Gå til innhold

Ny PC til mor og far, 15.000 kr

Anbefalte innlegg

Mamma og pappa trenger en ny PC og gav meg oppgaven med å finne ut hvilke komponenter de skal ha og bygge den for dem.

Jeg er ikke så inne i hardware-miljøet lenger og søker da hjelp med en gang.

PC-en skal hovedsaklig brukes til regnskap og kabal fra mammas side, og film- og bilderedigering fra pappas side.

De ville egentlig ha en 27" iMac (eller iEt eller annet annet), men følte prisen ble litt vel stiv da den de ville ha kostet 20k.

Kravene jeg fikk var en 256GB SSD-disk til OS og programmer, 2-3TB HDD til lagring, en i7-CPU med minst 3,4 GHz, minst 8GB minne, et bra skjermkort til rendring - f.eks. noe i GeForce 5xx-serien (pappa er nVidia-fan som meg), et lett kabinett (mini eller midi) som ikke er for lite når man bygger og har plass til god luftgjennomstrømming, et hovedkort med plass til alt dette og mulighet for flere HDD-er, DVD-RW, BR-ROM, 27" skjerm og en god og enkel kjøleløsning.

Maskina kommer til å henge stille under skrivebordet og ikke flyttes noe særlig på, og trenger i alle fall ikke vindu og flashy lys overalt.

Og så er det viktig at vifter og HDD-er er stille, for mamma hater viftestøy.

Maksprisen de satte opp er 15k, men de hadde ikke noe i mot å få det til en billigere penge.

Noen tips til hva vi kan gå for her?

Mvh,

Sjur "Datasmurf". :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mamma og pappa trenger en ny PC og gav meg oppgaven med å finne ut hvilke komponenter de skal ha og bygge den for dem.

Jeg er ikke så inne i hardware-miljøet lenger og søker da hjelp med en gang.

PC-en skal hovedsaklig brukes til regnskap og kabal fra mammas side, og film- og bilderedigering fra pappas side.

De ville egentlig ha en 27" iMac (eller iEt eller annet annet), men følte prisen ble litt vel stiv da den de ville ha kostet 20k.

Kravene jeg fikk var en 256GB SSD-disk til OS og programmer, 2-3TB HDD til lagring, en i7-CPU med minst 3,4 GHz, minst 8GB minne, et bra skjermkort til rendring - f.eks. noe i GeForce 5xx-serien (pappa er nVidia-fan som meg), et lett kabinett (mini eller midi) som ikke er for lite når man bygger og har plass til god luftgjennomstrømming, et hovedkort med plass til alt dette og mulighet for flere HDD-er, DVD-RW, BR-ROM, 27" skjerm og en god og enkel kjøleløsning.

Maskina kommer til å henge stille under skrivebordet og ikke flyttes noe særlig på, og trenger i alle fall ikke vindu og flashy lys overalt.

Og så er det viktig at vifter og HDD-er er stille, for mamma hater viftestøy.

Maksprisen de satte opp er 15k, men de hadde ikke noe i mot å få det til en billigere penge.

Noen tips til hva vi kan gå for her?

Mvh,

Sjur "Datasmurf". :)

trenger du overklokking i det heletatt?

(prisen på i7 2600K har steget mye i det siste (350kr og den er på kampanje :O ))

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Vel, 8-9k på maskinvare og så 5-6k på en skjerm var vel uansett det som var planen afaik.

De vil også ha ting som kan vare i en fem-seks år uten å måtte oppgraderes og byttes ut, den nåværende maskina deres er vel 5,5 år nå. Den har sunget på det siste verset i de siste 2-3. :p

Ang. overklokking, så trenger de det sannsynligvis ikke, men pappa liker å kunne skryte av at han har bra hardware, og det er da tross alt bedre å ha for bra hardware enn for dårlig eller akkurat passe. Plutselig finner han noe nytt å bli hektet på som krever mer kraft, samt at det lønner seg vel å tenke fremover også, eller?

Lenke til kommentar

Vet det er dyrt, men han ville nå ha det.

Jeg oppgraderte nettopp til 120GB OS etter å ha hatt 60GB i et par år og jeg finner 120 litt lite når man skal begynne å ha inn all slags programvare.

Programmer fra Adobe, Avid, Autodesk o.l. drar i vei.

Antar han går til innkjøp av bl.a. ProTools også, kjenner jeg ham rett.

Takk for oppsettet forresten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...