ogrunde Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Er det noen som vet hva som er reglene i forhold til å låne ut penger til familie? La oss si at jeg har 100 000 kroner som jeg ikke har planer om å bruke i hele 2012. Jeg overfører pengene til broren min 1.1.12. Disse blir brukt til nedbetaling av hans boliglån. 31.12.12 blir pengene tilbakeført til meg i tillegg til renter (som ellers banken ville tatt). Er det noen som vet om dette er lovlig? Endret 28. desember 2011 av ogrunde Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Ja, det er klart det er lovlig. Pass på kontrakt. Om du har penger utestående eller skyldig som privatlån ved nyttår er du pliktig å oppgi dette på selvangivelsen. Det samme gjelder de inntektene du får fra rentene. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Lovligheten er ikke noe problem, overføring til bror skaper formodentlig heller ikke noe problem med tanke på arveavgift. Om dere kjører samme rentenivå som banken blir det uansett ikke noe å mase om, ellers kan det være greit å ta minimum normrente. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Husk at rentene må oppgis som inntekt hos deg (28% skatt) og som utgift hos din bror (som får samme skattefradrag). Forutsatt at dere begge betaler skatt.... Hvis dere unnlater å oppgi det blir det fort et tapsprosjekt for din bror. 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Det skal dog sies at man trenger ikke være veldig kreativ for å komme seg forbi denne skatten i og med at den ene får det den andre betaler. Men riktig som folk sier, før det opp på selvangivelsen så bør det være greit den veien. Dere i mellom bør dere også ha en skriftlig avtale på ting, feks med nedbetaling/tilbakebetaling etc. Ikke verdt å bli uvenner over om noe skulle oppstå, da er det greiest å ha en avtale man kan forholde seg til. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Innskuddsrenten er vel så høy enkelte steder nå at det lønner seg for deg å ha pengene der, samtdiig som det vil være billigere for din bror å betale lån til egen bank (gitt at det er boliglån og ikke tøyselån med høyere rente). Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Ganske enig i at dette neppe blir en superlønnsom affære for noen av partene; unntaket må være om lånet på 100k gjør at gjeldsgrad på boligen faller under en eller annen magisk grense, og dermed utløser et bedre rentetilbud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå