JiGGe Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hei, nå har tiden kommet hvor pengene skal brukes til noe nyttig. Jeg trenger et speilreflekskamera som skal brukes til å filme ekstremsport som snowboard, skating og klatring. Samt litt "stemningsrapporter" fra diverse reiser rundt om i verden. Jeg har filmet en del men aldri med et speilreflekskamera så her trenger jeg hjelp. Kameraet bør kunne ta noen bilder i sekundet for at jeg skal rekke å ta et par flotte bilder av ting som skjer fort. Krever jo at kameraet tar bra bildet. Fint med et kamera som kan ta bilder med høy ISO. Kommer sjeldent til å bruke kamera i studio. Eller så er det viktig for meg at det solid. Den må kunne tåle litt regn. Størrelsen; Stor nok til å ha kontroll når du tar bilder og film, men lite nok til at det er verdt å ta med seg på tur. Nikon og Canon (1d f.eks) sine toppkameraer syns jeg blir litt for store. Er ikke helt kjent med hvilken objektiver jeg skal ha enda. Tenkte å kjøpe et greit zoom objektiv og heller kjøpe faste etter behov. Noe å anbefale til å filme? Jeg kan ikke bruke mer enn 20 000 kr på kamera og objektiv. Men har jeg ikke bruk for et kamera til den prisen så er det selvfølgelig greit å gå ned på prisen. Det viktigste for meg er filmmulighetene. Har sett litt på både 5D mark II og et rimeligere kamera som 600D. Bør jeg kjøpe nå? Er det noen kameraer som kommer ut før sommeren som er verdt å se nærmere på? Er det kanskje like greit å kjøpe et speilløst kamera? Tusen takk på forhånd til alle som tar seg tid til å svare. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 1: Ikke brenn av 20000.- i ett kjøp. Du vil ettervert trenge/ønske deg mye ekstra utstyr. 2: Fullformat som 5DII er ikke noen spesiell fordel for det du skal gjøre. 3: 60D og 600D vil være de mest ideelle hvis du absolutt skal ha DSLR, eventuelt 7D hvis du trenger veldig høy skuddtakt for Still bilder. 3: Sony NEX 5n med EVF eller Sony NEX 7 vil være gode konkurrenter til DSLR kamera. 4: Prøv å få lånt deg et DSLR og prøvefilm før du kjøper, så får du litt erfaring hvor vanskelig det er i forhold til et video kamera. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Til den bruken er det mulig at Sony-A77 også kunne vært noe. Salgspris for den med 16-50 f/2.8 objektiv (som er meget bra som normalzoom) skulle visst være på ca 15000,-. Skuddtakten på A77 er fenomenal, og jeg mener å huske at den også er nokså god på video. Er ellers enig i at 60D evt 600D kanskje er gode alternativer. Begge disse skal ha brukbar/god videofunksjonalitet, så å drasse på et 5Dm2 virker unødvendig på meg, uten at jeg skal uttale meg alt for bastant da jeg ikke har førstehåndserfaring med noen av de. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) 4: Prøv å få lånt deg et DSLR og prøvefilm før du kjøper, så får du litt erfaring hvor vanskelig det er i forhold til et video kamera. Jeg er mye enig i det arthon skriver, og spesielt punkt 4. 20K er mye penger å bruke på noe som kanskje ikke fungerer som du har tenkt. For eksempel ingen kontinuerlig autofokus på Canon i videomodus. Endret 28. desember 2011 av seriksen Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Sony A77 er nok det beste valget om du ønsker video: 1080p @60fps er klasseledende, og i tillegg gir SLT-designet full fasebasert autofokus under video. Det er også et entusiastkamera med høvelig værtetting, god skuddtakt, og godt utvalg objektiver. De andre alternativene i denne klassen er Canon 7d og Nikon d7000. Disse har sammenlignbar skuddtakt (det finnes ulik modus, så ikke alltid godt å vite hvilke man skal sammenligne), og muligens hakket vassere autofokus. Alle produserer fantastiske bilder, og gir god nok høy-ISO ytelse (med en liten seier til d7000). Om video er viktig kan du også se på speilløse kamera, spesielt Panasonics GH2 (som er det beste kameraet for video, inkludert Canon 5d mk II), og Sonys Nex-serie. Om disse holder til action, og om de har den byggekvaliteten du ønsker, er en annen sak; dette er fantastiske kamera men akkurat dette er ikke deres forte. Samtidig kan du komme langt på vei med en Canon 600d. 3.8 fps kan fortsatt fungere høvelig greit for noe action, bare du vender deg til kameraet og vet hvordan du kan jobbe rundt dets svakheter. Lenke til kommentar
Grmps Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Pentax K5 er et rimelig kamera med full værtetting. Autofokus funker kanskje ikke under filming, men det er rimelig. Er god på høy ISO. edit:Exempl: med 2 værtette linser. Sony A77 virker jo litt spennende med tanke på flyt i slowmo scener, med 1080p 60fps, K5 har 1080p 25fps. Er vel viktigere når du skal kjøre store hopp i slowmo og slikt. Mine 2 cent. Endret 29. desember 2011 av Grmps Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Det er mye å velge i - hvis du skal ha video har du Sony A77, som har skikkelig autofokus under filming - som ikke fungerer hvis du blender ned. Canons 60D og 600D gir veldig god manuell kontroll på eksponeringen - men dette er først og fremst nyttig for videoentusiaster, og de har ikke skikkelig autofokus i video. Skal du ha kameraet i drittvær ville jeg helt klart kikket på Pentax K-5 med veldig god værtetting. Uansett er det ikke så viktig hvilket hus du velger - alle aktørene har gode saker. Kikk på betjening og hva du liker. Og - optikken betyr alltid mer enn huset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå