Gå til innhold

Kan jeg bruke denne som av/på knapp?


Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg driver og demonterer et gammelt kabinett. da kom jeg over en bryter som ble brukt som av/på knapp. Her er bilder av den: Bilde 1 og Bilde 2.

 

Jeg trenger en av/på knapp som jeg skal bruke til og slå av og på en Chieftec 300W strømforsyning jeg har. Kan jeg bruke den?

 

jeg trenger vel bare 2 pinner, ikke 4 slik som det er på den jeg fant?

 

kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal koble for å få den til å fungere som en av/på knapp?

 

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du bruke den som en master-switch til en vanlig pc m/hovedkort, eller skal du bruke den til å skru av og på strømforsyninga uten hk?

 

Uansett, så må det være en knapp som har en "på posisjon" og en "av posisjon". dvs at hvis du trykker inn knappen og den spretter tilbake til samme posisjon som den var før du trykket den inn, så kan den antageligvis ikke brukes.

Lenke til kommentar
skal du bruke den som en master-switch til en vanlig pc m/hovedkort, eller skal du bruke den til å skru av og på strømforsyninga uten hk?

 

Uansett, så må det være en knapp som har en "på posisjon" og en "av posisjon". dvs at hvis du trykker inn knappen og den spretter tilbake til samme posisjon som den var før du trykket den inn, så kan den antageligvis ikke brukes.

 

jeg skal bare bruke den til å slå av og på strømforsyningen.

 

når jeg trykker inn knappen står den i en "inn"-posisjon. trykker jeg på nytt står den i vanlig posisjon igjen. vil det si at jeg ikke kan bruke den?

Lenke til kommentar

den funket den. har funnet ut hvordan jeg skal koble til de på den enden av ledningene.

 

men hvordan skal jeg få et fast feste for ledningene når jeg skal feste de inn i pin 12 og 14 i hovedkort kontakten fra psu? hva kan jeg bruke?

selges slike kontakter som står på hovedkortet løst? hva annet kan jeg bruke?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke dra fra hverandre pluggen for å koble de riktige ledningene. Du bare klipper bare den riktige ledningen en passende plass og bruker en "sukkerbit" for å koble te to endene + ledningen til bryteren sammen.

 

Det skal gå ekstremt liten strøm i den ledningen så enhver bryter vil takle strømmen.

 

Sansynligvis må du trykke på bryteren to ganger for å starte eller slå av PSU'en. PSU'en trenger normalt bare en puls for å slå seg på. For å få en slik puls må du trykke inn en gang for å starte pulsen (på-posisjon) og en gang til for å stoppe pulsen. (av-posisjon)

 

Har du ikke noen mindre og enklere brytere liggende? En slik pulsbryter som spretter tilbake til av-posisjon når du slipper knappen er egentlig midt i blinken.

Lenke til kommentar
du kan enten kutte lederne før kontakten, og lodde dem sammen, eller du kan sette en binders som jumper i kontakten. Sett da gjerne isolasjonsteip på der bindersen stikker ut.

 

jeg vil ikke kutte den, i og med at jeg skal bytte til en bedre strømforsyning senere.

da går jeg får bindersløsningen. takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Har du ikke noen mindre og enklere brytere liggende? En slik pulsbryter som spretter tilbake til av-posisjon når du slipper knappen er egentlig midt i blinken.

 

nei. ikke liggende. den bryteren funker fint. den strømforsyningen skal bare styre vannkjølingen min, og peltieret mitt. og alle vannkjølingsenhetene og den ekstra strømforsyningen skal jeg ha i et lite ekstra kabinett. så den knappen vil styre bare kjølingen av maskinen.

 

men da må jeg bare huske å ikke starte den maskinen før jeg starter kjølingsenhetene.

 

fins det noen måler/bryter eller noe sånt, som sjekker om det er strøm i en annen ledning (kjølingen) før den (maskinen) vil skru seg på?

 

det er ikke aktuelt å koble begge på en bryter. det blir for mye makk pga av at det må gå nok kabler mellom de forskjellige kabinettene.

Lenke til kommentar
Det skal gå ekstremt liten strøm i den ledningen så enhver bryter vil takle strømmen.

Jeg skjønte det som at han skulle ha en "master"knapp for hele psu'en???

Sansynligvis må du trykke på bryteren to ganger for å starte eller slå av PSU'en. PSU'en trenger normalt bare en puls for å slå seg på. For å få en slik puls må du trykke inn en gang for å starte pulsen (på-posisjon) og en gang til for å stoppe pulsen. (av-posisjon)

PSU-en trenger konstant strøm gjennom Power-signal for å holde seg på.

Når du til vanlig bruker en av/på knapp, så er den koblet som en trigger til hovedkortet, som da danner en krets for PSU-en's power-signal

Lenke til kommentar
Det skal gå ekstremt liten strøm i den ledningen så enhver bryter vil takle strømmen.

Jeg skjønte det som at han skulle ha en "master"knapp for hele psu'en???

ja. jeg skal ha en knapp som starter bare psu ja. korrekt.

Til det formålet stikker du bare innom nærmeste elektrobutikk og kjøper en bryter for lampettledning de tåler mer enn de 1A som PC'n bruker. Har til og med kjøpt sånne i 10-kronersmarkedet på rimi stormarked. Den kobles bare rett på 230V-ledningen inn til PSU'en. Alternativt funker det like bra med skjøteledning med innebygd bryter fra clas ohlosson til under 50-lappen.

 

Jeg trodde du skulle ha en bryter til å slå på PSU'en via "Power-good" ledningen på strømforsyningen. (Den grønne ledningen)

Lenke til kommentar
Jeg ville egentlig ha gått for en bryter på "power-on" signalet til PSU-en, med mindre du skulle ha en bryter som satt på psu. (selve boksen).

 

Når det gjelder "strøm-sjekkinga" så setter du bare en LED i serie med kjølinga

Evt. kan han kjøpe et lite rele (~10kr på elfa-type plasser) Releet kan få driv-støm fra kjøle-PSU'en og kobles mellom hovedkort og På-knappen på kabinettet. Hvis man da prøver å slå på PC'n før kjølingen er på, så vil den ikke starte.

 

Men om man er litt mer glad i å mekke elektronikk så er det relativt enkelt å lage en liten krets med forsinkelse som først slår på kjølingen, venter litt og så slå på resten av PC'n.

Lenke til kommentar

Jeg fikk et spørsmål i PM men poster svaret her siden jeg tipper det sikkert er flere som lurer på det samme:

Kan du forklare meg hvordan man lager forsinkelse på en strømkrets?

Det er ikke så vanskelig. Det du trenger er et potensiometer, en kondesator, en transistor, et rele, loddebolt og litt loddetinn:

 

1. Koble en kondensator og et potensiometer i serie.

F.eks motstanden til +5V, den til + på kondensatoren og deretter - på kondensatoren til 0V. Størrelse på kondensatoren og motstanden avgjør hvor raskt kondensatoren skal ladde seg opp etter at inn-spenningen blir slått på.

 

2. Koble en PNP-transistor med base til + på kondensatoren og emitter til 0V Da vil transistoren begynne å lede så snart spenningen ut fra kondensatoren/inn på base kommer opp i ca 0,6-0,7V.

 

3. Koble kollektor på transistoren til - drivspenning på et 5V-rele, og koble + drivspenning til +5V. (Releet funker fint selv om det bare får 4,4V) Så snart transistoren begynner å lede slåes releet på og slår på/av de interne bryterene.

 

4. Koble det du vil slå av/på til releets utganger.

 

Beklager at jeg ikke har noen plass å poste krestskjemaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...