Gå til innhold

Linux, pakker, filstruktur...?

Anbefalte innlegg

Ai, da sitter jeg her igjen, svett i panna, frustrert og litt irritert. Det vil si jeg har igjen gått over til linux, mint i dette tilfellet.

Har brukt installen ca. 10 dager, installert masse programmer både pakker og manuelt. Det har gått helt greit frem til i dag, da jeg skulle installere støtte for smartkortleser. Jeg rotet det litt til et sted i prosessen, hvor jeg da følte behov for å "rydde opp" ved å slette noen mapper tilhørende diverse avinstallerte pakker.

Dette har ført til to problemer så langt. Når jeg prøver å installere/avinstallere pakkene om igjen, vil ikke de slettede mappene gjenopprettes. Pakkebehandleren sier pakkene er installert men de tilhørende mappene er der ikke. Disse trengs for å plassere noen drivere inni.

Midt oppi dette, etter en restart, var jeg plutselig uten nettilgang. Jeg kan ikke se at noe jeg har utført skulle påvirke dette. Heldigvis som dere ser fikk jeg ordnet det etter en masse stress, men konfigurasjons verktøyet for nettverk i gnome er borte vekk. Heller ingen tilkoblingsindikator i verktøylinjen.

Men kan noen forklare meg angående mapper og pakker, og slikt i linux. Prøver å forstå dette hekkans systemet.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/home - brukers hjemme område, bruker spesifikke konfig filer er lagret i skulte mapper her. Er ikke lurt å slette noe utenfor dette område om du ikke vet hva du gjør.

/etc - alle konfig filer og slik ligger her

/root - root (administrator) sitt hjemme område

/usr - primært programmer

/boot - boot spesifikke ting, med grub2 så skal det ikke være noen grunn til å gå inn her da oppsettet ligger under /etc/defaults/grub (om jeg husker rett)

/var/log - alle log filer

For fullstendig oversikt -> http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard#Directory_structure

Bruk pakkebehandleren (Mint bruker vel Synaptic) til å (av)installere ting, du har to valg når du fjerner pakker (høyre klikk for valg alternativer):

1. Avinstaller, pakkene fjernes, men ikke konfig filer

2. Komplett avinstalleres, fjern pakker og konfig filer

SynapticHowto - Status Icons

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...