amelbye Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) For 2 år siden bodde jeg i en leielighet der all varme var i radiatorer via fjernvarme. Jeg hadde Hafslund som både nett- og strømleverandør, og fikk om sommeren et årsregnskap. Ved nærmere ettersyn så jeg at det var stipulert et forbruk som var 3 ganger så høyt i februar som midt på sommeren. Dette fikk jeg ikke til å stemme, så jeg tok en telefon. All den tid jeg bare hadde levert måleravlesning om sommeren og første januar ble resten av året stipulert ut ifra en estimert modell. Det ble dermed estimert at jeg hadde brukt 3 ganger så mye strøm når det var på det dyreste som når det var på det billigste, selv om realiteten var et gjevnt forbruk hele året (jeg hadde et par datamaskiner i kontinuerlig drift den sommeren, mot litt mer lys på om vinteren) Løsningen på dette er å levere inn måleravlesning hver gang man ser for seg en forrandring i strømforbruket. Dvs. før og etter kalde perioder, før og etter lange ferier etc. For å få en rettferdig regning må du lese av strømmen MINST 4 ganger i året! Min strømleverandør er nå Norgesenergi. De har bedt meg om måleravlesning én gang, i det jeg flyttet inn, og jeg ser ingen mulighet for å levere inn fler avlesninger via deres nettsider. Min nettleverandør er Hafslund, der har jeg ikke sett etter enda. Leverer man måleravlesninger til strømleverandør, nettleverandør eller begge deler? Endret 28. desember 2011 av amelbye Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Det er nettleverandør (Hafslund for meg) som spør om måleravlesning. Lenke til kommentar
emilwe Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Disse estimatene har aldri stemt for mitt forbruk, så jeg leser av daglig (hver kveld) på en lapp i sikringsksapet og melder inn til min nettleverandør (Agder Energi) annenhver måling. Selve innmeldingen gjør jeg ved månedsskiftet og det tar 5 minutter å legge inn ~15 målinger. At jeg ikke får mine målinger til å stemme med utregningen til strømleverandøren (Norgesenergi) er en annen sak. Synes at halve vitsen med å ha spotpris avtale er å kunne tilpasse strømforbruket til prisen. Er dagsprisen på strøm høy tar jeg en kort dusj, setter ned temperaturen i rom som ikke er i bruk og fyrer litt ekstra med ved. Er strømprisen lav kan jeg unne meg en litt lengre dusj. Synes det er påtide at automatisk avlesing av måler snart burde bli innført for alle, men da må vel strømmafian finne andre måter å justere ting på så de ikke mister inntjeninga. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Interessant! Hvor store avvik er det mellom regningen fra strømleverandøren og det du mener er riktig? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Jeg har BKK for nettleie og Fjordkraft for strøm. Og jeg sender inn tallene 1 gang i mnd, da hos BKK. Trodde det var slik alle gjorde det? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Jeg har BKK for nettleie og Fjordkraft for strøm. Og jeg sender inn tallene 1 gang i mnd, da hos BKK. Trodde det var slik alle gjorde det? Jeg gjør det i hvert fall slik. Betaler også nettleien min til BKK, men har Gudbrandsdal Energi som leverandør. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 hmm, hafslund ber bare om avlesning den dagen du flytter inn, og deretter én gang i året. Eller kanskje to. Men det er altså da netteier som videre rapporterer strømforbruket til strømleverandør. emilwe sier at han leverer målerstand til netteier med statistikk pr. dag, men spørsmålet da er hvor ofte netteier rapporterer dette videre. En gang i uka? en gang i måneden? hvert kvartal? Er det noen som vet? Hvor store avvik det er mellom det man blir fakturert og det forbruket man har innrapportert kan gi en pekepinn om dette. Er det snakk om tiere, hundrelapper, eller tusenlapper feil? Lenke til kommentar
emilwe Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Tok først kontakt med nettleverandør og de rapporterer alle mine måledata videre, så da har det ikke vært helt bortkastet. Da var det neste å sjekke opp litt mer nøye på fakturaene fra norgesenergi. Har bare bodd her i 6mnd så jeg har ikke hatt et alt for stort grunnlag til å sjekke på, men fant fort ut at jeg har sjekket prisene på feil strømabonnement. Det jeg trodde var en spotpris avtale var vistnok ikke det allikavel. Om det er jeg som var småfull i bestillingsøyeblikket, eller om det er mangelfull informasjon fra norgesenergi vet jeg ikke, men gjort er gjort. Siden jeg ikke har rapportert inn for hver dag, har de selv beregnet målerstand for "mellomdagene" de gangene det har vært prisjusteringer. Gidder ikke å stresse mer med det i forhold til norgesenergi, men tenkte jeg skulle prøve en ny leverandør fra toppen av Konkurransetilsynets kraftprisoversikt for 2012. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 skjønner, da tror jeg jeg har fåt klarhet i sakene, takk for hjelpa! Lenke til kommentar
janingar Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Som andre allerede har nevnt. Jeg leser av strømmen en gang i mnd. og registrerer det på Eidsiva nett sine hjemmesider. De i sin tur sender det til strømleverandøren. Angående spotpris så er det i dag fullstendig bortkastet å lese av strømmen hver dag. Inntil de automatiske strømmålerne kommer så blir prisen for 1 mnd. gjennomsnittet av spotprisen gjennom måneden. Angående de automatiske strømmålerne vil ikke de innebære noen besparelse de første 10 årene da kostnadene ved å få de installert blir belastet forbrukerne, og prisvariasjonene i døgnet er for små i Norge til at de får så stor uttelling som på kontinentet. Dette fordi vi har vannkraft som er enkel å starte opp/stenge av i forhold til forbruk kontra kullkraft/atomkraft som ikke bare kan slås "av og på". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå