Gå til innhold

[Løst] Formatering av harddisk?

jelode

Anbefalte innlegg

Jeg har en Matxor 300 GB ekstern 3,5” HD som jeg har tatt ut av orginal kabinettet etter den streiket (den ble ikke oppdaget av PC etter tilkopling og hadde bare en klikke lyd når strømtilførselen stod på). Fikk koplet den til PC via en USB 2.0 til IDE&SATA kabel og fikk tak i alle data jeg hadde på disken. Har kjøpt ny 500 GB ekstern harddisk som jeg formaterte fra FAT til NTFS med Disk Managment og tenkte derfor at jeg skulle formatere den gamle 300 GB HD slik at jeg kunne slette alle gamle data raskt og bruke den som en ny ekstra back-up. Problemet er at Disk Managment klarer ikke å ferdigstille formateringen (både quick format og standard format). Er det noen som kan fortelle meg hva jeg kan gjøre for å få ferdig formatert disken? Har forsøkt å formatere til både NTFS og FAT, men får samme feilmelding. Husker ikke teksten nøyaktig, men noe om at programmet ikke klarer å ferdigstille formateringen. Hver gang jeg kopler HD til PC kommer det et vindu som sier at disken må formateres før bruk. Synes at det er litt dumt å måtte kassere en ellers fullt brukbar HD. Takker for alle innsplill til løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke umulig at du var veldig heldig at du fikk data dine fra den.

Men uansett, det vil være riktig og enkelt for deg å teste disken.

Maxtor er Seagate nå. De har verktøy for å teste diskene sine. Seatools.

Se litt her http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Takk for svar wiberos. Testet disken på Seatools, men denne fant ingen feil. Har også forsøkt MBRlister og testdisk som Hårek anbefalte Fruitdealer i tråden Formater Ekstern hardisk.

Jeg forstår ikke helt resultatene fra testdisk, men oppfatter at det er noe feil. Det står: “No partition is bootable” og “Invalid FAT boot sector”.

Legger ved screenshots fra Testdisk, dersom det er noen som kan se hva som er feil, setter jeg pris på tilbakemelding.

Jeg antar at jeg får erklære disken som død.

Testdisk 1 (300GB harddisk).docx

Lenke til kommentar

Jeg slettet partisjonen som Hårek påpeket og kjørte Testdisk igjen. Husker ikke eksakt hva jeg gjorde, men Testdisk analyserte disken et par timer. Etter dette fiklet jeg litt frem og tilbake og fikk tilslutt opp spårsmål om valg av partisjon format. Valgte da NTFS og plutselig var disken formatert. :thumbup:

Vil takke for all hjelp jeg har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...