Gå til innhold

Er dette en død pixel?


ikjell

Anbefalte innlegg

På min gamle Dell skjerm er det noe som ser ut som en liten rød prikk, som er der uansett hva som vises på skjermen.

Ved litt nærmere inspeksjon, så viser det seg at det er et av de grønne "lysene" som er sorte (og ikke rød). Er dette en død pixel? Er det eventuelt noe som kan gjøres for å fjerne prikken?

 

pixel1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
død er den ikke, defekt derimot. du kan prøve å massere den, folk sier at det hjelper selv om jeg personlig aldri har fått det til å funke. men hver forsiktig, gjør du det for hardt så føkker du hele dritten.

 

Det er en CRT-skjerm, så jeg vet ikke helt om massering funker?? :D

Lenke til kommentar
død er den ikke, defekt derimot. du kan prøve å massere den, folk sier at det hjelper selv om jeg personlig aldri har fått det til å funke. men hver forsiktig, gjør du det for hardt så føkker du hele dritten.

 

Det er en CRT-skjerm, så jeg vet ikke helt om massering funker?? :D

 

Da er det ingen "død" pixel da det ikke forekommer på crt.

Lenke til kommentar
Kan ikke være en død piksel hvis det er en CRT skjerm ihvertfall. Kan også være skjermkortet det er noe galt med. Veldig sjeldent at det er slike feil med en CRT skjerm.

Har du prøvd med annen skjerm til PC'en?

 

det finnes altså ikke døde piksler på CRT skjermer? Det er nemlig det jeg har selv. Og det er ikke feil med skjermkortet, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Kan ikke være en død piksel hvis det er en CRT skjerm ihvertfall. Kan også være skjermkortet det er noe galt med. Veldig sjeldent at det er slike feil med en CRT skjerm.

Har du prøvd med annen skjerm til PC'en?

 

Det er defintivt skjermen!

Prikken er der uansett hvilken maskin jeg bruker skjermen på!

Og prikken blir borte om jeg bruker en annen skjerm på den aktuelle maskina!

Lenke til kommentar

Kan ikke være en død piksel på samme måte som på en LCD skjerm nei, der styres hver enkelt pixel hver for seg. En CRT skjerm er analog, samme lyskilde for hver enkelt farge. Derfor svært sjeldent at den er borte på bare en prikk, muligens noe med gitteret som slipper igjennom de forskjellige fargene da!

 

Her kan du lese om hvordan dette fungerer:

http://electronics.howstuffworks.com/tv2.htm

Lenke til kommentar

Det ser ut som om det er ett eller annet støvkorn på innersiden av fosforen. Støvkorn (som f.eks har løsnet fra andre steder inni billedrøret) kan hindre elektronstrålen å nå den grønne fosforbiten.

 

Grunnen til at den ser ut til å ha fiolett farge er:

Rød+Grønn+Blå = Hvit

Og når ikke den grønne pixelen funker:

Rød+.........+Blå = Fiolett

 

Evt kan masken ha blitt brutt slik at den ikke leder strøm akkurat rundt den subpixelen. (Ganske usannsynlig, men i teorien er det i hvertfall mulig.)

 

Om det er støv på innersiden er det mulig du kanskje kanskje kan klare å fikse det. Dvs. prøve å få støvbiten til å løsne og falle ned ved å ha skjermen av og dunke hardt borti siden av den. Evt. sette et par karftige høytalere rett forran og blenge opp volumet. (PS. om det er vanlig stereoannlegg høytalere: husk å avmagnetiser (=degauss) etterpå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...