AnonymDiskusjon Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hei! Jeg er en 21 år gammel jente som i en årrekke har slitt med nattesøvnen. Når jeg først sovner, pleier jeg å sove gjennom hele natten uten avbrudd, frem til kl ringer om morgenen. Problemet har alltid vært å få sove. Dersom jeg skal opp tidlig dagen etterpå (rundt 07:30), legger jeg meg aldri senere enn 23. Likevel kan jeg ligge og vri meg i timesvis før jeg endelig sovner. Trøttheten utover dagen varierer veldig, noen dager er jeg opplagt mens andre dager er jeg stuptrøtt. De siste mnd har jeg også opplevd å våkne midt på natten, hvor jeg ofte tror at jeg har forsovet meg. Dette går utover arbeidet mitt da jeg har en aktiv jobb. Har fått låne en sovepille av min mor en gang, opplevde ikke trøtthet av det, og våknet lett av ringeklokken. Lurer derfor på om jeg skal ta meg en tur til legen og få sovepiller. Spørsmålet mitt er om jeg burde gjøre dette? Er det forskjell på sovepiller, eller er de fleste like? Og hvor lett gir leger ut sovepiller? Kan jo nevne at jeg har slitt en del med depresjon det siste året, men føler at sovepiller er bedre enn antidepressiva. Eller tar jeg feil? På forhånd takk. Postet av anonym: 744f3c0f35874350756f330ddc543ffe Lenke til kommentar
smøllj Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 hvis du bestemmer deg for å begynne på sovepiller, så vær beredt på å være stuptrøtt når du våkner på morgenen. Min erfaring med sovepiller i alle fall. jeg holder meg til antidepressiva, og tar problemene som følger med søvnløsheten dag for dag. antidepressivaen hjelper meg mere de timene jeg er våken, en f.eks sovepiller ville gjort med de timene jeg er våken. Selv om jeg da kanskje er trøtt og sliten, så er i alle fall det meste av de dystre tankene under kontroll. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 Okei, men er ikke det vanskelig å få resept på antidepressiva av leger? Postet av anonym: 744f3c0f35874350756f330ddc543ffe Lenke til kommentar
smøllj Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 kan vel kreve at du får en viss oppfølging, men vanskelig trenger det ikke å være. hvis du kontakter fastlegen din så vet nok den aktuelle legen å gi deg en skikkelig sjangs til å forklare situasjonen og vurdere ut i fra det. Ikke legg bånd på deg når du forklarer deg, unngå å si ting som "det går sikkert bra uten medisiner" og slikt, hvis du føler du trenger den krykken medisiner kan være en stund. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Sovepiller er ment å brukes som ledd i behandling av søvnproblemer, og bare over korte perioder. Det er på samme måte med antidepressiva. Uansett er det ikke sikkert legen din vil gi deg noen av delene, og selv om han er villig betyr ikke det at du bør takke ja. Det er mye annet som bør prøves først, særlig fysisk aktivitet. Lenke til kommentar
smøllj Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 en lege er forresten ikke eneste vei til å få grundig vurdering. Psykisk helsetjeneste i din kommune kan hjelpe deg på veien til en periode med medisiner, og det behøver ikke bety dyre psykologtimer! forøvrig enig med det om fysisk aktivitet. mange kommuner har også et tilbud eller to når det kommer til gratis trening for folk som sliter med depresjoner. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 Sovepiller er flott det,så lenge man bruker de slik de er ment å brukes. Gikk selv på Imovane en stund,og de funket for mine søvnproblemer. Søvnproblemene var forøvrig en kjent bivirkning av noen tabletter jeg måtte gå på i 2 mnd. Er det depresjonen som er årsaken så må det nok mer til en bare å løse det med tabletter. En av tingene som har hjulpet flere på veien ut av depresjon er faktisk fysisk aktivitet(basert på at jeg selv har drevet på med friluft i 25 år ish,og har tatt med og inkludert mange som har vært litt depressiv og åpne om det),så det å komme seg ut i frisk luft kan hjelpe deg litt på vei ut av depresjonen og søvnproblemer,samt gi deg noe annet å tenke på i små herlige øyeblikk. *PS:Finnes en drøss med nettforum der man komme i kontakt med friluftsfolk eller idrettsfolk. Lykke til. Postet av anonym: 7eeb808545d5e174f1251d914629a625 Postet av anonym: 7eeb808545d5e174f1251d914629a625 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 TS her, takker for svar Kan nevne at jeg både trener på treningssenter og går masse turer med hunden, så får masse fysisk aktivitet. Er nok ikke der problemet ligger. Postet av anonym: 744f3c0f35874350756f330ddc543ffe Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Et annet tips er å ikke legge seg før man faktisk er trøtt. Mange legger seg pliktskyldig åtte timer før de skal stå opp, men det kan gjøre vondt verre hvis man ikke trenger å sove akkurat da. Endret 28. desember 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Kjenner meg igjen i alt du skriver her TS. Har selv hørt om et stoff kalt melanotin (eller noe i den duren), som egentlig ikke er sovepiller, men et stoff som booster søvnhormonene i kroppen din for et par timer slik at du lettere sovner inn. Dette skal være helt naturlig, og være uten bivirkninger. Kommer nok til å kontakte fastlegen min i løpet av snarest mulig, for å forhøre meg om dette. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Du kan spørre legen om å få prøve Vallergan eller Phenergan. Det er gamle allergimedisiner som ikke brukes lenger siden man blir så døsig av dem. Nå brukes de bare mot søvnproblemer. De er ikke vanedannende, men de virker som regel lenger enn de ca 8 timene du har bruk for dem, derfor er det lurt å ta dem i god tid før du legger deg så du ikke blir så søvning på ettermiddagen. Det pleier å bedre seg når du har brukt det en stund. Antidepressiva kan du sikkert lett få hos legen, allmennleger er ofte rause med pillene uten å henvise til spesialist, men det er ikke å anbefale. En terapeut kan sikkert hjelpe deg med å finne ut hvorfor du ikke får sove, om det da ikke er en fysisk grunn til det. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Istedet for å begynne på harde sovepiller først så kan du kanskje vurdere ''innsovningstabletter'' som f.eks melatonin? Er ikke avhengighetsskapende og funger i ca 4 timer, så er mer en innsovningspille enn en sovepille å regne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå