takler universet han har skapt, i universets grusomhet eller forunderlighet, desperasjon eller overflod.

...

Hovedmomentene bak denne løgnen ligger i å legge løgnen til ETT STEG utenfor de kjente rammene av universet i alle retninger.

Deretter pøser jeg på med gode intensjoner fra gud sin side, og forklarer det vonde med karma.

Til sist lover jeg bedring til de som sliter og lider, og bot til dem som skader og utnytter andre -- uten å eksplisitt gi mennesker som lever i dag skylden for deres lidelser.

Dette tok gode 5 minutter.

Jeg undres hva folk kan klare på noen timer eller dager :D

Hadde en personlig kristen kommet bort til meg og fortalt dette hadde jeg trodd personen var svidd i huet. Men det ser ut som noe de hadde klart å finne på :p

Endret av sebastifuck
Lenke til kommentar

Vel.

Forsøk å MOTBEVIS det ;)

NULL konkrete etterprøvbare beviser.

...

Jeg glemte pascal's wager-klausulen.

Den er nesten obligatorisk i religioner ;)

MEN jeg drar den i en litt annen retning:

Mennesker som ikke tror på gud gjorde noe galt i sitt forrige liv, og blir nektet guds herlighet i dette livet.

De som begynner å tro, har fått guds tilgivelse.

De som slutter å tro, har fornærmet gud med sin tvil:

Man må alltid stole på at gud vil gi deg det du fortjener, av belønning og straff, og ikke tenke på hva en selv mener en trenger.

...

Åpenbart er min løgn basert på hinduismen, og ikke den kristne, da den kristne absolutt ikke gir noen som helst mening, og er nesten umulig å argumentere for selv for kristne.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det er nærmest umulig å lage gode argumenter dersom man ikke får skape sin egen religion.

Var det en spesiell gud trådstarter er ute etter, i en spesiell trosretning innen religionen?

Kristendom?

Jeg skal tenke på gode falske argumenter for kristendommen, men de beste er allerede oppbrukt og tilbakevist og ledd av, da det ikke har fantes noen koherente argumenter for religionen enda :(

Lenke til kommentar

Version A:

1. Whatever I clearly and distinctly perceive to be contained in the idea of something is true of that thing.
  2. I clearly and distinctly perceive that necessary existence is contained in the idea of God.
  3. Therefore, God exists.

Version B:
  1. I have an idea of supremely perfect being, i.e. a being having all perfections.
  2. Necessary existence is a perfection.
  3. Therefore, a supremely perfect being exists.

Descartes var en løk.

Endret av Griffar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skepsisme lærer en, på generell basis, en ting:

Det er ikke sikkert at man vet noen ting.

Det kan godt hende det eksisterer noe slikt som en sannhet, men i så fall er det særdeles vanskelig å komme frem til denne utelukkende ved hjelp av våre begrensede sanseapparat - som i prinsippet kan bedras, og som beviselig ofte er feil (tenk; to mennesker med forskjellige opplevelser av samme situasjon.)

Man kan altså tenke seg følgende allegori:

Gitt at sannheten symboliseres ved et hav, så står en ateist og en teist henholdsvis 1 og 5 meter fra dette havet (man vet ikke hvem som står hvor).

Spørsmålet blir således: Hvem er våtest?

Vi kan altså tenke oss, og dedusere oss frem til, at konseptet gud er like sant - i fravær av en absolutt kunnskap - som konseptet ikke-gud, følgelig er det irrelevant om man forfekter guds eksistens eller ei, for alt vi vet er preposisjonen like sann i en absolutt forstand som preposisjonen om at gud ikke eksisterer.

Videre;

Gitt premisset at Gud er et allmektig vesen;

1. Gud eksisterer i en mulig verden (ie. vi kan tenke oss til at Gud kan eksistere)

2. Hvis Gud er allmektig og eksisterer i en mulig verden, så må Gud nødvendigvis også eksistere i alle mulige verdener

3. Gud eksisterer dermed også i vår verden

4. Gud eksisterer

QED

Forslag nummer 2:

1. Enten 2 + 2 = 5, eller eksisterer Gud

2. 2 + 2 /= 5

3. Gud eksisterer

QED

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan godt hende det eksisterer noe slikt som en sannhet, men i så fall er det særdeles vanskelig å komme frem til denne utelukkende ved hjelp av våre begrensede sanseapparat - som i prinsippet kan bedras, og som beviselig ofte er feil (tenk; to mennesker med forskjellige opplevelser av samme situasjon.)

Gitt at sannheten symboliseres ved et hav, så står en ateist og en teist henholdsvis 1 og 5 meter fra dette havet (man vet ikke hvem som står hvor).

Vi kan altså tenke oss, og dedusere oss frem til, at konseptet gud er like sant - i fravær av en absolutt kunnskap - som konseptet ikke-gud, følgelig er det irrelevant om man forfekter guds eksistens eller ei, for alt vi vet er preposisjonen like sann i en absolutt forstand som preposisjonen om at gud ikke eksisterer.

Videre;

1. Gud eksisterer i en mulig verden (ie. vi kan tenke oss til at Gud kan eksistere)

2. Hvis Gud er allmektig og eksisterer i en mulig verden, så må Gud nødvendigvis også eksistere i alle mulige verdener

4. Gud eksisterer

QED

Forslag nummer 2:

2. 2 + 2 /= 5

3. Gud eksisterer

QED

Gud eksisterer fordi 2+2=5? :!:

Lenke til kommentar

Universet vårt kunne ha et ukjent antall forskjellige egenskaper. Vårt univers har egenskapen at det er mulig å tilegne seg kunnskap om universet. Siden det er umulig å lage et univers ved hjelp av kunnskap uten å legget til denne egenskapen, og med tanke på alle de forskjellige konfigurasjonene universet kunne ha så er det mest sannsynlig at universet ble til ved hjelp av kunnskap. Uendelighet er absurd og kan ikke eksistere, derfor eksisterer endelig kunnskap. Siden universet eksisterer med denne usannsynlige egenskapen så må det eksisterer en entitet som har tilegnet seg endelig eller tilnærmet endelig kunnskap. Denne entiteten er Gud. :new_woot:

Endret av 404415
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre;

4. Gud eksisterer

QED

Forslag nummer 2:

2. 2 + 2 /= 5

3. Gud eksisterer

QED

Gud eksisterer fordi 2+2=5? :!:

Kanskje, men meninga med livet er i alle fall 42! :)

Jeg har beviser for at min gud eksisterer. Men dere er så dumme at jeg nekter å dele bevisene med dere. Bare stol på at det jeg sier er sant.

Hæ? Hvorfor stoler dere ikke på meg da?

Hvem er dette et stikk til mon tro.... :hmm:

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...