Tørriss Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Det ble greit toppet av Planescape: Torment i sin tid av meg og jeg sier ikke at BG2 er et dårlig spill. Tverti mot. Planescape er definitivt ett storslagent spill, men det er nok litt vanskelig for dagens spillungdom å like siden det er ekstremt tekstbasert med relativt lite vekt på combat. Baldurs Gate har en liten fordel her siden det er litt mer actionorientert, men føler man seg modig er det bare å forsøke seg på Planescape! Lenke til kommentar
HDfreebie Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Det ble greit toppet av Planescape: Torment i sin tid av meg og jeg sier ikke at BG2 er et dårlig spill. Tverti mot. Spennande diskusjon! Etter mitt syn blir dette å samanlikne epler og pærer. Begge har ei svært sterk historie med godt utvikla karakterar og ein svært rik setting. BG er imidlertid mykje tyngre på taktikk og utforsking av nokonlunde opne område, medan ein kan spele gjennom store delar av P:T utan å dele ut so mykje som eit slag. P:T er eit slags filosofisk eventyrspel der vanskelege verdibaserte val lurer rundt kvart hjørne. Desse vala har ikkje alltid like stor effekt på omverda, men dei har ei enorm effekt på korleis karakteren din utveklar seg (alignment). Dei tilsvarande konsekvensane i BG er mykje mindre omfattande, då karakteren startar med "statisk" alignment (i.e. du veljer sjølv alignment ved character generation). Begge spela er uansett store kulturopplevingar på linje med det beste som finst innanfor litteratur og film. Lenke til kommentar
Grandmaster Gamer Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Problemet er at du har spilt dragon age origin først, og deretter gå tilbake til forgjengeren, hvor erfaringer og inspirasjoner for å lage nye rpg spill som origin er hentet fra. Man vil da ikke ha samme følelese som da BG var nytt og banebrytende, og hadde lite konkuranse tilgjengelig. Feks jeg mener morrowind er bedre enn skyrim, mens andre synes det motsatte, inkludert kompisen min som ikke orker grafikken, gameplay og diverse bugs som finnes i morrowind. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 Problemet er at du har spilt dragon age origin først, og deretter gå tilbake til forgjengeren, hvor erfaringer og inspirasjoner for å lage nye rpg spill som origin er hentet fra. Man vil da ikke ha samme følelese som da BG var nytt og banebrytende, og hadde lite konkuranse tilgjengelig. Feks jeg mener morrowind er bedre enn skyrim, mens andre synes det motsatte, inkludert kompisen min som ikke orker grafikken, gameplay og diverse bugs som finnes i morrowind. Dette er et viktig poeng, tror jeg. Jeg kan f.eks ikke forstå det når folk sier Fallout 1 er bedre enn Fallout 3. For meg er Fallout 3 bedre på absolutt alle måter. Da tenker jeg slett ikke bare på grafikk, men mulighet til å utforske, stemning, størrelse på verden, gameplay osv. Når det er sagt, så høres et RPG med mindre action svært interessant ut. Jeg elsker RPGs, men dungeons er noe av det verste jeg vet, og jeg kan bruke timer spille som en vanlig farmer eller artisan i Oblivion eller Skyrim. Lenke til kommentar
Maltas Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Det er ikke alltid så enkelt å gå tilbake til eldre spill men grafikk-mod'ene til BG-motoren gjør det betraktelig enklere. Planescape: Torment er en liten perle og du får som regel mye, mye mer xp gjennom dialog enn gjennom combat. Høy wisdom og intellect er veldig nyttig. Bruk gjerne tutu eller andre tilsvarende mods som er nevnt i tråden her for virkelig oppgradert grafikk. Selv gikk jeg lei av BG1 av ulike årsaker. Jeg tålte lite, det var nesten for stort og vanskelig å følge historien med alle sidequests, og som mange stod jeg plutselig fast uten å helt skjønne hva jeg skulle gjøre for å komme videre. Hint: ikke drep alle banditter men finn leiren deres og bli med de istedet. BG2 var mye bedre, og da hadde jeg også en del mer erfaring om denne type spill. Rundet det og historien var så absolutt en viktig del. Karakterene du møter og har med deg gjør egentlig hele BG-serien til et morsomt eventyr. Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Dette er et viktig poeng, tror jeg. Jeg kan f.eks ikke forstå det når folk sier Fallout 1 er bedre enn Fallout 3. For meg er Fallout 3 bedre på absolutt alle måter. Da tenker jeg slett ikke bare på grafikk, men mulighet til å utforske, stemning, størrelse på verden, gameplay osv. Jeg er en av de (kanskje?) få som både elsker de gamle fallout spillene men også liker fallout 3. Som du sier. Grafikk, utforskning og stemning er helt topp i fallout 3. Men det som mangler. Er de sinsykt bra dialogene og den utrolig bra humoren i de orginale fallout spillene. De artige random tingene du kan møte på og de mye bedre questene. Det er dette som gjør fallout 1 og 2 overlegne nr 3. Grafikken er det ENESTE som er BEDRE i fallout3. Ikke det eneste som er bra, men det eneste som er bedre Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 1. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2012 Jeg er en av de (kanskje?) få som både elsker de gamle fallout spillene men også liker fallout 3. Som du sier. Grafikk, utforskning og stemning er helt topp i fallout 3. Men det som mangler. Er de sinsykt bra dialogene og den utrolig bra humoren i de orginale fallout spillene. De artige random tingene du kan møte på og de mye bedre questene. Det er dette som gjør fallout 1 og 2 overlegne nr 3. Grafikken er det ENESTE som er BEDRE i fallout3. Ikke det eneste som er bra, men det eneste som er bedre Det er her jeg sitter igjen med et helt annet inntrykk. Jeg synes virkelig ikke quests og dialoger var noe bedre i Fallout 1 enn i Fallout 3. Jeg synes ikke det er noe som helst fra F1 som er overlegent F3. Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Du synes ikke en gang dialogene og humoren er bedre ? Har du spilt helg igjenom de gamle fallout spillene da? Uansett Fallout 3 er et bra spill det også, dermed basta . Jeg synes forresten det er en dårlig idee og starte med Baldurs Gate II. Kanskje teste 2 litt, om du liker det og har lyst til å spille mer. Da ville jeg ha instalert BG1 med TUTU moden (eller hva den heter). Etter hva jeg har lest fikser den ikke bare grafikken opp til BG2 standard. Men bruker også BG2 regler **og ikke minst, BG2 sin Quests log!!!** Det er viktig da bg1 sin orginale quests log er ubrukelig. Håper virkelig du etterhvert vil like disse spillene Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 1. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2012 Jeg har spilt gjennom Fallout 1, og gjort alle quests der. Jeg begynte på Fallout 2, men kom ikke så langt der. Nei, jeg synes ikke humoren eller dialogene var bedre, jeg syntes de var like gode i Fallout 3. Jeg kommer nok til å fortsette og spille BG2 nå, siden jeg har hørt det er det beste. Egentlig har jeg store problemer med isometrisk perspektiv, og klarer ikke leve meg inn i noen slike spill. Men BG2 vil gi jeg en sjanse siden det sies å være så bra. Lenke til kommentar
Tørriss Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Hvordan går det med spillet Tabris, har du kommet ett stykke på vei? Bare å spørre ivei om du lurer på noe om dette fantastiske spillet! Mens vi er inne på Fallout også: Se på avatarbildet mitt. Noen som husker hvilken tittel man får og hva man må gjøre for å få den? Pluss i boka til den som husker det først uten å google det fram. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Get a room (eller en annen tråd) fallout 3-boys.. Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Hvordan går det med spillet Tabris, har du kommet ett stykke på vei? Bare å spørre ivei om du lurer på noe om dette fantastiske spillet! Mens vi er inne på Fallout også: Se på avatarbildet mitt. Noen som husker hvilken tittel man får og hva man må gjøre for å få den? Pluss i boka til den som husker det først uten å google det fram. Hmm, kan det være den med å bli pornostjerne i new reno? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 1. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2012 Jeg har ikke spilt mer siden jeg kom ut av tutorial dungeon, men regner med det blir litt mer spilling i uka. Hm, kjenner ikke igjen den. Jeg ville gjettet motsatt av Black Widow-perken, men Grinder har sikkert rett. Lenke til kommentar
Tørriss Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Hvordan går det med spillet Tabris, har du kommet ett stykke på vei? Bare å spørre ivei om du lurer på noe om dette fantastiske spillet! Mens vi er inne på Fallout også: Se på avatarbildet mitt. Noen som husker hvilken tittel man får og hva man må gjøre for å få den? Pluss i boka til den som husker det først uten å google det fram. Hmm, kan det være den med å bli pornostjerne i new reno? Ikke direkte, nei. Men den kan hjelpe deg med å bli det lettere. Selv ble jeg fluffer. Lenke til kommentar
UknowsI Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Siden der er så mange positive kommentarer her får jeg prøve å komme med noe negativt. Jeg har spilt igjennom BG1 og BG2 flere ganger, så jeg er helt klart et stort fan, men synes fortsatt spillene har noen problemer: 1.RNG har mye mer å si enn i senere spill 2.Spillene er til tider ganske trege 3.Spillene kan føles rare med tanke på power-leveling 1. Hvis karakteren din starter med 18/00 i styrke vil resten av spillet være kjempelett. Hvis du starter som en mage kan du bli drept på ett skudd, og hvis du har uflaks og får 1 HP ved level up vil du fortsatt kunne bli drept på 1 skudd. Dette er eksempler på hvordan tilfeldighet kan ha VELDIG mye å si i dette spillet. 2. Nyerer spill har gjort mye for å strømlinje spillene. Dette er både positivt og negativt. Det er en god del ventetid i BG som er direkte unødvendig, og man ender ofte opp med å bruke mye tid på å bare gå rundt. Dette var ikke noe problem første gang jeg spilte spillet, men er kanskje hovedgrunnen til at jeg ikke orker å spille spillene enda en gang. 3. I nye spill kan du regne med en relativt jevn utvikling av ferdighetene dine. I BG kan du plutselig bli dobbelt så sterk fra level 1 til level 2. Noen fiender vil være veldig irriterende men gi nesten ingen XP (tenk deg 7 kobolt bueskyttere som gir 7 XP hver) mens man andre ganger kan møte relativt enkle fiender som gir massivt med experience. Neverwinter Nights 2 har forbedret disse svakhetene betraktelig, men har også mistet mye av det som gjorde BG legendarisk. Jeg vil si at NWN2 er Dragon Age med BG reglene, mens BG er BG på godt og vondt. 1 Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Siden der er så mange positive kommentarer her får jeg prøve å komme med noe negativt. Jeg har spilt igjennom BG1 og BG2 flere ganger, så jeg er helt klart et stort fan, men synes fortsatt spillene har noen problemer: 1.RNG har mye mer å si enn i senere spill 2.Spillene er til tider ganske trege 3.Spillene kan føles rare med tanke på power-leveling 1. Hvis karakteren din starter med 18/00 i styrke vil resten av spillet være kjempelett. Hvis du starter som en mage kan du bli drept på ett skudd, og hvis du har uflaks og får 1 HP ved level up vil du fortsatt kunne bli drept på 1 skudd. Dette er eksempler på hvordan tilfeldighet kan ha VELDIG mye å si i dette spillet. Dette er selvsagt tøys. Ja, en som ikke kan spille mage kan bli drept på 1 skudd, siden det faktisk krever litt ferdighet å spille en mage. En god mage vil sope gulvet med en 18/00 fighter. 2. Nyerer spill har gjort mye for å strømlinje spillene. Dette er både positivt og negativt. Det er en god del ventetid i BG som er direkte unødvendig, og man ender ofte opp med å bruke mye tid på å bare gå rundt. Dette var ikke noe problem første gang jeg spilte spillet, men er kanskje hovedgrunnen til at jeg ikke orker å spille spillene enda en gang. Er derfor vi har fått awesomebutton. Så deilig å bare gå rundt i et spill hvor det faktisk gir mening. 3. I nye spill kan du regne med en relativt jevn utvikling av ferdighetene dine. I BG kan du plutselig bli dobbelt så sterk fra level 1 til level 2. Noen fiender vil være veldig irriterende men gi nesten ingen XP (tenk deg 7 kobolt bueskyttere som gir 7 XP hver) mens man andre ganger kan møte relativt enkle fiender som gir massivt med experience. I nye spill er man som regel Gud allerede fra level 1, så joda, du har et poeng der. Det er en ganske jevn utvikling fra Gud til Gud+. Angående fiender... er derfor man spiller en balansert gruppe i BG. Hvis du synes en gruppe fiender som gir lite xp er vanskelig og irriterende, så burde det heller gi deg motivasjon til å spille bedre. Neverwinter Nights 2 har forbedret disse svakhetene betraktelig, men har også mistet mye av det som gjorde BG legendarisk. Jeg vil si at NWN2 er Dragon Age med BG reglene, mens BG er BG på godt og vondt. Neverwinter Nights 2 har ikke forbedret noe som helst, bortsett fra å lage en multiplayer-opplevelse med en DM-modul. Grafikken er dårligere, kontrollsystemet er dårligere, du har færre partymedlemmer, ingen episke kamper, kameraet er helt på bærtur (Noe bedre etter 100 patcher), unødvendig ressurskrevende, svak historie og NPCer (med unntak av en expansion pack) Verden føles liten. Etc etc etc. -------------------------- At noen liker Fallout 3 mer enn Fallout, eller liker Fallout 3 i det hele tatt, fører forøvrig til at jeg mister troen på menneskeheten. Endret 3. januar 2012 av radiohodet Lenke til kommentar
UknowsI Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 1. Hvis karakteren din starter med 18/00 i styrke vil resten av spillet være kjempelett. Hvis du starter som en mage kan du bli drept på ett skudd, og hvis du har uflaks og får 1 HP ved level up vil du fortsatt kunne bli drept på 1 skudd. Dette er eksempler på hvordan tilfeldighet kan ha VELDIG mye å si i dette spillet. Dette er selvsagt tøys. Ja, en som ikke kan spille mage kan bli drept på 1 skudd, siden det faktisk krever litt ferdighet å spille en mage. En god mage vil sope gulvet med en 18/00 fighter. Ett enkelt terningkast avgjør om du som kriger starter med 18:05 eller 18:00, der sistnevnte vil gi deg dobbelt så mye bonus skade og nesten dobbelt så mye carrying capacity helt frem til du finner giants strength belt. Dette er en veldig stor forskjell for ett enkelt kast. Når det gjelder å spille en mage så har jeg ikke hatt problemer med det, men jeg innser at RNG har ekstremt mye å si når du starter med 4 HP. Hele systemet med saving throws og AC gjør også lite for å prøve å jevne ut tilfeldigheter. Som en god spiller er det selvfølgelig ikke noe problem å klare seg fint, men jeg synes det er unødvendig at tilfeldigheter skal ha så mye å si. 2. Nyerer spill har gjort mye for å strømlinje spillene. Dette er både positivt og negativt. Det er en god del ventetid i BG som er direkte unødvendig, og man ender ofte opp med å bruke mye tid på å bare gå rundt. Dette var ikke noe problem første gang jeg spilte spillet, men er kanskje hovedgrunnen til at jeg ikke orker å spille spillene enda en gang. Er derfor vi har fått awesomebutton. Så deilig å bare gå rundt i et spill hvor det faktisk gir mening. Hvis du synes det er bra å måtte vente i 2 minuter mens du hører på "You must gather your party before venturing forth" fordi en av karakterene dine har problemer med pathfindinger, så tror jeg ikke det er så mange andre som deler din mening. 3. I nye spill kan du regne med en relativt jevn utvikling av ferdighetene dine. I BG kan du plutselig bli dobbelt så sterk fra level 1 til level 2. Noen fiender vil være veldig irriterende men gi nesten ingen XP (tenk deg 7 kobolt bueskyttere som gir 7 XP hver) mens man andre ganger kan møte relativt enkle fiender som gir massivt med experience. I nye spill er man som regel Gud allerede fra level 1, så joda, du har et poeng der. Det er en ganske jevn utvikling fra Gud til Gud+. Angående fiender... er derfor man spiller en balansert gruppe i BG. Hvis du synes en gruppe fiender som gir lite xp er vanskelig og irriterende, så burde det heller gi deg motivasjon til å spille bedre. Jeg er helt enig i at nyere spill er alt for lette, egentlig fra start til slutt. I nyere spill skal det som regel mye til for å klare å dø. Jeg synes ikke at BG1 eller BG2 er for vanskelige, bare litt ulogisk at du blir så enormt mye sterkere i løpet av de første to timene du spiller BG1. Neverwinter Nights 2 har forbedret disse svakhetene betraktelig, men har også mistet mye av det som gjorde BG legendarisk. Jeg vil si at NWN2 er Dragon Age med BG reglene, mens BG er BG på godt og vondt. Neverwinter Nights 2 har ikke forbedret noe som helst, bortsett fra å lage en multiplayer-opplevelse med en DM-modul. Grafikken er dårligere, kontrollsystemet er dårligere, du har færre partymedlemmer, ingen episke kamper, kameraet er helt på bærtur (Noe bedre etter 100 patcher), unødvendig ressurskrevende, svak historie og NPCer (med unntak av en expansion pack) Verden føles liten. Etc etc etc. Selv om jeg selv ikke synes NWN2 er bedre enn BG, så har jeg møtt mange som har spilt NWN2 først og som har prøvd BG etterpå og ikke likt det i det hele tatt. Hvordan kan det ha seg at de likte NWN2 bedre hvis absolutt alt er bedre i BG? Er det noe fundamentalt feil med dem eller kan det hende at du er en tanke farget og at BG faktisk ikke er perfekte spill? Lenke til kommentar
Godsaker Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Neverwinter Nights 2 har ikke forbedret noe som helst, bortsett fra å lage en multiplayer-opplevelse med en DM-modul. Grafikken er dårligere, kontrollsystemet er dårligere, du har færre partymedlemmer, ingen episke kamper, kameraet er helt på bærtur (Noe bedre etter 100 patcher), unødvendig ressurskrevende, svak historie og NPCer (med unntak av en expansion pack) Verden føles liten. Etc etc etc. Unødvendig ressurskrevende, ja. Men MOTB veier opp for alle andre mangler! Edit: Hvis du synes det er bra å måtte vente i 2 minuter mens du hører på "You must gather your party before venturing forth" fordi en av karakterene dine har problemer med pathfindinger, så tror jeg ikke det er så mange andre som deler din mening. Hahaha! Husker den. Endret 3. januar 2012 av Godsaker Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Selv om jeg selv ikke synes NWN2 er bedre enn BG, så har jeg møtt mange som har spilt NWN2 først og som har prøvd BG etterpå og ikke likt det i det hele tatt. Hvordan kan det ha seg at de likte NWN2 bedre hvis absolutt alt er bedre i BG? Er det noe fundamentalt feil med dem eller kan det hende at du er en tanke farget og at BG faktisk ikke er perfekte spill? BG er langt fra perfekte spill, blandt annet pga den frekke pathfindingen du akkurat nevnte, men den er ikke spesielt bra i NWN2 heller. Det er ikke unormalt at folk liker "moderne" ting bedre enn "eldgamle" ting. Dragon Age 2 er sikkert bedre likt enn BG av den yngre garde, og man ser jo at bare i denne tråden er Fallout 3 foretrukket over Fallout. Noen synes også at Justin Bieber er bedre enn Beatles og alt det der. Det er forøvrig lov å rulle på nytt ved character creation om man ikke er fornøyd med statsene man får, men jeg er enig at akkurat denne delen er bedre i D&D3 enn D&D2. Ser også at det er stor forskjell på level 1 og 3 i D&D, men det er jo ingen forskjell her fra BG og NWN2? Dette er jo en svakhet i regelsystemet mer enn spillet, om man synes dette er en svakhet. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Problemet med tilfeldigheter er jo at spillet benytter reglene til AD&D som er basert på/rundt terningkast (for de uinnvidde så bestå ett normalt sett bestod av 4, 6, 8, 10, 12 og 20 kantete terninger). Om det er så lurt å bruke ett slikt design og hvor gått det fungerer i ett data spill kan nok diskuteres. Men når man lager ett AD&D spill, så spørs det hvor lurt det er å gå vekk i fra reglene. Det er ikke nødvendig så stor forskjell på level 1 og 3, kommer jo an på hvor heldig man er med terningkastet når det kommer til hp (og man ikke jukser med å lagre og laste på nytt til man får maks), får man noen enere på rad blir man ikke veldig mye sterkere, selv om man får tilgang på f.eks noen flere spells, bedre ac og thac0. Når det kommer til magikere så er (var?) tankegangen at en magiker begynner svak, men blir veldig strek ved høyere level. Noe som ikke bør være en overraskelse for de som har kjennskap til AD&D, som jeg vil tro var målgruppen til BG når det kom ut. I dag er jo spill markedet mye større, og mye mer rettet mot bredden/casuals så det er nødvendig at all nødvendig informasjon er tilgjengelig i spillet. En av de "store" forskjellene jeg merket når jeg spilte BG i sommer (roter rundt i Baldurs Gate og Thieves Guild, med party på ca level 6-7, før det ble en stopp) var mangelen på en quest log, alt man har er en journal, og der blir ting skrevet ned kronologisk etter dato (i spillet), så det er ikke lett å vite hvilke quests som er aktive/påbegynt og hvor du fikk dem. Da må du enten begynne å lete i journalen eller huske sånn ca når du fikk det, så det er litt enklere å finne riktig notater. Det beste er nok å føre sine egne notater på siden. Sammenlign dette med i dag, hvor du ser en pen liste med aktive og fullførte oppdrag, nøyaktig hva du skal gjøre og hvor du skal gå (eks. i Skyrim). Men jeg savnet en litt bedre oversikt over aktive quest og hvor jeg fikk dem. Men journalen er ikke like "kald" som dagens quest logger. BG2 har jeg ikke spilt siden det kom ut første gang, hvordan det evt. er der husker jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå