Bjorkizz Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Kjøpte nylig et hjemmekinoanlegg fra Lefdal. De forklarte at for å få digitallyd må jeg bruke optisk kabel i tillegg til HDMI fra bluray-spilleren til TV'en. TV'en har ikke optisk utgang, så dette lar seg ikke gjøre. Det jeg har gjort nå er å kople PVR til bluray-spilleren og sender bilde ut via hdmi til tv'en. Når jeg skal se tv via PVR spilles lyden både fra tv-høyttalerene og hjemmekinoen, men tv'en demper jeg manuelt. Får altså lyd fra docking, bluray og pvr, men er dette den eneste og beste måten å kople opp på uten optisk kabel? Er forvirret, siden jeg ble fortalt at jeg måtte eller burde ha en optisk kabel. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hvilke hjemmekino anlegg var det du kjøpte? Normalt så kjører en kilder inn på receivere via HDMI og en HDMI kabel ut fra receiver til tv. Noe mer skal en normalt ikke trenge for å få dagens digitale lyd standarder. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Eg forstår ikkje kvifor han sa du måtte bruke optisk. I HDMI har du både lyd og bilete, ingenting er enklare. Så lenge lyden er digital betyr det ikkje stort om det er elektrisk eller digitalt. Dei som er fine på det påstår at optisk er betre, kanskje den er betre på lange avstandar, men det betyr ingenting så lenge det fungerer med HDMI for deg. Kvifor du skulle kople optisk frå TV-en til forsterkaren forstår eg heller ikkje. Lyden kjem jo frå PVR-en, som tas ut på anlegget, som og sender biletsignalet vidare til TV-en. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Optisk kabel klarer heller ikke å sende HD lyd som er på Blu-ray, så ser ikke helt hvorfor noen anbefaler å bruke det så lenge man har HDMI.. 2 Lenke til kommentar
Bjorkizz Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 Har samme synspunkt som dere. Klarer ikke å forstå hvorfor det vil være nødvendig når HDMI sender lyd og bilde. Ser vel ut som at de skal få igjen den uåpnede embalasjen. Kjøpte DENNE. Vet ikke om det er bra eller dårlig, men prisen var ikke noe å klage på. Funker ihvertfall knirkefritt nå, og ser ingen problemer, men ville forsikre meg Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Grunnen til at noen nevner optisk, er at mange slike anlegg ikke har innganger osv for andre komponenter, og da er beste løsning og koble alt til TV, så kjøre optisk fra TV til forsterkeren. Da dette som regel er en inn og ut gang som er med på de fleste slike komponenter. Men ellers er beste løsning som er gjort her, kjøre HDMI hele veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå